Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: On-Wall opbygning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


On-Wall opbygning

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: On-Wall opbygning
    Posted: 16 Maj 2013 at 21:19
KISS

Keep It Simple Stupid Wink

hvis de to mellemtone/mellembasser skulle spille ens, så kan de jo godt dele kabinet, men man kunne med fordel lave en MTM som en 2½ vejs, så undgår du noget af den loobing som vil opstå

Correct me if i am wrong.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 22:29
Det er svært at få et godt resultat med on-wall højttalerer.
En "livlig" frekvensgang er stortset uundgåelig.
 
Ronnie, -> lobing.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 09:04
Til Ronnie:
Jeg er slet ikke imod 2½ vejs systemer (jeg er faktisk ikke imod nogle systemer - bare der kommer god lyd ud), men jeg har overhovedet ingen forstand på delefilterteknik, så jeg kommer til at skulle forlade mig på andre mennesker hjælp.
Aller helst havde jeg købt en færdig pakke, hvor jeg bare skulle bygge kabinetterne og samle filtrene, men der er ikke såååå mange færdige byggesæt lige til at købe - desværre! Confused
 
Jeg er vidende om at der findes fantastisk ekspertise på dette forum og hjælp gives gerne, men med en fysisk pladsering i Paris, så er det ikke så let lige at smutte til DK og få hjælpen.
Jeg kan sagtens forestille mig at det ikke biver let/enkelt at få et godt resultet, men On-Wall er den mulighed, som bliver realistisk for mig når tiden kommer Unhappy - Du kan kalde det for "frivillig tvang".
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 17 Maj 2013 at 09:11
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 09:08
Det med MTM og lobing er altså ikke altid tilfældet. Mine egne er et godt eksempel. Kappen har sørget for en meget jævn powerrespons, og de lyder meget ens uanset hvor man befinder sig, og har næsten sweet-spot i hele min sofas længde...

Så det kan altså lade sig gøre....
Mvh.
Friman
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 09:12
Originally posted by friman

Det med MTM og lobing er altså ikke altid tilfældet. Mine egne er et godt eksempel. Kappen har sørget for en meget jævn powerrespons, og de lyder meget ens uanset hvor man befinder sig, og har næsten sweet-spot i hele min sofas længde...

Så det kan altså lade sig gøre....
Men dine MTM er ikke On-Wall - eller?
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 09:15
Mvh.
Friman
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 09:17
Originally posted by friman

Nope...


Der er billede af dem lidt nede af siden...
Nå ja - dem har jeg set billeder af tidligere.
Nydeligt må jeg sige Clap
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 09:21
Takker...

Er ved at skifte kabinet og smide 2stk. 18W 8545 på, så det ender som 3 vejs.

Kan følges hér:

Og sorry for hi-jacking af tråd. Stopper hér...Big smile


Mvh.
Friman
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 10:17
Der er ingen grund til at undskylde!
Jeg startede denne tråd for at få inputs og meninger. Wink
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 14:34
Lige en sidste kommentar fra min side. Du kan sagtens køre dem parallelt i hvert sit basreflekskammer såvel som i et fælles kammer. Det kan være en fordel m.h.t. porten at bruge et fælles kammer. På den anden side kan du få en stående bølge på den lange led i kabinettet (det løses let med en skråtstillet endeplade inde i kabinettet i den ene ende samt et godt lag dæmpning herpå - eller i den anden ende).
Du er lidt flink, når du siger 3.05 ohm. Enhederne i parallel giver 2.85 ohm. Hertil kommer filterspolens seriemodstand. Hvis vi er flinke, sætter vi den til 0.2 ohm. Så er der minimum 0.1 ohm i højttalerkablerne. Endelig er der opvarmning af svingspolen som følge af den strøm, der løber i den - det giver hurtigt nogle tiendedele. Du kan roligt lægge i hvert fald 0.4 ohm til, når du beregner kabinet.
Med typiske tab i kabinet/port, 0.4 ohm i serie og 35% porøst fyld får jeg et fælles volumen på 19-20 liter (netto luftvolumen når port og afstivninger er trukket fra - før dæmpning fyldes i). Portfrekvensen ender på 42-44 Hz (lavest for det større volumen). Du får da en -3 dB frekvens ved 50-51 Hz og -6 dB omkring 42 Hz (gælder i helt lyddøde omgivelser, hvor der ikke er room-gain).
Portdiameteren (når der bruges fælles kammer) bør være 60 mm, hvilket giver en portlængde på ca. 17 cm (gældende for 19 liter tunet til 44 Hz - bemærk, det akustiske volumen, der bruges ved portberegning, er 1-1.5 liter større p.g.a. det porøse dæmpemateriale, der, når det er ukomprimeret, er en strømningabsorbent).

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz