Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Peerless SDS mini monitor
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Peerless SDS mini monitor

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peerless SDS mini monitor
    Posted: 27 Apr 2013 at 21:33
Da jeg længe har fulgt med i de mange spændende projekter folk har gang i herinde, tænkte jeg at det var min tur til at vise lidt.

Jeg byggede for lidt tid siden et par højttalere med 3,5" Peerless SDS enheder, dem de sælger billigt hos Elektronik Lavpris. De blev parret med to stk. slaver samt en Peerless 811851, en ældre diskant med metal dome. Faktisk en ganske vellydende enhed.
Kabinettet blev et ca 3,3 liters trapezformet kabinet lavet i finsk birkekrydsfinér, som så blev dæmpet med lidt MDM-3.
De blev lavet til min storebror, og han ville gerne have rundede hjørner og så skulle de lakeres hvide, og det endte med at blive nogle ret elegante og ret velspillende højttalere.

Vi fik også lige taget et par billeder af dem:
uploads/482/Bransholm_Mini_Monitor.jpg
uploads/482/Bransholm_Mini_Monitor-2.jpg

Jeg synes selv at de blev ret vellykket, så derfor har jeg besluttet mig for at lave et par sæt mere, da jeg alligevel har yderligere fire styk af basserne liggende.

Det ene sæt basser bliver parret med et sæt Scan Speak D2010/8513.
uploads/482/ss8513sds.jpg

Det andet sæt basser bliver parret med et sæt Scan Speak R2904/700007, der er en ringradiator med en DX25/XT25 frontplade i stedet for alu-fronten. Det er meget smart i den her sammenhæng, for så kan jeg jo også prøve DX25/XT25 af i dem.
uploads/482/ssringsds.jpg

Kabinet dimensionerne er H263mm*B135mm*D200mm for begges vedkomne. Og så får kanterne en radius 6,35mm runding på top, bund og baffel.

Her i torsdags, havde jeg så lidt tid på værkstedet efter arbejde og fik lavet fire kabinetter i noget MDF, lavet med smigsamlinger hele vejen rundt. Og her igår fik jeg så fræst ud til enhederne, samt slået nogle M4 bøsninger i, så jeg kan tage enhederne ud og sætte andre i uden at skulle være bange for at MDF'en ikke holder. MDF er bare IKKE lavet til at sætte skruer i!! Og så kan man jo sætte nogle pæne sorte unbrako-bolte i, det skader jo heller ikkeWink

Her er lidt billeder af kabinetterne, inden de bliver limet sammen:
uploads/482/Kabinet-1-udfoldet.jpg
uploads/482/Kabinet-2-baffel_bagside.jpg
uploads/482/Kabinet-3-baffel_forside.jpg
uploads/482/Kabinet-4-Smigsamling1.jpg
uploads/482/Kabinet-5-Smigsamling2.jpg
uploads/482/Kabinet-6-Samling1.jpg
uploads/482/Kabinet-7-Samling2.jpg
uploads/482/Kabinet-8-Samling3.jpg
uploads/482/Kabinet-9-Samling4.jpg
uploads/482/Kabinet-10-Samlet1.jpg
uploads/482/Kabinet-11-Samlet2.jpg

Jeg fik desværre ikke nogle billeder fra værkstedet, da min telefons kamera er rimelig skidt kørende. Men der er kun brugt rundsav og stationær fræser til at skære selve pladerne.
Udfræsningerne er lavet men en overfræser med en hjemmelavet cirkel-skabelon på.

Som det ses på billeder bliver de to nye sæt uden slavebasserne, da jeg ikke lige har dem liggende, i stedet bliver det en lille basreflex højttaler.
Jeg har prøvet dem i basreflex før, og de gjorde det faktisk ret godt, størrelsen taget i betragtning, dog var der to basser i hver højttaler, men vi må se om det brister eller bærer, der er jo kun én måde at finde ud af det på!

Jeg regner med at få limet kabinetter sammen her i aften eller i morgen engang, derefter skal der rundes kanter, og så bliver det spændende hvordan det så går når der kommer lyd på!

Fortsat god weekend.

- Træman

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2013 at 21:47
Hej træmand. 
Det ser spændende ud. Jeg er også ganske begejstret for den lille billige peerless enhed. Jeg har prøvet dem med 3 forskellige diskanter. Jeg har haft mest held med de diskanter der lød godt i det "dybe", så der kunne deles lidt lavt i forhold til hvad man forventer. 
har du selv designet delefilter til de hvide du viser i toppen? 
Mvh 
Rune

Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2013 at 21:59
Ja, jeg har godt set billederne af dine små kasser, og de store gulvhøjttalere du har lavet.

Ja det har jeg, jeg lavede nogle CLIO målinger, og efter noget tid med LSP cad og en hel del lytning, så synes jeg at den lød ret godt.
Det blev et et 2. ordens filter, på både bas og diskant. Delt ved 2300Hz.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2013 at 22:06
Fedt, det er altid godt når et projekt lykkedes :) 
Jeg har gang i et projekt med en dx25 og en peerless bas lige nu. De skal bruges til "in ceiling" baghøjtalere, så jeg korrigerer ikke for baffeltab nedadtil. Det er også med et 2. ordens på både diskant og bas, begge koblet i samme polaritet. Det virker også umiddelbart til at spille rigtig godt, med en god mellemtone. 

Det er sku flot håndværk det du har gang i. Hvordan har du skåret de mere en 45 graders sider i smig? 

Mvh
 
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2013 at 22:26
Ja det er lækkert, og når det så skal gives videre til en anden, så skal det jo helst være i orden.

Det lyder spændende, jeg har også selv en konstruktion med DX25 og en Dynaudio 15W75, ganske vellydende diskant enhed. Er der nogen bestemt grund til at de kører samme polaritet? 2. ordens vender jo ofte polariteten på diskanten.

Jeg har godt nok selv en højttaler med 6. ordens filter(Med Dynaudio Esotec+ T-380(den fra Focus mk1 modellerne) og Dynaudio 17W75XL08), hvor jeg har været nødt til at polvende diskanten for at det lyder og måler rigtigt, ved ikke om det er mig der gør noget galt.

Mange tak, jeg forsøger også at gøre mig umageTongue

Jeg har lavet de 45 graders smig i top og bund på en rundsav, og efter at have skåret pladerne på færdigmål, har jeg så sat en stilbar fugefræser(et fræseværktøj med skær som kan vinkles fra 90 til 0 grader) op på en stationær fræser, og fræset de smig som skulle være skarpere end de 45.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2013 at 22:27
Selvfølgelig 1.orden filter. 6db. Ups.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2013 at 10:17
Det ser sgu godt ud Thumbs Up
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2013 at 16:39
Mange takSmile

Jeg fik limet kabinetterne sammen igår, der gik godt nok 50mtr malertape til at samle dem, men samlingerne blev til gengæld rigtigt fine.

Her er lidt billeder:

uploads/482/Kabinet-12-Samlet_med_tape1.jpg
uploads/482/Kabinet-13-Samlet_med_tape2.jpg
uploads/482/Kabinet-14-Smigsamling1.jpg
uploads/482/Kabinet-15-Smigsamling2.jpg
uploads/482/Kabinet-16-Smigsamling3.jpg
uploads/482/Kabinet-17-Stack1.jpg
uploads/482/Kabinet-18-Stack2.jpg
uploads/482/Kabinet-19-Limninger.jpg

Limfugerne indeni tyder på at kabinetterne er tætte.

- Træman
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2013 at 17:27
Det ser ud til at du er sluppen godt fra at skære smigene. De ser godt ud Clap
Venligst Michael
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2013 at 22:03
TakSmile

Jeg synes faktisk også at de er blevet rimelig gode. Synes næsten det er synd at de skal rundes, men kabinettet ser bare bedre ud sådan. Frem for de skarpe hjørner.

- Træman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz