Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: 2-Vejs eller 2½-Vejs & spørgsmÃ¥l hertil
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2-Vejs eller 2½-Vejs & spørgsmål hertil

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2-Vejs eller 2½-Vejs & spørgsmÃ¥l hertil
    Posted: 07 Aug 2013 at 23:07
Hej igen JAV, du har nogle irriterende gode points Wink, men alle svar jeg har fået indtil videre indirekte er, at det jeg vil lave er fuldstændig håbløst. Men jeg forstår det ikke, da jeg har set mange højttalere af den type jeg gerne vil bygge der spiller super! (Behøver jeg nævne Snell E-type).

Grunden til jeg overvejer højere følsomhed er pga rør! Men at følsomheden er høj er ikke det samme som at højttaleren er let at trække, men min viden omkring alt det tekniske bag er alt for lav til at kunne gøre andet en blot at prøve.

Men du har ret JAV, og jeg satser ogsÃ¥ pÃ¥ en 2-vejs konstruktion, men det forvirrer mig alt det snak om baffelstep korrektion, hvor at jeg tilsyneladende ikke fÃ¥r en 93db følsomheds-højttaler ved at bruge 2 gange 93db enheder, hvilket er den eneste grund til jeg overvejer en 2½-vejs. Confused Igen jeg er helt ny indenfor faget, men med den læsning jeg har kigget de sidste dage kan jeg godt fornemme mit daværende mÃ¥l med højttaleren har været urealistisk.

Lige nu er mine mål en 2-vejs med en stadig 8" bas/mellemtone. Samlede højttaler:
ca. 90db følsomhed, F3 på 45hz eller lavere i et 54liters kabinet, og den må helst gerne være en let belastning for forstærkeren (også en rør-børge, men ved ikke om man kan lave nogle forudsigelser med simulationer hermed?)

Mvh
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2013 at 21:56
Hvorfor ikke holde dig konsekvent til en 2-vejs, nu hvor det både er et nybegynderprojekt og det er til computerbrug ?
Forbedringer/fordele ved hjælp af flere enheder, vil du kunne blive ved med at overveje, men er det overhovedet nødvendigt ? 
Sådan som jeg forstod dit projekt, så skulle det være simpelt og billigt ? Plus du har ikke højttalerne langt fra ørene, derfor er det de færreste der har brug for en højfølsom højttaler - afhænger selvfølgelig af din hørelse :)
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2013 at 19:39
Bliver mit eget design et totalt flop, ender jeg højst sandsynligt med at bygge TG's 3-Way Classic :)
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2013 at 19:39
Hej Thor. 

Mine højttalere er placeret pÃ¥ hver side af mit skrivebord, hvor jeg sÃ¥ sidder midtimellem nÃ¥r jeg surfer og lytter til musik, sÃ¥ det med spredningen er ikke noget problem :) Ved godt det er problematisk at designe nÃ¥r højttalernes enheder har sÃ¥ stort en areal-gap fra hinanden, men mÃ¥ indrømme jeg stadig er lidt hooked pÃ¥ ideen. 

Har godt nok kigget på 3-Way Classic flere gange, og den er bestemt et godt bud på alle punkter, MEN vil hellere prøve mit eget design :)

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2013 at 10:06
Min oplevelse at en diskant typisk får problemer når den skal deles lavt, med mindre den får en waveguide på, som skal være ret præcis lavet til den pågældende diskant. dernæst skal du være opmærksom på at en stor mellemtone, som en på 8" bestemt er, spreder væsentligt dårligere end en 4 eller 5" gør. Derfor vil du få en højttaler som bedst egner sig til at du sidder i sweetspot hele tiden. En dome spreder simpelthen en del bedre end en 8", så du vil nemt få problemer med at få dem til at hænge sammen i en pæn overgang. Og det er samtidig lige der hvor øret er meget følsomt.
Det kan nok godt lade sige gøre, men jeg ville personligt tilføje en 4" SB eller en 10F fra scanspeak.

http://www.rabu-acoustics.dk/index.php?route=product/product&path=59_65&product_id=67
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf

De vil give dig en lækker mellemtone, som er en del nemmere at få til at synge med en diskant.
Bassen skulle også være en del lettere at tune ind, når den ikke længere skal spille mellemtone. Desuden burde kabinettet ikke blive voldsomt meget større og mængden af gulvplads der skal optages vil kunne holdes til omtrendt det samme.
Lidt inspiration fra Troelsgravesen kunne måske forklare min pointe omkring mellemtoner lidt bedre:

"The MCA12 is a darling. What you immediately recognise from this construction is the unusual wide dispersion of the midrange. If you're used to listening to 2-ways with a 6-7" midbass, the sound from the 3W Classic will be very much different. Besides the midrange dispersion, the MCA12 is fast as lightning and you will get a transients attack not possible from 15 grams 6" cones. The 4" middriver may be one of the clues to "an easy to listen to" speaker: http://www.troelsgravesen.dk/HES.htm."

http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm


Edited by Digital_thor - 07 Aug 2013 at 10:08
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2013 at 09:37
Hej igen.

Har siden trÃ¥den hvor jeg søgte en god makker til mine XT25 til et 2-vejs projekt, solgt disse og kigget pÃ¥ enheder og læst en masse prøvet at gøre mig klog pÃ¥ tingene. Har dog en del spørgmÃ¥l jeg ikke synes at kunne finde svaret pÃ¥, og tænkte i mÃ¥ske kunne hjælpe? Smile

Det er ting som:

Er det ligegyldigt at man kombinere en 4ohms diskant med en 8ohms mellemtone, det ordner man blot i filteret?

Når jeg beregner kabinetvolumen på en given basenhed, er det så alpha omega at kabinetvolumen svarer nogenlunde til dette resultat (+-10%). Altså hvis resultatet hedder 30liter anbefalet, og mit kabinet er på 54liter, risikerer jeg så resonansproblemer eller?

Og hvis det beregnede resultat hedder 30liter anbefalet, og jeg gerne vil bygge en 2½-vejs. Skal kabinetvolumen sÃ¥ være 60liter eller? Confused

Jeg har kig på følgende enheder:
http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/sb29rdc-c000-4/

+
eller
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=173&Itemid=165

Dribbler lidt mellem en 2-vejs og en 2½-vejs

2-vejs: Simplere og billigere (skide med det er billigere, men bliver det en succes, kunne jeg godt finde på at lægge det op som et godt nybegynderprojekt).
2½-vejs: Højere følsomhed og mere bas

Efter at have kigget på denne diskant, ser det ret fornuftigt ud mht at dele lavt:
http://www.zaphaudio.com/contest.html

Diskanten brugt heri er broderen til den jeg gerne selv vil bruge. På papiret går min diskant en anelse dybere, så det burde ikke være noget problem at dele denne ved 1,6Khz LR4 eller 2Khz LR2 ligesom den i linket tænker jeg :)
SB29RDC:


Mvh


Edited by rskriver - 07 Aug 2013 at 09:55
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz