Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: On-Wall opbygning
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


On-Wall opbygning

 Post Reply Post Reply Page  123 6>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: On-Wall opbygning
    Posted: 15 Maj 2013 at 11:12
Hej alle kloge hoveder.
I en evig søgen efter at forstå mere og mere af højttalerbyggeriets store mysterier, så smider jeg endnu en tråd her på siden.
Jeg har i en periode spekuleret over hvordan det næste surroundsystem skal se ud (når det bliver plads til det) og jeg hælder meget til On-Wall med nogle gode subber til.
 
Jeg har med stor interesse kigget rundt på nettet for slanke højttalere og der findes jo forskelligt.
Jeg ser en del modeller i MTM opbygning (2 mellemtone og 1 diskant), men så er der også nogle firmaer der laver hvad man kan kalde MMTMM (4 mellemtone og 1 diskant)
 
Og her kommer så mit egentlige spørgsmål:
Hvad er fordele og ulemper ved de 2 forskellige systemer? (ud over at det ser for blæret ud med 4 mellemtoner!) Wink
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 15 Maj 2013 at 11:13
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 12:18
Jeg troede ellers at meningen med vægmonterede højttalere var at de skulle være så små som mulige, med 4 bas/mellemtoner bliver de da større end jeg personligt ville bryde mig om. Men det er jo selvfølgelig kun et udtryk for min personlige mening om hvad der ser godt ud....

Håber skuffelsen har lagt sig lidt nu Wink
Venligst Michael
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 13:00
Hvorfor ikke indbygning? Intet baffelstep.
Personligt kan jeg dårligt forenes med MTM, foretrækker langt 2½-vejs med mere jævnt udstrålingsmønster.
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 14:18
Jeg er ikke sikker på at jeg har muligheden for decideret In-Wall når tiden kommer, så derfor er jeg interesseret i On-Wall.
Mit spørgsmål går også mere i retningen af forskellene melllem MTM og MMTMM.
Hvad er der af forskelle (fordele og ulemper)?
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 16 Maj 2013 at 14:21
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 14:25
ulemper ved mmtmm: hvorfor vælge 4 mellemtoner når to (eller en) har akustisk power til at møde dine krav?
fordele: det ser blæret ud Big smile
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 14:43
Ha ha
Godt ord igen Wink
Jeg kan godt se pointen i "bare" at anvende MTM.
For at få en sådan konstruktion til at fungere kan jeg så bygge de 2 mellemtoner ind i hver sit kabinet med egen basport?
Dvs der bliver 2 individuelle kabinetter med en diskan der "binder" dem sammen. Jeg tænker at hvis jeg tager 2 x SB15 NRX i en 8 ohm, så kan der vel laves et filter, som sætter de 2 enheder i parallel og det vil give en re på 3,05 ohm.
Ifølge Speakerbulider Pro skal 1 sådan enhed bare have 11,4 liter og det vil give en Fb på 45 Hz (bye the way - Fb er det det sammen som F-3?)
 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 16 Maj 2013 at 14:58
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 14:46
Fb og F-3 er kun sammenfaldende for Butterworth-afstemning (i lukket kabinet).

Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 14:57
Hej USXX
Du må da af alle mennesker være den rette til at svar på mit spørgsmål omkring mulighederne for at anvende 2 x SB15 NRX i hver sig basreflex kabinet.
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 15:35
Hvorfor vil du have dem i hvert sit kabinet?



Edited by USXX - 16 Maj 2013 at 15:36
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 16:05
Det var mest med tanke på et design jeg går og tumler med i mit hoved, men det kan da godt være at jeg skal glemme de idéer.
Jeg kunne jo snildt "nøjes" med at bygge en lille 2-vejs med en 6" istedet og så gå efter et design, som jeg med sikkerhed kan få til at fungere. Thumbs Up 
Hilsner


Edited by Svenskeren - 16 Maj 2013 at 17:39
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz