Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: MagNet - Tear
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MagNet - Tear

 Post Reply Post Reply
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MagNet - Tear
    Posted: 18 Maj 2013 at 09:24
Hey,

Nå, men syntes det var længe siden jeg har haft MagNet åbnet. Så da jeg fik en idé, måtte jeg lige genopfriske programmet. 

Kalder den Tear, da det er dråbeformet.

OBS: Der er ingen mål der passer med noget som helst. Det er ren og skær leg. 



Her i 3D.


Næste sjov, bliver at få nogle rigtige mål på magnetten, gabet og spolediameteren. Og så lige hvordan man bruger de sidste ting i MagNet jeg ikke kan huske LOL 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 11:47
Hey,

Så har jeg fået lidt mere realistiske mål på selve motoren (aner ikke hvad størrelser magnetter kommer i, så den er stadig lidt fantasi agtig.

Alle kommentarer er super velkommen. Syntes det er ret skægt.
Den er meget aerodynamisk set fra membranen af syntes jeg.

Men her er en 8".



Dens flux:


Og B kurven igennem gabet (fandt et ninjatriks der gjorde det muligt)

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 12:31
Henrik; det ville være mere korrekt, hvis du plottede Bx (smoothed) snarere end størrelsen/den absolutte værdi af B, da det kun er x-komposanten, der bidrager til en kraft på spolen vinkelret på det permanente felt. Dog vil der ikke være stor forskel, da feltet i gabet praktisk talt er vinkelret på spolen. Hvis kurven da kommer til at vende på hovedet, skal du bare magnetisere magneten i modsat retning (0,-1,0 i stedet for 0,1,0).

Edited by USXX - 19 Maj 2013 at 12:32
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 15:59
Hey,

Har lige prøvet. Feltet under gabet bliver lidt mindre, så den er mere symetrisk, men det er meget lidt.

I aften håber jeg at få tid til at lege med det. Havde kun lige en halv time i morges.

Jeg ved ikke hvordan man måler gabets højde (hvor langt ned i B man går med til). Men denne har ca 5mm hvor jeg kan se en SB 8" har 6mm. 

Magnetic flux density på SB, er det det jeg kan måle med en probe i midten af mit gab til sammenligning?

Et eller andet siger mig at min magnet er urealistisk. Den skal nok laves som flere hele vejen rundt. 
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maj 2013 at 11:04
Spændende projekt ! 
Jeg går ud fra at det pink/grønne 3D billede viser en 1/4 magnet!  
Din magnet ser ret realistisk ud i mine øjne, men : Hvis magneten skal i produktion, bør du nok tjekke  om "forplade og bagplade/polstykke " kan være så tynde yderst ved magneten, uden at tage skade i samle-processen. Du skal også tænke på om/hvordan du kan samle/lime tingene sammen - der skal skal drejes "værktøj", som styrer bagplade/polstykke og forplade.
Mht. magnet størrelse ( set på Audiotechnology hjemmeside ), bør du komme op i mindst tilsvarende str.  120 x 60 x 20 mm eller endnu bedre 130 x 60 x 20 mm.
mvh. Kim
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maj 2013 at 11:17
Jeg har valgt neodym magnet. Som set på den tekniske tegning er den ikke så stor hvis der bruges flere, i stedet for en stor. Lige nu leger jeg bare. Skal fedte noget mere med det. Det er et meget lille magnetsystem. 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maj 2013 at 21:27
Hej Henrik
Spændende design. Men der er nogle ting, som du nok bør tænke over.
- Du har en 44 mm svingspole. Derfor formoder jeg, at det er et magnetsystem, der skal bruges i en basmellemtoner dvs. en enhed der skal bevæge sig. Hvis den skal det, er hullet i polstykket (<6mm) ikke imponerende stort.
- Du kan med fordel tilføje materiale der, hvor jernet et mættet, så du får en mindre reluktans i dit magnetkredsløb.
- En neo magnet på ca. Ø100xØ65x9 er temmelig stor...

Der ud over er der nogle småting, som kan give problemer, hvis det skulle produceres, som Kim også er inde på. Men det er jo gratis at lege. Wink
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2013 at 12:37
Hey,

>"Hvis den skal det, er hullet i polstykket (<6mm) ikke imponerende stort."
Hullet i polstykket er lille ja. Jeg vil forsøge at gøre det større. 

>"Du kan med fordel tilføje materiale der, hvor jernet et mættet"
Det kunne måske løse problem 1

>"En neo magnet på ca. Ø100xØ65x9 er temmelig stor"
Tænker det skal være flere små magnetter. Ligesom på gamle focal basenheder.


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz