Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2-vejs med XT25TG30-04 og ?

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
    Posted: 27 Jul 2013 at 18:46
Hmm. Synes jeg får et forskelligt resultat hver gang jeg prøver en ny box calculator.

Hvad bruger i selv til at beregne kabinet liter og port dimensioner? :)

Havde håbet på et kabinet ala 100-110 cm højt og en 45-50 liter eller deromkring? 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2013 at 11:17
http://sbp.softica.dk/2.0/en/?id=

bruger KUN den, det er den bedste der findes ud over deciderede math programer

hvad får du af resultat?

jeg ville bruge den 22w i et 30L refleks kabinet med en port på 6,8cm som er 26 cm lang


Edited by ronnie rasmussen - 28 Jul 2013 at 11:20
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2013 at 13:17
rskriver: "Ved godt jeg kan få dyb bas med en 18cm, men jeg vil ha hug i mellemgulvet du ved, og så vidt jeg ved et det membranareal der er afgørende her"

Du her ret, men det er alligevel ikke hele sandheden; forholdet mellem rum (-fang) og membran-areal (+rummets akustik), afgør hvordan du hører bassen .

Eks.: Prøv at pumpe et bilhjul (indh. meget luft) med en cykelpumpe, det tager laaang tid. Omvendt, prøv at pumpe et cykelhjul til en racer (tyndt hjul, indh. lidt luft) med en pumpe til biler, det er fyldt med luft øjeblikkeligt !

Forestil dig; at hjulet er rummet og pumpen er membranen.
1) Hvis de to ting passer sammen, vil du få en hurtig og impulsvillig baslyd, som også vil føles på kroppen. Hvis man er heldig eller dygtig, kan man få en bas der kobler til rummet, og så er der bas i særklasse. 
2) Hvis de ikke passer sammen, vil du med et for lille bas-areal; få en langsom og for svag bas, hvor mellemtonen er dominerende. 
    Eller hvis bas-arealet er for stort; vil du få en meget kraftig og dominerende bas, som anslår resonansser i rummet, og hele tiden skaber opmærksomhed på unoderne ifht. rum/bas-areal . Her vil digital baskorrektion med sub, kunne give en god bas. Man kan selvfølgelig også have separat bas-forstærker, så man kan skrue ned for bassen ifht. resten af frekvensområdet; men det kan stadig være svært at få en bas, der er fri for negativ påvirkning fra rummet.

Vi har alle en forskellig lyd-præference ifht. hvad vi er vant til; nogle foretrækker en lyd, som andre ikke synes om, sådan vil det altid være. Men inden du bestemmer dig for hvilke enheder du vil bruge, vil jeg forslå dig at tage lidt rundt til folk, som har forskellige lyd-præferencer - og derefter får besøg af nogle højttalere,som du kan lide, så kan du høre om det fungerer i dit rum !  



mvh. Kim
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2013 at 19:10
Originally posted by ronnie rasmussen

http://sbp.softica.dk/2.0/en/?id=

bruger KUN den, det er den bedste der findes ud over deciderede math programer

hvad får du af resultat?

jeg ville bruge den 22w i et 30L refleks kabinet med en port på 6,8cm som er 26 cm lang

Har godt kigget den, men dataene på enheden stemmer ikke overens med databladet på Scanspeaks hjemmeside Confused
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2013 at 21:17
Har du overvejet at genbruge din 18W/8335 fra standeren (hvis du har den endnu) supplere med endnu en (de sælges jo af og til billigt brugt) og bygge en 2½ vejs? 2 stk 18W per side burde kunne give rigtig god bas på 20m3.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2013 at 21:41
Originally posted by bknielsen

Har du overvejet at genbruge din 18W/8335 fra standeren (hvis du har den endnu) supplere med endnu en (de sælges jo af og til billigt brugt) og bygge en 2½ vejs? 2 stk 18W per side burde kunne give rigtig god bas på 20m3.

Tanken har strejfet mig Smile
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2013 at 09:48
Men vil gerne beholde mine CSM som de er. Ødelægger jeg dem har jeg ikke noget at spille på imens jeg eksperimenterer med et projekt jeg ikke har nogen anelse om vil lykkes :)

Jeg har læst lidt på sagerne og forsøgt en udregning af delefilteret til en 2-vejs.


Valget af diskant er baseret på dens høje følsomhed der giver mulighed for et 2½- eller 3-Vejs projekt i fremtiden med en 92-93db følsomhed som resultat, samt at den kan deles lavt så jeg kan bruge den i dette projekt. (Og så er den på tilbud lige nu!)

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-4534g00.pdf
Tænkte at lave ovenstående delefilter og bygge højttaleren. Herefter betale mig fra at få målt højttaleren op af en kyndig, og tilpasse delefilteret herfra.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2013 at 20:31
Eller skal jeg dele højere end 1Khz? Eller er det måske et håbløst projekt med disse 2 enheder?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2013 at 21:23
Lad os lige slå det fast:

Man kan ikke VÆLGE en delefrekvens, hvis du vil have højtaleren til at lyde ordentligt. Delefrekvenser opstår hvor frekvensresponse, faseforløb, og hvis man er heldig også tidsrespons hænger sammen. Så en fremgangsmåde med at lave filter først virker ikke.

Start med kabinet overvejelser, dvs. type, størrelse og baffel.

Jeg tror enhederne er fine :-)
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jul 2013 at 22:01
Tak for svar hr. Nielsen :) 

Kabinet er købt i dag. Skal jeg simpelthen bare bygge kabinettet med indvendig dæmpning og sætte enhederne i osv. 
Og så derefter begynde at måle for at designe delefilteret fra bunden? Eller hvordan griber man udviklingen af delefilteret an?

Udvendige mål: 110 x 25 x 29,4cm i 22mm MDF. Det giver ca. 54 liter før dæmpemateriale og enheder. Så ender jeg på en F3 på ca 38hz så vidt jeg kan regne ud.
Der kommer 2 afstivere i hver højttaler af 22mm MDF. :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz