Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Renovering/opgradering af delefilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Renovering/opgradering af delefilter

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message Reverse Sort Order
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Renovering/opgradering af delefilter
    Posted: 13 Jun 2013 at 20:16
Det er jo en sjælden fugl; jeg ville absolut give delefiltret nye kondensatorer! Måske kan kabinettet også have glæde af lidt blygummi og ekstra afstivning.
Hvor har du brochuren fra? Var det en selvbygmodel?
Back to Top
Rocka View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Maj 2013
Online Status: Offline
Posts: 27
  Quote Rocka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jun 2013 at 21:40
Jeg går med tanker om at renovere/opgradere delefiltrene på mine gamle Scan-speak Extreme højttalere. 

Delefiltret ser således ud:



og indeholder følgende komponenter:




Da jeg også er begyndt at interesse mig lidt for selvbyg, kunne jeg ud af ren nysgerrighed også tænke mig at høre hvilket slags filter det er og dets opbygning. Men... vil der være meget lydmæssigt at hente ved f.eks at skifte alle diskant og mellemtone kondensatorerne på en konstruktion fra 1986?
Jeg har selv observeret at højttalerne har en tendens til en noget "spids" lyd, altså med noget rigelig betoning på typisk S-lyde. Jeg ved at dette problem også kan stamme andre steder fra i signalkæden, og det er også mere tydeligt på dårlige kilder - men kunne en udskiftning af nogen sikkert ret inferiøre, og ret gamle, kondensatorer give lidt på denne konto? Jeg er ellers ret tilfreds med lyden - de har en super bas, stort bredt lydbillede og luft i diskant og mellemtoneområdet. Men med det sagt, så er dette også den første high-end konstruktion jeg har lyttet til, så jeg har ikke meget at bedømme ud fra.

PS. Jeg ved godt dette emne ikke direkte er rettet mod selvbyggeri, men jeg håber at kunne finde lidt hjælp fra jer kompentente DIY´ers herinde alligevel. Jeg ser også dette som en mulighed for at tilegne mig lidt viden, inden jeg bygger min første rigtige konstruktion. :)


Edited by Rocka - 12 Jun 2013 at 23:51
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz