Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2-vejs med XT25TG30-04 og ?

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Message
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2-vejs med XT25TG30-04 og ?
    Posted: 24 Jul 2013 at 14:11
@JAV: Den ser spændende ud!

Hvad med denne her:
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/25-1933s.htm

Den kunne måske være et bud på diskanten til den 2-vejs her?
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2013 at 15:45
jeg ville ikke anbefale at bruge en mellemtone der har højere følsomhed end diskanten, så risikerer du at skulle til at dæmpe mellemtonen for at få det til at hænge sammen, det kan jeg slet ikke anbefale
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2013 at 17:09
Men fandt jeg en 90db følsomhed bas/mellemtone, ville tang banden så ikke være et fornuftigt bud da den er lavet med bagkammer for at kunne spille lavere?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2013 at 17:58
Den 22W/4534G00 du selv er inde på, er en rigtig fin enhed, den spiller rigtig god mellemtone for en 8" enhed. Den ville jeg ikke tøve med at bruge. Jeg vil nok sætte den Xt25´er i en wave guid for at den kunne få nogle hjælp nedad til i frekvens. Jeg er sikker på det kan blive en rigtig god kombi.


Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2013 at 21:36
rskriver, ville du ikke bruge dine XT25 ?
Ligesom Hylle, så tror jeg heller ikke det er en dårlig idé med den enhed du selv linker til.  

Hvis du vil prøve med Beyma enheden og med waveguide, så kan du evt. give en waveguiden metalik lakering, så de matcher bedre.
Skulle (som altid) lige give det et hurtigt skud. (Folk skal endelig sige til, hvis jeg skal stoppe med 3D tegningerne).  




Edited by JAV - 24 Jul 2013 at 21:59
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2013 at 22:04
Jo mine XT25 måler umiddelbart rigtig flot når jeg kigger på Troels Gravesens målinger. Ligner også at følsomheden på den et steget 2-3db så den kommer til at matche hhv den scanspeak jeg selv linkede til, eller den Beyma du er inde på JAV.

Det var måske nok et godt bud alligevel?

Alternativt kunne jeg droppe waveguiden og bruge den Snell replacement enhed Fasen har linket til. Den ser ud til at kunne deles højere oppe og så lander jeg på 90db.

En ting jeg helst vil undgå er hidsige S-lyde. Ved ikke om waveguide har nogen negativ påvirkning i den retning? Eller er det helt op til højttalerkonstruktionen (crossover, enhedernes materiae m.m.).

Hvad skal jeg være opmærksom på ved brugen af en 4ohms diskant + 8ohms mellemtone? Hvis de hver især har ens følsomhed, kommer diskanten så til at spille højere uden delefilter-justering (tænker en simpel L-Pad løsning i såfald)

Edit: Ser sådan set ret godt ud JAV


Edited by rskriver - 24 Jul 2013 at 22:08
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2013 at 00:26
Originally posted by rskriver

@bknielsen:
En waveguide er måske vejen frem så. Spændende!
Tænkte på 22w/4534G00, da den var til at komme til for penge og at følsomheden var tilpas høj. Kan forstå at følsomheden på Bas/mellemtonen reelt falder nogle db når den i praksis bruges i et 2-vejs system? Noget med baffelstep?


Vedr. baffeltab: Du mister 4 - 5 db i baffeltab i en almindelig stue hvor rummet hjælper lidt i bassen. Altså ender din følsomhed 4 - 5 db under det der er opgivet for enhenden.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2013 at 00:30
Originally posted by ronnie rasmussen

jeg ville ikke anbefale at bruge en mellemtone der har højere følsomhed end diskanten, så risikerer du at skulle til at dæmpe mellemtonen for at få det til at hænge sammen, det kan jeg slet ikke anbefale


Du kan slippe fint afsted med lavere følsomhed på diskanten grundet baffeltabet, men selvølgelig ikke MEGET lavere. Men det er måske ikke den opgivede følsomhed du mener?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2013 at 00:43
Originally posted by rskriver



Hvad skal jeg være opmærksom på ved brugen af en 4ohms diskant + 8ohms mellemtone? Hvis de hver især har ens følsomhed, kommer diskanten så til at spille højere uden delefilter-justering (tænker en simpel L-Pad løsning i såfald)


Producenterne opgiver spændingsfølsomhed (2.83V/1m) og ikke effektfølsomhed - så du skal ikke bekymre dig om forskellig impedans for diskant og mellemtone.

Originally posted by rskriver

Alternativt kunne jeg droppe waveguiden og bruge den Snell replacement enhed Fasen har linket til. Den ser ud til at kunne deles højere oppe og så lander jeg på 90db.


Du ender på ca. 88 dB med ScanSpeak Discovery enheden og ca. 86 dB med M21'eren.

Back to Top
Cesse View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Mar 2009
Location: Taastrup
Online Status: Offline
Posts: 47
  Quote Cesse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2013 at 08:04
Jeg har gode erfaringer med den her som bas/mellemtone i et 2 vejs projekt http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/8-sb23nrxs45-81/

Specielt op mod den Scan-Speak du selv forslår. Smile

SB'en spiller både bedre mellemtone og en langt dybere og mere tør bas. End Scan-Speak'en. Wink
Cesse,
DIY er vejen frem...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz