Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2-vejs med XT25TG30-04 og ?

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
    Posted: 25 Jul 2013 at 09:20
Originally posted by Cesse

Jeg har gode erfaringer med den her som bas/mellemtone i et 2 vejs projekt http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/8-sb23nrxs45-81/

Specielt op mod den Scan-Speak du selv forslår. Smile

SB'en spiller både bedre mellemtone og en langt dybere og mere tør bas. End Scan-Speak'en. Wink

Uden tvivl, men følsomheden er også meget lavere, og er derfor ikke et emne for det mål jeg har med projektet :)
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2013 at 09:25
Originally posted by bknielsen

Originally posted by rskriver

@bknielsen:
En waveguide er måske vejen frem så. Spændende!
Tænkte på 22w/4534G00, da den var til at komme til for penge og at følsomheden var tilpas høj. Kan forstå at følsomheden på Bas/mellemtonen reelt falder nogle db når den i praksis bruges i et 2-vejs system? Noget med baffelstep?


Vedr. baffeltab: Du mister 4 - 5 db i baffeltab i en almindelig stue hvor rummet hjælper lidt i bassen. Altså ender din følsomhed 4 - 5 db under det der er opgivet for enhenden.

Men når en højttalerproducent opgiver en given højttaler til en følsomhed på fx 90db, går jeg ikke ud fra de har regnet baffeltab med i opgivelsen? 

Det er bare fordi jeg er blevet forvirret over, hvorvidt min personlige reference til hvor højt en 90db følsomheds højttaler spiller?

Der ville ikke være meget ved det ved at forsøge at bygge en højttaler med 92db enheder hvis den ender med lavere følsomhed end fx et sæt Dali Zensor 7 når den er færdig. Men det går jeg heller ikke ud fra er tilfældet :)
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2013 at 10:17
Rigtigt. De opgiver for "uendelig"stor baffel, og har derfor ikke baffeltab med. Derfor, når det er en to-vejs du vil lave, og derfor vil have den samme enhed til at spille bas og mellemtone bliver du nød til at korrigere i filteret for de 4-5 dB du mister under baffelsteppet. Så de skal trækkes fra den følsomhed producenten oplyser.

Dali Zensor 7 er en 2½ vejs kan jeg se, og de korrigerer for baffeltabet med den ekstra basenhed, så det er noget andet!

Er det høj følsomhed i en to-vejs du jagter, får du ikke bedre bud en den ScanSpeak du selv foreslår Smile.
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2013 at 10:40
Okay Smile

Godt nok indviklet at bygge sid en højttaler LOL

Ideen med at gøre det til en 2-vejs var for et mere simpelt delefilter end med en 2½ eller 3-vejs, men der er måske slet ingen fordele ved en 2-vejs i denne sammenhæng? Tænkte at "Så behøver jeg kun dele på 1 punkt og korrigere 2 enheder efterfølgende". 
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2013 at 10:41
Og hvis jeg tilføjer en Waveguide til den XT25 enhed, bliver følsomheden på denne så ikke for høj ift. mellemtonen, eller skal de 2 enheders følsomhed matche og så korrigeres det blot i filteret som du skriver? Smile
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2013 at 10:23
Originally posted by rskriver

Okay Smile

Godt nok indviklet at bygge sid en højttaler LOL

Ideen med at gøre det til en 2-vejs var for et mere simpelt delefilter end med en 2½ eller 3-vejs, men der er måske slet ingen fordele ved en 2-vejs i denne sammenhæng? Tænkte at "Så behøver jeg kun dele på 1 punkt og korrigere 2 enheder efterfølgende". 


Alle kontruktioner har deres fordele og ulemper. Men du får ikke simplere filter end i en 2-vejs, men dermed ikke sagt det er nemt.

Jeg ved ikke hvad du mener med "korrigere" men på diskanten kan du justere niveaet til sidst efter behov, den vil normal have lidt for høj følsomhed.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2013 at 10:33
Originally posted by rskriver

Og hvis jeg tilføjer en Waveguide til den XT25 enhed, bliver følsomheden på denne så ikke for høj ift. mellemtonen, eller skal de 2 enheders følsomhed matche og så korrigeres det blot i filteret som du skriver? Smile


Du tager højde for den ekstra følsomhed waveguiden giver nedad ved at lade filteret rulle af lidt længere oppe i frekvens.

Jeg fornemmer at du måske godt kunne bruge lidt hjælp, når du kommer så langt. Der er flere herinde der har måleudstyr, og måske også den tid det tager.

Jeg husker felsby har linket til nogle waveguides til en XT25 eller også var det Senilix. Firmaet hedder vist noget i retning af "Pellegrino Acoustics" men google kender det ikke umiddelbart.

God fornøjelse med projektet Smile
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2013 at 12:17
Læste lige inde på Troels hjemmeside, at det ikke er ligemeget hvilken waveguide man bruger.
Har fundet målinger på XT25 + Monacors WG-300. Ser det fornuftigt ud med målet at dele omkring 1Khz?
http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/index.html

Ja når jeg kommer i gang, håber jeg nogen herinde godt kan lide et par kasser god rødvin i bytte for hjælp til målinger Smile

Edit: http://pellegreneacoustics.com/waveguides.htm


Edited by rskriver - 26 Jul 2013 at 12:27
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2013 at 13:36
En af fordelene ved 2-vejs er at du nemmere får et korrekt fase-forløb, 3-vejs kræver meget arb. for at få en sammenhængende fase. Men de bliver aldrig så gode som 2-vejs - det er der dog ikke ret mange som kan høre forskel på; men når man først er vant til en god 2-vejs, er det svært at lytte på 3- og især 4-vejs, hvis de ikke er skabt af en meget dygtig konstruktør.

I et 20kvm rum, kan du få dejlig dyb bas med gode 18 cm enheder, men de koster noget mere end 1200 kr for to stk.. du kunne evt. sælge dem du lige har bygget, og bruge pengene til bedre bas-enheder. Jeg har nogle 18 cm C-Quince med fs=23Hz, på 20kvm vil de give kraftig bas, som kan tilfredsstille de fleste.

Vdr. baffelstep: Hvis det er stander højttalere du har, så prøv at lave baflen større, det giver en hel del bas-forstærkning; du kan tage to træplader og sætte dem så de passer fra underkanten af højttaleren og ned til gulvet - bredden kan enten være samme som højttalerne eller bredere, evt. en 60 cm hylde fra et skab. Dæk evt. baffel-pladerne med et viskestykke e.lign., for at høre dén forskel !

mvh. Kim
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jul 2013 at 17:33
Hej KimV. Det lyder godt mht 2-vejs vs 3- og 4-vejs, og er stadig hooked på det her 2-vejs projekt.

Ved godt jeg kan få dyb bas med en 18cm, men jeg vil ha hug i mellemgulvet du ved, og så vidt jeg ved et det membranareal der er afgørende her :) Evt en 2½ vejs med 2 x 8" kunne være interessant.

Har lige kigget på SB-Acoustics diskanter, de ser bestemt lovende ud til formålet, og er lige nu på tilbud. Hmm!

Har før haft en 2.5 Klon med samme bas/mellemtone som sidder i mine nuværende standere. Den klarede fint 25hz på -3db, men følsomheden lød så også kun på en 86-87db og der var ikke hug i som sådan.

Kunne godt være man sku prøve det med at lave baflen større. Bare lige for at høre forskellen.

Men planen er lige nu en almindelig 2-vejs gulvhøjttaler ala HxBxD - 100x25x28 cm. eller sådan noget
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz