Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Semper-Fi 6
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Semper-Fi 6

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Semper-Fi 6
    Posted: 30 Maj 2013 at 19:28
Hey,

20-07-2016
Så blev der samlet nye filtre og a b testet imod de gamle. En klar forbedring så nu spiller de begge på de nye, og jeg er rigtig godt tilfreds.  


Her et opdateret billede af højttaleren med fod (min 8" subwoofer ses i baggrunden)



Nyeste filter:


Den simulerede frekvensgang:


Modfase:



25-11-2014
Nu har de spillet et stykke tid, og filteret er rettet til. Lige pt står de hos sømanden for at få den sidste gang lak. Jeg er godt tilfreds. Det er dog lidt ting jeg skal have undersøgt, som baffelstep osv. De får en sort fod samt sort frontstof. Foden er så vidt jeg ved klar.

Stor tak til sømanden for hjælp med kabinetter Smile

Men de ser pt således ud :


28-08-2014
Jeg fik lige nogle billeder af sømanden af kabinetterne som jeg syntes i skulle se.


Så fik jeg lige 5 min til at vise delefilterudkastet samt hvad det medbringer af frekvens og impedans.
Bemærk at der kun er 5dB imellem hver streg på graferne. Jeg glæder mig som sindsyg til at høre disse højttalere. Filteret kan dog nå at ændre sig i det små, når jeg trimmer det ind.

Det skal siges, at det ikke er fordi jeg flueknepper at jeg har en 1uF kondensator på ekstra i diskantfilteret. Det er fordi jeg ikke har nogle 6,8uF hjemme, men har de to andre (1+5,6). 

Her er mine målinger : uploads/1/SemperFi_Maalinger.zip (Delay skal sættes til 67us på bassen)







22-08-2014
Fik lidt flere billeder fra sømanden af kabinetterne som jeg tænkte jeg lige ville dele.
Det bliver super spændende at se dem. 




13-08-2014
Så blev der lavet kabinetter. De venter nu på at blive slebet ned, og få fineer lagt på. Stor tak til sømanden for hjælpen med kabinetterne.
Tilretninger til den tekniske tegning får jeg lavet så snart jeg får tid og uploaded.

Jeg fik noget smart blåt dæmpemateriale af nogle gode bekendte. Han arbejder på fabrikken hvor det laves til f.eks. Dali. Det måtte prøves, så det er kommet i sammen med lidt mdm-3. Der er kommet sand i sandkamrene, så de er godt døde at slå på.











04.01.2014
Så fik jeg portene hjem. Købte de PVC ting jeg har linket til. De er dælme fine. Rør og bøjninger passer som Hans i Grethe. Vi skal bare finde ud af hvordan vi afslutter enden der ses udefra højttaleren.

30.12.2013
Så er jeg kommet lidt videre. Jeg har skippet waveguiden da den enten bliver for dyr eller for bøvlet. Og så er resultatet ikke garanteret bedre. Jeg har også simuleret en del i Edge og byttet rundt på enhederne. Så nu ser mellemtonen 3 kanter og diskanten 2 (sån). Og jeg gætter på at det er fordi mellemtonen har et langt større areal, at den glatter ballade bedre ud end diskanten. Jeg får i hvert faldet et bedre resultat end hvis de vender normalt. Tuningsfrekvensen bliver nok ikke helt 30Hz, men nu må vi se.


Her en tegning. Mål på afstivere er ca. Den bliver nok rundet ned til 11.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Denne post, er en ny udgave af denne her : link )

I denne tråd vil jeg prøve og vise mit projekt Semper-Fi som det skrider frem.

2.06.2013
skal der imellem diskanten jeg vælger og en alm 6" fra SB være en forskydelse på ca 18mm. En 5" er ca 16 mm. Jeg kunne ikke forestille mig at Satori er så meget forskellig (i mm) når forskellen på en 5" og 6" er så lille.
Trætykkelsen på kabinettet er 19 mm, og frontpladen på diskanten er 3.3 mm, så det skal lægges oven i. Derfor kan man på tegningen se at waveguiden er lidt dybere end trætykkelsen (18 + 3.3 = 21.3 mm).

1.06.2013
Så fik jeg lavet min nye tegning tættere på færdig. Her med mål samt den pvc bøjningsdims.
Alle kommentarer er super velkomne. Jeg kan ikke rigtig bestemme om jeg vil have porten foran eller bagpå. Bagpå er pænest, men foran gør at porten kommer op bag enheden samt nemmere at komme til. Men fra træ til mdf bliver svært at gøre pænt tror jeg.


31.05.2013
Her er en foreløbig kabinettegning. Jeg har ikke set på Edge endnu, så den kan tænkes at blive ændret en smugle. Hulrum bag afstivere har jeg tænkt skulle fyldes med sand. 



30.05.2013
I dag har jeg lige modtaget enheder fra RABU-Acoustics.dk. Super lækre enheder fra SB.


De skal bruges sammen med de ting jeg købte for mit Frequence gavekort (terminaler osv) som jeg nok lige skal vises frem.

Hvis alt går efter planen, bliver der lavet en waveguide til diskanten. Lige nu sidder jeg og designer en prøve. Når jeg har målt delay imellem enhederne kan jeg lave den endelige. 

Kabinet tegningen kommer på her, når den er helt færdig. Smile

Glæder mig til at komme igang igen... Tongue


Edited by syncroniq - 20 Jul 2016 at 19:20
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2013 at 14:39
... Og vi glæder os til at følge med....;)
Mvh.
Friman
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 623
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2013 at 14:47
Yes... spændt på at hører hvordan den Satori er at arbejde med Smile
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jun 2013 at 00:24
Fedt fedt fedt
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2013 at 10:59
Evt. giv dem en lys front, så enhederne bliver fremhævet :)






Edited by JAV - 17 Jun 2013 at 13:39
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jun 2013 at 16:44
Hey,

JAV > Haha... tusinde tak. Jeps, de skal have en lys front. Er dog ikke helt på plads med konen om hvilken farve. Du er godt nok hård til det der 3D. 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jun 2013 at 09:57
Jeg bukker mig i støvet, men der er nu ikke mange ben i at tegne sådan en højttaler.
Du siger bare til, hvis du får brug for udlæg med forskellige finish.
Back to Top
Lgrau View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Nov 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Lgrau Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2013 at 14:16
Hej,

Hvilket programmer bruger i til at tegne i?

Det ser noget bedre ud end de blyanstreger jeg normalt får kradset ned Smile

Mvh
Lennart


Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2013 at 20:59
Hey,

JAV> Super og tusinde tak. Når jeg får designet waveguiden kan jeg sende dig autocad tegningen. Det kunne være sjovt at have en 3d tegning af ens højttaler :)
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2013 at 21:09
syncroniq: Er der nogen speciel årsag til at det blev en gulv i stedet for stander højttaler? Jeg tænker at 17 liter er jo ikke en kæmpe stor kasse. Glæder mig til at følge med i udviklingen Smile Jeg bruger selv et rør af samme type i mit nuværende projekt.

Jav: De tegninger ser altså rasende godt ud Thumbs Up


Edited by Bapu - 19 Jun 2013 at 21:10
Venligst Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz