Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: basfælder !
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


basfælder !

 Post Reply Post Reply
Author
Message
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: basfælder !
    Posted: 09 Maj 2013 at 12:32
jeg skal have lavet / købt et par paneler, og ved ikke helt hvor man køber ( hvis det er det man gør ) eneste jeg ved er at man jo kan lave nogle rammer selv med rockwool i, og så noget stof udenom....

hvis der er nogen der har erfaringer / gode ideer,især om hvordan de gøres frue venlige, er de MEGET velkomne, hehe.


jan

PS. noget af det man ser, virker mest som hokus / pokus, derfor denne post, da jeg 0 erfaringer med det har..
Talk nerdy to me.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2013 at 10:17
Hej Xion

Jeg har selv tænk pÃ¥ at bygge efter den her trÃ¥d: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=41404
De kan i hvert laves langt pænere end de der skumklodsabsorbere. 

Cornertrapsne tror jeg dæmper godt ned i frekvens.Big smile 

Det er jo bare vigtigt at få lukket til tilstrækkeligt af så det støver

NB jeg har heller ikke noget erfaring ud i dæmpning


Edited by Roky - 10 Maj 2013 at 11:02
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2013 at 13:54
Originally posted by Roky

Hej Xion

Jeg har selv tænk pÃ¥ at bygge efter den her trÃ¥d: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=41404
De kan i hvert laves langt pænere end de der skumklodsabsorbere. 

Cornertrapsne tror jeg dæmper godt ned i frekvens.Big smile 

Det er jo bare vigtigt at få lukket til tilstrækkeligt af så det støver

NB jeg har heller ikke noget erfaring ud i dæmpning
Super fedt måde at lave det på, og det viser også rigtigt godt hvor meget der rent faktisk skal til for at tæmme basområdet.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2013 at 14:45
Tak for linket, det er sgu da grundig gennemgang der vil noget :) tror jeg vil prøve med at lave et par rammer som sidder direkte bag højttalerne, da jeg ikke rigtig kan komme til at dæmpe hjørnerne, selvom det mest er der, der er lidt problemer.
Talk nerdy to me.
Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2013 at 15:09
MÃ¥ sige at det er et fantastisk produkt til prisen - nem at lave og billig i materialer.

Hvis den bedre halvdel skal med på idéen, så få hende til at vælge noget gardinstof eller lign. til at klipse udenpå. Der findes et utal af forskellige designs, så enhver fruentrimmer burde kunne blive tilfredsstilt :-)

Det handler ikke så meget om at bruge så tyk rockwool som muligt, her er 95mm nok, men ligeså meget om at få afstanden mellem rockwool->væg så stor som muligt. Tænk at lydbølger skal igennem rockwool'en, ind på væggen og ud igen; des større afstand (og selvf. des tykkere rockwool) des bedre og dybere dæmpning.
--
Sune K
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2013 at 15:55
Er der nogen som kender en god stofhandel i Århus, hvor priserne er små ?

Spiller det nogen signifikant rolle hvor tykt stoffet er? AltsÃ¥ gør det noget om det er kraftigt eller helt tyndt?  
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2013 at 16:27
Tror ikke på det har nogen som helst rolle, da det jo alligevel skal igennem et tykt lag rockwool.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2013 at 20:15
tror mÃ¥ske IKEA kunne være billige med stof,men....nu er stof ikke noget jeg normalt gør sÃ¥ meget i Tongue
Talk nerdy to me.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2013 at 15:23
Originally posted by Busk

Tror ikke på det har nogen som helst rolle, da det jo alligevel skal igennem et tykt lag rockwool.
oki

Ja, det lader til at IKEA har et ok udvalg. 


Og mÃ¥ske knaldtilbud en gang i mellem? 

Og sÃ¥ er der sørme én som har lavet en guide til Ã…rhus Big smile


Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2013 at 10:11
eneste problem jeg ser er at sådan en terræn batts er alt for komprimeret til at fungere rigtig godt.

en almindelig gang rockwool vil også kunne gøre det, det er bare ikke så formfast som terræn batts, men der fåes efterhånden en masse forskellig isolering der kan gøre det samme som det der, måske bedre, og så støver det ikke på nær samme måde som rockwool.

isover duo er optimalt da det allerede bruges som akustisk dæmpning i sportshaller ol. i har måske set nogle steder hvor der hænger lodrette plader ned fra loftet

alternativt er isover FLEX en god løsning, den støver ikke så meget, men heller ikke så god som duoen, men den bruges dog bag akustiklofter fra danogips
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz