Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2-vejs med XT25TG30-04 og ?

 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
    Posted: 30 Jul 2013 at 21:24
det virker som den bedste løsning i al fald. giv besked hvis d har brug for nogle målinger, jeg er i århusområdet hvis du kommer deromkring
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2013 at 22:19
Du tager stilling til om det er basreflex eller lukket du vil lave (jeg er i tvivl, da du ikke nævner en port i dit forrige indlæg og skriver f3 på 38hz - jeg har dog ikke regnet efter).

Hvis basreflex placerer du porten, hvor du har lyst, men et stykke væk fra basenheden, hvis du sætter den foran, så du ikke får mellemtoneudstråling, dvs begrænser det mest muligt.
 Skal de ikke stå op ad væggen vil jeg sætte porten bagpå af kosmetiske årsager. Højden justesteres evt. efter din favorit "foroverbøjethed" når du skal stikke lappen ind og løfte højttaleren.

Diskant placering kan du evt. finde med Tolvan Edge. Men vær opmærksom på at beregneren ikke tager diffraktioner med fra bassen så det er ikke en fuldendt beregner - men den er gratis :-).

Når du har bestemt, hvor alt skal sidde, "slår" du hullerne, monterer enheder og laver nogle målinger til at guide dig ind på et grundlæggende filterdesign (dette finder jeg nyttigt). Husk at tjekke Q værdier (dæmpning) i filtrene (selvom det målte fint, fik jeg ikke mit til at virke ordentligt før jeg fik dæmpningen i filteret på plads).

Når du har et grundlæggende filter på plads lyttetrimmer du basafstemning dvs. evt. port og ikke mindst placering og mængde af dæmpemateriale. Jeg kigger også på impedanskurver til at idenficere stående bøjler og slå dem mest mulig ihjel ved placering af dæmpemateriale. Det kan være ret tidskrævende.

Hvis du nu er et sted, hvor du synes lyden hænger rimeligt sammen trimmer du filter. Gerne over laaaang tid måske måneder. Det kan nemt ske, at du ikke bliver tilfreds, og det er forfra med filter. Det kan også være der ikke er frit valg med filterorden og de valgte enheder - det må du finde ud af.

Du må ikke springe trimning af kabinet og filter over, hvis du mener det for alvor, dette betaler sig.

Tit slut kan du jo måle, og se hvordan dine ører synes højtaleren skal måle, hvis du har lyst ;-).

I øvrigt jeg synes 2 afstivninger lyder i underkanten til kabinetstørrelsen du har valgt, men det er smag og behag.

God fornøjelse.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2013 at 22:25
Hvor har du købt kabinetter?
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2013 at 22:53
@Ronnie:
Foretrækker du rødvin eller special øl? For tænker nok jeg tager dit tilbud når engang det hele er på plads. Det ville være rart med lidt sparring med én der har prøvet det et par gange Smile

@Bknielsen:
Det er rigtig nok en portet konstruktion. Regner med at placere porten i fronten i ca. 50cm højde. Helt alternativt kunne jeg placere den i bunden, men det komplicerer nok projektet, selvom jeg har en personlig præference til nedadrettet basreflex.

Diskanten havde jeg regnet med at placere øverst i frontbaflen så den kommer til at spille i ørehøjde af min typiske lytteposition.

Kabinetter er blot udskåret MDF fra nærmeste Bauhaus :) Det er billigt og de skærer ret præcist. Gav under en plovmand for alle plader til kabinetter, og har været i gang med at fræse i afstivnings-pladerne i dag og er så småt begyndt at lime det første kabinet sammen.


Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2013 at 13:26
Netop hentet en demo af lspCAD for at lege lidt med simulering af delefilter. 

Er der evt et lignende program designet til dødelige? Synes lspCAD er underligt sat op, men det er måske sådan det skal gøres? Smile

Hvad bruger i andre? 

Overvejer at købe miniDSP Umik-1 + lspCAD (eller lignende), hvis det er nok til at jeg kan komme i gang med at designe et ordentligt delefilter?
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2013 at 15:02
Du kan ikke lave noget filter fær der er blevet målt alligevel, jeg og alle andre jeg kender bruger Lspcad
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2013 at 18:13
Også derfor jeg overvejer at købe en Umik-1 mikrofon, men er ikke sikker på at det er nok sammen med REW eller lignende for at måle en højttaler op? :) Jeg er nybegynder så jeg ved ikke noget.

Kabinetterne er så småt ved at tage form.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2013 at 18:15
det lyder da godt.

jeg kan ikke sige dig om det virker eller ej, ved der er mange der bruger clio, men der er også nogle stykker som bliver Holm acoustics.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2013 at 18:33
Så jeg skal blot bruge en målemikrofon + Clio eller HolmImpulse, korrekt? :)
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2013 at 21:34
målemikrofon i al fald, så vælger du enten clio eller holm, hvad holm koster, det må en af de andre som har det komme ind på

personligt kører jeg clio 8,5 (clio FW 8,5 er samme som FW10, dog er FW10 software opdateret) det system er transportabelt.
nypris kan du se her

men man kan ind i mellem finde clio til billigere penge, jeg købte et komplet sæt for 7000kr tror jeg det var
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz