Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Konstruktion af smÃ¥ subwoofere
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Konstruktion af små subwoofere

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
klegind View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Apr 2013
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote klegind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Konstruktion af smÃ¥ subwoofere
    Posted: 28 Maj 2013 at 15:26
Hej folkens,

Jeg er interesseret i at bygge et par små subs til at placere rundt i stuen for at få noget akustisk EQ a la Earl Geddes multisubs:

http://mehlau.net/audio/multisub_geddes/
http://seriousaudioblog.blogspot.dk/2012/05/two-great-articles-on-multiple.html 

Jeg ville foretrække at de ikke var for store (*host , kone, *host) og basrefleks er en god måde at nå ned under 30 Hz.

SB Acoustics SW26DAC 76-8 ser næsten for god ud til at være sand: -6 db ved 25 Hz i et 15 liter kabinet, men refleks porten bliver alt for lang. Måske en slavebas var sagen?

Kom med jeres forslag og meninger!

mvh
Kris
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2013 at 15:51
Har hørt 23W med slavebas, og de går rigtig dybt, men har brug for lidt ekstra power grundet deres lave følsomhed.
Men de er ret dyre.
Men hvad er budgettet og max størrelse/dimension?
For jeg kan sagtens komme med rigtig vilde forslag - har selv 2 stk 12 XXLS i hver 95 liter lukket med   1200W groundsound forstærker og DSP - som jeg er enormt glad for Smile
Syntes bestemt der er en fordel med 2 subs, da man kan fordele belastningen, samt opnå et bedre sammenspil med rummet, således at unoder, som dyk og hæv i akustikken, kan omgås.
Back to Top
JJO View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Jan 2009
Location: Greve
Online Status: Offline
Posts: 82
  Quote JJO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2013 at 16:09
Hej

En 23w4557T00 vil i et 90L kabinet have -3 dB ved 16,7 Hz

med en 6 cm port der er 30 cm lang, I stedet for porten kan du med

fordel placere en salve pÃ¥ hver side af 23w4557T00, dette vil give en

ensartet belastning af membranen.

 

Der er flere artikler om hvordan man placerer flere subs i rummet.

Dette giver en bedre bas i hele dummet.

/JJO

 

Is there any reason not to build a perfectly box?
Hvis alt ser ud til at virke ved første øjekast, så har man overset noget!
Back to Top
klegind View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Apr 2013
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote klegind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2013 at 16:58
Hej Thor,

Tak for svar - prisen betyder ikke noget, men størrelsen kan ikke komme i nærheden af 90 liter.
Jeg har to stk 75 liter kabinetter med LAT 500 enheder, så de ekstra subs skal primært bruges til EQ. Jeg bruger en ATC 200 watts forstærker til at trække dem.

Hej JJO - 90 Liter , uha uha. Det ville være fint, hvis jeg havde stuen helt for mig selv.
Back to Top
klegind View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Apr 2013
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote klegind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2013 at 17:03
Jeg er nødt til at begrænse mig til mindre end 40 liter.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2013 at 18:14
Velbekomme Smile
Jeg har selv 2 stk LAT500 i 75 liter, som jeg giver rigeligt med power. Jeg har dog ikke kunnet få den til synge med 200W som jeg også startede med at give dem. Men med ca 800W, så kom der gang i dem, og meget bedre kontrol = langt mere lyd med mindre membranvandring. Kan også godt tænkes at det bare er en bedre forstærker - men igen, jeg syntes det skal prøves Smile

23W menes at kunne proppes i 20 liter med 2 slaver og stadig gå dybt og voldsomt.
Faktisk siges der at hvis den får flere liter, så vil du bare få en længer efterklang, som irritere mere end den gavner - men her er jeg på dybt vand - har simpelthen ikke prøvet eller hørt resultatet af denne påstand.
Men jeg vil klart forsøge med lidt mere power, end 200W.
Men for at være sikker på at du får dine behov opfyldt, så ville jeg lave en testkasse med enhederne i, så du kan prøve om kombinationen af forstærkeren og 23W kan levere, til lige præcis dine forventninger.
Har du måleudstyr, DSP osv. ?


Edited by Digital_thor - 28 Maj 2013 at 18:24
Back to Top
klegind View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Apr 2013
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote klegind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2013 at 21:53
Hej Thor,

Jeg har en del måleudstyr og nogle kasser efterhånden, så der er jeg rimelig godt stillet.

Endnu har jeg ikke prøvet at lave en sub med slavebas, så her er jeg lidt på bar bund. Når portlængden bliver meget lang, så er det vel et vink med en vognstang om at man skulle overveje en passiv membran.
Hvis nogen har tips til at udregne passende slaver til en vilkårlig basenhed, så er jeg lutter øren.

Kris


Edited by klegind - 29 Maj 2013 at 08:55
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2013 at 09:50
Som jeg har forstÃ¥et det, sÃ¥ laver du blot et kubisk kabinet pÃ¥ 20 liter, sÃ¥ der er plads til en slave pÃ¥ hver side af den aktive enhed, det skulle give en symetrisk af den aktive enhed. Den volumen som enheder optager, skal dog lige regnes fra, sÃ¥ jeg vil gætte pÃ¥ at du skal lave kabinettet pÃ¥ 22 liter, sÃ¥ kan der lige være plads til enheder og lidt afstivning. Men nÃ¥r kabinettet er sÃ¥ smÃ¥t, sÃ¥ vil det være nemmest blot at lave det, som en sandwish konstruktion af 2 forskellige pladematerialer, som samtidig er af 2 forskellige tykkelser. F.eks MDF inderkasse af 22mm og sÃ¥ bagefter 12mm birkefiner uden pÃ¥. SÃ¥ er det ogsÃ¥ nemt lige at pudse den fin og give den bivoks, olie eller f.eks bejdse. 
Back to Top
klegind View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 05 Apr 2013
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote klegind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2013 at 10:19
Originally posted by Digital_thor

Som jeg har forstÃ¥et det, sÃ¥ laver du blot et kubisk kabinet pÃ¥ 20 liter, sÃ¥ der er plads til en slave pÃ¥ hver side af den aktive enhed, det skulle give en symetrisk af den aktive enhed. Den volumen som enheder optager, skal dog lige regnes fra, sÃ¥ jeg vil gætte pÃ¥ at du skal lave kabinettet pÃ¥ 22 liter, sÃ¥ kan der lige være plads til enheder og lidt afstivning. Men nÃ¥r kabinettet er sÃ¥ smÃ¥t, sÃ¥ vil det være nemmest blot at lave det, som en sandwish konstruktion af 2 forskellige pladematerialer, som samtidig er af 2 forskellige tykkelser. F.eks MDF inderkasse af 22mm og sÃ¥ bagefter 12mm birkefiner uden pÃ¥. SÃ¥ er det ogsÃ¥ nemt lige at pudse den fin og give den bivoks, olie eller f.eks bejdse. 


Det er ikke nogen ringe idé, det der. Jeg har læst at modsat rettede PR enheder reducerer kraftpåvirkningen af kabinettet, hvilket lyder logisk.

Jeg har Woofer Tester 3 til impedansmåling, så mon ikke man kan måle et slavesystem som var det et basrefleks? Skulle være simpelt nok at tune enhederne ved at sætte noget vægt på.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2013 at 10:35
Yes, mindes der er gevindhul på bagsiden af den passive 23W, så der kan boltes vægt på til at opnå den ønskede tuning.
Jeg ved ikke hvordan man skal tune et system med passive enheder, så her må du håbe på indspark fra andre, undersøge teorien nærmere eller hoppe direkte til live forsøg Smile

Men det burde være nogenlunde til at have med at gøre, en tungere membran har generelt et lavere Fs og går dybere i frekvens, så derfor bør en passiv membran med ekstra vægt, virke som en port der er tunet til en dybere frekvens - men der er nok mere til denne simple teoretiske tilgang - end hvad jeg lige kan gætte mig frem til.


Edited by Digital_thor - 29 Maj 2013 at 10:40
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz