Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Roky 3vejs med Scanspeak og SB enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Roky 3vejs med Scanspeak og SB enheder

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roky 3vejs med Scanspeak og SB enheder
    Posted: 05 Jul 2013 at 00:10
Dette er mit første forsøg på en selvbyg højttaler, med enheder jeg selv har valgt

10" Scanspeak revelator 26w4867T00
6" SB Acoustics SB17MFC35 -4
1" SB Acoustics SB26STAC-C000-4

26w er brugte og SB er nye

Tråden er en fortsættelse af denne:


cirka 4,5 m2 mdf skåret ud af det lokale byggemarked:



Dagens arbejde med stiksav:






Edited by Roky - 05 Jul 2013 at 00:13
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2013 at 05:49
ser fint ud med den matrix 
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2013 at 17:29
Er det nødvendigt at fræse af bag en 10 tommer enhed, som skal bruges op til 300 hz? (Bafflen er 44 mm tyk)

Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2013 at 20:03
Spændende projekt Thumbs Up
Nej det er ikke nødvendigt!!!!!
Venligst Michael
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2013 at 23:32
Originally posted by Bapu

Spændende projekt Thumbs Up
Nej det er ikke nødvendigt!!!!!
Tak !
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2013 at 23:45
Jeg er kommet en del videre siden sidste opdate- Faktisk er jeg ved at være færdig med selve byggefasenBig smile

Her er jeg i gang med at fræse huller til enheder til de
 små kabinetter:


Den her metode fandt jeg på til at lave et for lille hul større. Et stykke mdf som er lidt for stor bankes i hullet, hvorefter der kan fræses på ny:



Og her et billede at hvordan de små højttalere kommer til at se ud. De er bygget af 22 mm MDF på alle sider og med 21 mm ekstra birkekrydsfiner til bafflen. Der er en horisontal vertikal afstiver i midten af kabinettet. De er pænt solide ved knotest:



Der skal nok komme bedre billeder på et tidspunkt.


Edited by Roky - 03 Aug 2013 at 23:49
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Sep 2013 at 11:15
Hej alle

Så har jeg fået lyd i kasserne:

Bundkassedesignet er ikke just elegant, og en omgang finer ville givet vis hjælpe på det. I første omgang ville jeg dog ikke gøre så meget ud af finish, hvis nu de ikke spillede ordentligt. De er pænt resonensdøde, men endnu mere dæmpning ville ikke skade - Så overvejer at beklæde dem med birkekrydsfiner. evt 4 mm på fronten og så 9 mm på alle andre sider. Er dog i tvivl om det vil give noget



Efter jeg justerede niveau ind mellem enhederne og lyttet frem til nogle umiddelbare delefrekvenser, har jeg leget med dæmpning af basserne. Jeg endte på lige under 600 gr dæmpevat - Hvor bassen før var buldrende og upræcis, gik den til at være tør og med punch. Forskellen var meget større end jeg havde regnet med.

Her er en ummidelbar måling i sveetspot - Hvor der ikke er korrigeret for noget. Jeg skal have fundet den bedste måde at få mere diskant. Jeg kan sagtens justere ind i delefilter - Men 6 dB justering er lig 1 bit tabt opløsning. Lige nu kører alle enheder med fuldt niveau. 


Hvordan lyder de så ?

Der er en verden til forskel fra ss9500+18W8531. 

Den bedste beskrivelse er overskud og åbenhed. SB accoustics enhederne er jeg virkeligt overrasket over hvor godt spiller. Nogle gange er jeg i tvivl om lyden kommer fra højtaleren eller ude fra et tilstødende rum - Og det til kun 1200 kr for alle 4 ! - Kvaliteten er fuldt ud på højde med scanspeak revelator !
Bassen er hård og kontant og dyb!. Jeg havde forventet mere mavepusterfornemmelse, men det kan jeg måske få via korrektion ?

Der er givetvis mere at hente via filtret. Her ses mit ummidelbare bud:



Jeg har ikke målt mig frem til hvad der er bedst mht til deling men derimod lyttet på hver enhed. Diskanten har jeg vendt fasen 180 grader.

Da jeg har tiltet topkabinettet forover er fasen mellem mellemtone og diskant givetvis helt hen i skoven - Jeg har dog ikke fundet ud af hvordan jeg måler den præcist i ROOM EQ Wizard

Hvis nogen har forslag til delefilter er de mere end velkomne (jeg er stadig noob på det område)
 


Edited by Roky - 15 Sep 2013 at 12:01
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Sep 2013 at 16:29
Her er dagens resultat et sjov med delefilter og REW5. Højre højttaler havde noget problem med oppustet bas mellem 60-200 Hz - Og det klarede REW5 som en leg.

Denne måling er taget ca i sweetspot med begge højttalere til:


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Nov 2013 at 21:43
Er kommet noget videre med delefilteret, men det er godt nok ikke let at noget der rammer lige i skabet - Især fordi mindre godt indspillet musik jo også skal lyde ok.

Har flyttet mine højttalere rundt, så jeg nu spiller på langs, med det resultat at der er lidt over 100 cm til bagvæg og 55 cm til sidevæg. Havde tidligere afskrevet denne placering, men der er godt nok sket ting og sager med perspektivet og dybbas fornemmelse. 

Har også korrigeret lidt for baffelstep, så nu forstår jeg da det nogenlunde.

mvh

Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Nov 2013 at 06:23
Originally posted by Roky

men det er godt nok ikke let at noget der rammer lige i skabet - Især fordi mindre godt indspillet musik jo også skal lyde ok.

ØØØHHH NEJ

dårligt indspillet musik vil altid lyde af helvede til i min verden...
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz