Forum Home Forum Home > Brancheområde > Gæsteoptræden
  New Posts New Posts RSS Feed: Beregning af lukket kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Beregning af lukket kabinet

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Beregning af lukket kabinet
    Posted: 18 Jul 2009 at 10:30
Her er på opfordring en gennemgang af proceduren til beregning af et lukket højttalerkabinet, som medtager tab, korrektion af Q-værdier samt akustisk volumenforøgelse.
 
 
Indledningsvis kan man dog få en god indikation af kabinetvolumen og systemresonansfrekvens ved brug af nedenstående udtryk, der gælder for et ideelt system.
 
Vbox = Vas / ((Qtc/Qts)^2 - 1)
 
fc = fs * Qtc/Qts
 
 
Hilsen
Ulrik
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2009 at 12:06
God læsning, jeg havde aldrig tænkt over at man kunne bruge resonansfrekvensen til at korrigere de øvrige faktore, hvad siger din erfaring i præcision af dette? Jeg måler sjældent det samme på ScanSpeak enheder som de opgivne data, med mit CLIO, fs og Qts ligger somregel lidt højere.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2009 at 20:57
Da Q-værdierne er ligefrem proportionale med resonansfrekvensen, er det givet, at der skal korrigeres på denne måde, hvis altså resonansfrekvensen er en anden (fx p.g.a. tilspilning). Scan-Speak måler altid på fuldt tilspillede enheder og med konstant strøm - den strøm der giver den laveste værdi for fs. Du bruger sikkert konstant spænding. Prøv følgende:
 
1) Tilspil enheden helt - det tager 5-10 minutter (jeg skal ved lejlighed vise dig hvordan).
2) Lad den (svingspolen) afkøle til stuetemperatur.
3) Mål impedanskurven med en lav spænding - fx 0.25V
4) Mål impedanskurven ved højere spændinger i step af fx 0.25V - indtil du når fx 2.5V (ved træge subwoofer enheder skal du højere op i spænding).
5) Mål evt. nedad igen i 0.25V step (for reproducérbarhedens skyld).
 
Du vil nu klart se, hvordan fs varierer med udsvinget. Ved den laveste spænding er fs høj. Efterhånden som spændingen øges, falder fs indtil et vist punkt, hvor den så igen begynder at stige. Læg også mærke til, hvordan Zmax (impedansniveauet ved resonansfrekvensen) varierer!
 
Konklusion: En højttalerenhed har ikke et (gyldent) sæt parametre - de er ulineære. De målte parametre afhænger af udstyringen - og også lidt af målemetoden. Kunsten er at vide, hvordan parametrene skal måles, så de bliver mest "korrekte" / anvendelige.
 
/Ulrik


Edited by USXX - 31 Jul 2009 at 21:00
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2009 at 17:40
Jeg har nu efterprøvet, i clio har jeg kun mulighed for at skrue signalet max. 12dBu op og det er der hvor jeg finder den laveste resonansfrekvens. Det kan dog være, at hvis jeg havde mulighed for at måle med endnu højere spænding, at fs havde været lavere. Der er dog nu et ret godt udslag på membranen i de lave frekvenser ca. +/- 5-7mm

Enheden jeg har målt på er en 15W/8530K01 og det er Henrik's gamle, så den skulle gerne være tilspillet. Den blev målt stående, her er impedanskurven:




Edited by kappen - 08 Aug 2009 at 17:46
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2009 at 17:45
Jeg har målt fs lige der hvor fasen drejer igennem 0 grader, til 39Hz. Hvilket jo nok må siges at være lidt over ScanSpeaks opgivne data, er det fordi der ikke er smæk nok på i målingen eller bør jeg bare korrigere T/S ind efter denne måling.


ScanSpeak Data:
Electrical Data
Nominal Impedance Zn 8 ohm
DC Resistance Re 5.8 ohm
Voice Coil Inductance Le 0.35 mH
TS Parameters
Resonance Frequency fs 32 Hz
Mechanical Q factor QMS 5.23
Electrical Q factor QES 0.44
Total Q factor Qts 0.4
Force Factor Bl 5.9 Tm
Mechanical Resistance Rms 0.5 Kg/s
Moving Mass Mms 13 g
Effective Piston Area sd 95 cm^2
Equivalent Volume Vas 28 ltrs
Sensitivity 2.83V/1m 84.5 dB



Edited by kappen - 08 Aug 2009 at 17:46
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2009 at 18:39
de 12dBu svarer iøvrigt til 3V.




Impedansen falder hele vejen fra 0.25V til 3V. Jeg kan ikke måle med større spæding end 3V, men det ser også ud til at målingerne stabiliserer sig når jeg måler med 2.5-3V.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2009 at 19:31
Det kan da også lige nævnes at enhederne er til min bror og de skal spille sammen med et sæt 9500. Hvis jeg korrigerer med ny fs samt 0.2ohm seriemodstand efter dine formler ender jeg på: Q.ms = 6.37, Q.es: 0.52 og Q.ts = 0.48

I øvrigt baseret på ovenstående kommer de i et 11L (10L netto) kabinet med en portfrekvens på 43Hz.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2009 at 22:47
Der er da noget helt galt med den enhed - kunne være sjovt at måle den på et andet system/med en anden metode (afvigelsen er dog for stor til, af metoden alene kan være ansvarlig for forskellen fra Scan-Speaks parametre).
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2009 at 23:42
Originally posted by USXX

Der er da noget helt galt med den enhed - kunne være sjovt at måle den på et andet system/med en anden metode (afvigelsen er dog for stor til, af metoden alene kan være ansvarlig for forskellen fra Scan-Speaks parametre).


Tendensen svarer til de andre målinger jeg har lavet af Scan Speak enheder, men denne afvigelse er dog den største jeg endnu har set. Det kan være jeg skal forsøge at massere dem med en 20Hz sinus, hvis det virkelig kan passe at Henrik ikke har holdt dem i form.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Aug 2009 at 00:09
Originally posted by USXX

Der er da noget helt galt med den enhed - kunne være sjovt at måle den på et andet system/med en anden metode (afvigelsen er dog for stor til, af metoden alene kan være ansvarlig for forskellen fra Scan-Speaks parametre).


Jeg tror jeg har fundet fejlen, enheden har simpelthen ikke siddet stabilt nok på den plade jeg har monteret den på, da jeg monterede den i et kabinet hvor der manglede diskantenhed, port og bagplade til terminaler (IKKE OPTIMALT) målte jeg en fs på 33.5Hz igen fik jeg den laveste fs med den højeste spænding (3V).

Jeg må se at få bygget mig en god, tung og stabil plade til test af enheder. Hvordan fastholder du enheden når du måler på den? Det er vel pr definition krævet at den sidder så frit som muligt på samme tid? Så en stor "IB" går vel ikke?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz