Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2-vejs med XT25TG30-04 og ?

 Post Reply Post Reply Page  123 6>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
    Posted: 23 Jul 2013 at 20:49
Hej drenge. 

Jeg har et sæt XT25TG30-04 liggende, og jeg tænkte på hvilke parametre jeg skal kigge på, for at finde en makker til dem til et 2-vejs hygge-bygge-projekt. 

Frekvenskurven på enhederne er oplagt. 
Følsomheden på de 2 enheder skal helst passe sammen (gør dette sig også gældende hvis en 4 ohm's diskant bliver kombineret med en 8 ohm's bas/mellemtone). 
Andre ting jeg skal være opmærksom på? 

Bud på en 8" der kunne gå godt til et 2-vejs system med ovenstående enhed modtages med kyshånd. 

Har kigget lidt på denne enhed, som jeg synes ser fornuftig ud: 
22w-4534g00 

Men den er sikkert helt hen i hampen pga den noget højere følsomhed, og så kan jeg ikke gennemskue om de 2 nævnte enheder kan nå hinanden på frekvenskurven? 

Formålet med hygge-bygge-projektet er 90db følsomhed eller mere, samt dybere bas end mine standerhøjttalere jeg har nu (Gulvhøjttaler). 

Mvh
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2013 at 21:05
hvad er årsagen lige til t du ønsker en 8" bas til den diskant

revalator 5,25" er et rigtig godt match til den diskant
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2013 at 21:06
og velkommen til i øvrigt...
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2013 at 21:17
Tak Ronnie :) 

Er netop blevet færdig med min Troels Gravesen CSM højttaler, og den spiller forrygende.
Men har et ekstra sæt XT25 liggende, og kunne godt tænke mig en højttaler med lidt højere følsomhed end mine nuværende 86 stykker og gerne lidt mere mebranareal til at flytte noget luft.
Sandsynligvis en gulvhøjttaler.

Det er mest for hyggens skyld og få at få lidt mere erfaring med højttalerbygning inden jeg går i gang med et større projekt Smile

Kunne godt være man var heldig at der var en 8" der kunne klare opgaven med den givne diskant, men da jeg ikke umiddelbart kan gennemskue hvad jeg skal kigge efter når jeg leder efter en sådan enhed, søger jeg hermed guidance fra de kyndige.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2013 at 21:47
Hej.

Hvor stort er dit rum ?
Hvad er dit budget ?

Evt. med en waveguide/WG300 - det kan der være nogle fordele at hente mht. til klang og spredning imo. 
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2013 at 22:17
Rummet er 20kvm
Budgettet lyder i første omgang på 1200 2 enheder, men koster den rigtige enhed 1200kr/stk så må vi se på det :)

waveguiden hæver følsomheden en anelse på diskanten ikke?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2013 at 23:56
Jeg har selv lyst til at lave en 2-vejs med 8" - og gør det på et tidspunkt.

Jeg har ingen erfaring med 22w/4534G00, men jeg har hørt at den skulle have en ganske udmærket mellemtone, og så har den fine parametre til basreflex. Jeg tror det er et godt bud til 2 vejs med 8".

Vedr. XT25 synes jeg ikke den lyder så godt, dernede hvor du nok kommer til at dele med en 8". En waveguide giver til gengæld højere følsomhed i bunden, og så vil det sikkert fungere fordi diskanten ikke skal "arbejde" så meget ved lave frekvenser. Du kan se målinger med og uden waveguide på XT25 diskanten her: http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-waveguides.htm. Bemærk det er ikke WG300 men Troels egen, du skal lidt ned på siden for at finde XT25.

Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2013 at 07:44

Hvad med den her:
8 tommer vifa/ASE

Edited by Fasen - 24 Jul 2013 at 09:28
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2013 at 11:53
@bknielsen:
En waveguide er måske vejen frem så. Spændende!
Tænkte på 22w/4534G00, da den var til at komme til for penge og at følsomheden var tilpas høj. Kan forstå at følsomheden på Bas/mellemtonen reelt falder nogle db når den i praksis bruges i et 2-vejs system? Noget med baffelstep?

@Fasen: 
Ja har godt overvejet denne enhed, da det skulle være en replacement enhed til bl.a. Snell E/III, hvor det lyder til at Peter Snell lykkedes at lave en højttaler ligesom det jeg efterspørger.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2013 at 14:01
Du kan også prøve at kigge på http://www.cadaudio.dk/8woofer-pe.PDF
Synes den gør det ret godt som mid/bas og for 571,- kr/stk (ex. fragt) er det en ret billig løsning.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz