Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: On-Wall opbygning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


On-Wall opbygning

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: On-Wall opbygning
    Posted: 17 Maj 2013 at 17:50
Mange tak for den flotte gennemgang og udregning Ulrik!

Jeg indrømmer at jeg finder det meget spændende at kommer på dette forum for der er altid nogen med en mening og det er cool. At al folket så ikke altid er enige – det gør det bare ekstra spændende!

I nogen tid nu har jeg gået og puslet oppe i hovedet med muligheden for On-Wall surround ved næste bytte.

For nogle måneder siden fik jeg så noget hjælp af en af de andre (meget aktive) medlemmer her på siden og som visse andre er han også glad for idéen omkring 2½ vejs som LCR (og i helt lukkede kabinetter). Baghøjttalerne skulle så måske ”bare” være en 2 vejs og et lidt mindre lukket kabinet.

I dag har jeg så siddet og tegnet lidt hen over det tema og nedenfor ses det foreløbige resultat.

Lidt data:

2½ vejs har en SB17NRXC35-4 i et lukket på 8,7 liter, samt en SB17NRXC35-8 + SB29RDNC-C000-4 ligeledes i et lukket kabinet på 14,2 liter.
H:B:D er ca 50x60x15 cm
 
 
Den lille 2 vejs har en SB17NRXC35-4 + SB29RDNC-C000-4 i et lukket kabinet på 9,7 liter
H:B:D er ca 30x40x15 cm
 
Da jeg ikke har behov for noget udladning meget under de 80 Hz mente den glade hjælper, at denne opbygning kunne opfylde mine behov Thumbs Up
 
Nogen tanker - kommentarer? Question
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 17 Maj 2013 at 17:54
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 18:42
Hej Svensker

Til vægmontering bør du overveje det gamle B&O trick med at lave en affasning bagerst, så kabinettet ser ud til at svæve 2 cm foran væggen. Det ser mindre bastant ud og betyder intet akustisk set.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 19:33
Jeg ser hvad du mener. Det ville ikke kræve den store ændring at få det lille "trix" med Thumbs Up
Jeg har forsøgt at give den et lille knæk, men lidt mere kunne være en mulighed.
Takker
 
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 17 Maj 2013 at 19:36
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 21:11
Og lidt ekstra info:
I morgen vil jeg arbejde på en "Exploded model" der viser lidt om, hvordan jeg havde tænkt at bygge dem i virkeligheden Wink
Det kunne blive noget med bøjeligt MDF i siderne og et skelet indeni til at holde det hele på plads.
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 21:37
Det bliver spændende!
Yes, det var sådan en affasning jeg havde i tankerne. Som du selv foreslår kan den godt få en ekstra tand :-)
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2013 at 14:30
Hej - og god lørdag til alle Thumbs Up
Efter mit sidste indlæg i går sad jeg og legede med mine SketchUp tegninger i et miljø med korrekte størrelsesforhold og der slog det mig:
Jamen jamen jamen - 2½ vejs modellen er godt nok stor! Også for stor til at jeg vil have den siddende på en væg i den fremtidige stue Unhappy
Så jeg er tilbage til den lille 2 vejs model.
Når jeg plotter enheden ind i Speakerbuilder Pro i et lukket kabinet på 9,7 liter, så kommer følgende data:
Qtc: 0,71
Fb: 75,15 Hz
 
Vælger jeg samme enhed i et "max flat" refleks kabinet, så skal den have næste 20 liter og jeg vil gerne lave så lille et kaninet som muligt Wink
 
Mit spørgsmål er: Vil det være nok til at kunne fungere som LCR (og de 4 surround kanaler) i et system, hvor bassen bliver varetaget af 1 (eller 2) subber bestående af 1 aktiv 10" og 2 slaver (også fra SB)
 
Skal jeg sætte skæringen mellem HT og sub til 80Hz - eller vil den sub uden problemer kunne spille op til 100 Hz (eller måske 120Hz)?
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 18 Maj 2013 at 14:31
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2013 at 15:10
Du kunne måske "nøjes" med en 5" enhed i hver kanal så ville du kunne lave en on wall konstruktion der visuelt var til at leve med.....
Venligst Michael
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2013 at 15:43
75Hz og Q 0.71 er fint. Hvis du gør kabinettet ganske lidt større, kan du komme lidt ned i Q, en fordel ved vægmontering, men det er ikke absolut nødvendigt. Refleks er ikke optimalt her.
Subben klarer fint 120Hz.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2013 at 22:41
Originally posted by Bapu

Du kunne måske "nøjes" med en 5" enhed i hver kanal så ville du kunne lave en on wall konstruktion der visuelt var til at leve med.....
 
Jeg kan leve med den version som jeg sidder og tegner på i øjeblikket Wink
 
Hvis jeg tager en 5" og smider i et lukket kabinet, så kan det komme helt ned på lige under 4 liter, men til gengæld ligger Fb på næsten 96 Hz
Derimod kunne den samme enhed i en 7 liter refleks kabinet få en Fb på 53 Hz, men da refleks åbenbart ikke er optimalt til On-Wall, så vil jeg ikke gå den vej Embarrassed
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 18 Maj 2013 at 22:43
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2013 at 22:43
Originally posted by felsby

75Hz og Q 0.71 er fint. Hvis du gør kabinettet ganske lidt større, kan du komme lidt ned i Q, en fordel ved vægmontering, men det er ikke absolut nødvendigt. Refleks er ikke optimalt her.
Subben klarer fint 120Hz.
 
Hej Felsby
Mener du at refleks kabinetter i det hele taget ikke egner sig til On-Wall?
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz