Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: On-Wall opbygning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


On-Wall opbygning

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: On-Wall opbygning
    Posted: 19 Maj 2013 at 07:58
hmmm...de har jo generelt et højere Q og dermed en mere rund, fyldig bas. Man kan seføli vælge en "stram" afstemning, men jeg ville vælge den nemme, lukkede løsning til en on-wall.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 09:22
Det afhænger jo fundstændig af afstemningen - men ved væghængt ville jeg anbringe porten i bunden. Skal du ikke bruge den under 80 Hz, kan du selvfølgelig lige så godt bare lave et lukket kabinet. Den væsentlige grund til at bruge basrefleks i en 2-vejs højttaler (der skal spille så langt ned, som den formår - dvs. uden højpasfilter i bunden) er det mindre membranudsving i bassen og dermed mindre modulation af mellemtonen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 09:45
Jeg synes dog, at det mest afgørende skridt er, at du laver en 2-vejs og ikke en 2½-vejs, når højttaleren skal være væghængt. Der skal ikke i nær samme grad korrigeres for baffelstep (det er det primære formål med den ekstra bas i en 2½-vejs). Endelig er jeg ret sikke på, at du vil blive mere tilfreds med lyden fra en almindelig 2-vejs sammenlignet med en MTM (D'Appolito). Slutteligt; til en lille 2-vejs vil jeg anbefale, at du bruger 4 ohm udgaven af bas-mellemtonen.

Edited by USXX - 19 Maj 2013 at 09:46
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 18:16
Tak igen Ulrik Thumbs Up
Jeg smider lige subben ind igen i denne sammenhæng da tanken er at bygge sub og "satelitter" som en samlet helhed.
Hvis ikke jeg husker helt forkert, så har der her på siden før være snak omkring subber i forbindelse med frekvensgang og omnidirektionalitet.
 
Bupa fik mine tanker lidt i gang med kommentaren om at "nøjes" med en 5" istedet for 6" enheden.
Ifølge Speakerbuilder Pro kan den enhed i 4 Ohm sættes i et lukket kabinet på bare 3,75 liter. Det vil give:
Qtc: 0,707
Fb: 95,82
 
Med en så lille indre volume kan jeg selvfølgelig også lave et noget mindre kabinet = mere pladseringsvenlige. Thumbs Up
Og hvis vores hørelse alligevel ikke er i stand til at lokalisere, hvor lyden kommer fra under - lad os sige - 120-150 Hz. Så kan jeg ikke se hvorfor jeg ikke skulle arbejde videre med den version. Wink
 
Jeg er lige blevet færdig med tegninger til en 2 vejs version med lukket kabinet med 9,7 liter volume i SketchUp (tegner kommer her på siden senere).
Men hvis Ulrik og andre her på siden kan kaste lys over spørgsmålet omkring delingsfrekvens/omni-lyd, så vil jeg da straks lave tegner til en noget mindre model af den 2 vejs med bare 3,75 liter volume (eller hvad det nu ellers skal være - Speakerbuilder Pro kan jo sikkert også tage fejl!) Unhappy
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 19 Maj 2013 at 18:19
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 18:29
Jeg mener at have læst et eller andet sted at hvis en sub spiller toner over 110 hz så kan man høre hvor de kommer fra. I det tilfælde skal der vel efter min opfattelse flere subs til.
Venligst Michael
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 19:01
Du skal helt ned omkring 50-60Hz før det er svært at lokalisere subben.
MEN hvis du placerer subben et sted mellem fronthøjttalerne, så kan det normalt lade sig gøre at få den til at forsvinde, ved lidt højere deling.
Jeg har monteret en del snurrerundt lyd hos kunder da jeg i sin tid arbejdede i Hifiklubben. Glem ALT om at spille højere op end 60Hz hvis du arbejder med subben placeret væk fra de 3 fronter...
Mvh.
Friman
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 19:21
Hvis man placere subben mellem fronterne, hvor meget mister man så i forhold til en hjørne placering?
Venligst Michael
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2013 at 19:25
Hmm - og der faldt humøret lige nogle grader Cry
For hvis jeg skal ned og dele under 50-60 Hz, så er min nuværende idé allerede skudt ned - der vil jeg være nødt til at dele ved en 80-90 Hz.
Samtidig så deles der ved 80 Hz i et THX opsat system og det har jeg hørt spille helt fantastisk Question
 
Forvirringen skruer sig op, men jeg nægter at give efter!! Cool
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maj 2013 at 10:35
Hjørneplacering giver typisk ca 3db. Placeres subben kun op af én væg selvfølgelig lidt mindre.

Jamen det er da også muligt at dele lidt højere, men så er der jo ikke tale om en egentlig sub, men nærmere baskabinetter. Hertil ville jeg i hvert ikke vælge en desideret subenhed, men en god basenhed som lyder bedre højere oppe. OG så ville jeg overveje én i hver side under frontsattelitterne.

Det er blot mine erfaringer, og ikke den endelige sandhed. Der går mange liter rom på vej til Rom...;)
Mvh.
Friman
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maj 2013 at 12:11
Jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig at bygge 2 subber (i alt fald på sigt), men stadig vil jeg lade dem fodre med .1 signalet fra 7.1.
Jeg vil gerne have dem ud og stå i hjørnerne foran og så har jeg en DSPeaker Antimode, som kan afhjælpe de værste problemer (i mine øre i det mindste! Wink)
 
Jeg vil sige følgende: Det skal prøves - åh ja, det skal prøves! Thumbs Up
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz