Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Speakers V400
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Speakers V400

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Speakers V400
    Posted: 24 Apr 2013 at 09:30
Hey

Så er det igang igen!

Efter lang tids overvejelser, og generelt alt for lidt tid til højttalerbyggeri, har jeg besluttet at realisere en gammel idé.
Jeg har simpelthen købt sådan et sæt, og strippet dem:



Kendere vil se, at der er tale om et sæt ældre Dali 400. Det er fra den gang man stadig lavede rigtig fornuftige kasser med ægte finér herhjemme i DK, uden at de kostede en formue!
Alt er i 25mm spånplade, og flere steder er samlingerne falset sammen. Meget robust og fornuftigt lavet. Derfor et rigtig godt udgangspunkt og arbejde videre på!
Finéren og sortbejsen er lidt træt flere steder, men det frisker jeg op til sidst med noget sort olielak jeg har og stå fra et andet projekt. 

Planen er så, at fronterne skal skæres/fræses væk, og der skal laves afstivning, dæmpning, og nye fronter efter alle kunsten regler.
Mht. bestykningen, så bliver det en 3 vejs med 2 stk. 18W 8545 i hver, og enten en MTM af 2 stk. 15W og en endnu ikke bestemt diskant, eller én 12M og diskant, til toppen.

Skitse:

Enheder, filter osv. er flået ud af kasserne, så jeg regner med at kunne komme igang med at skære dem lidt i stykker her den kommende weekend.

More to come...
Mvh.
Friman
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2013 at 10:50
Det ser da rigtig spændende ud Smile 

Har du intern volume nok til alle de enheder, nu tænker jeg nok mest på den mtm version?
Venligst Michael
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2013 at 10:55
@ Bapu

Iflg. en anden tråd her på sitet har det med volumen været vendt.

Jeg har næsten 50L samlet i højttaleren.

18W 8545 fungerer fint i 15L portet. 2 stk. = 30L.

MTM udgaven spiller pt. i 20L, men her skal den jo også spille bas. Hvis det bliver MTM udgaven, så får den lidt mindre (ca 15L) men stadig portet, og det burde være rigelig fint til mellemtone.

Så det bliver faktisk en ret potent højttaler, i en relativt "lille" kasse....Wink
Mvh.
Friman
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2013 at 11:14
Beklager mit manglende journalistiske arbejde i forbindelse med min spørgsmål. Det var også de 50 liter jeg var ude efter. Så har du jo masser af plads.

Ja de bliver nemme at overse men svære at overhøre.

Glæder mig til at følge med på sidelinien Clap
Venligst Michael
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2013 at 11:26
@ Bapu

Alt ok, og ja, jeg glæder mig til at komme igang....Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2013 at 11:33
Spændende at følge med iThumbs Up
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2013 at 14:05
Det er som vi har snakket om en rigtig fed ide.
MTM MTM MTM MTM Wink
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2013 at 15:03
Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2013 at 17:48
god idé, helt sikkert. med en stabil baffel og godt med afstivning, så skal det nok lykkes....oooggg...så må jeg sige at jeg er ret tosset med min 15W til mellem området, den spiller stemmer osv. meget naturtro. så jeg er med busk her, 2 af dem tak !:) 12M har jeg dog ikke hørt endnu, men du går IKKE galt i byen med 15W ihvertfalde.

jan
Talk nerdy to me.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2013 at 17:50
Originally posted by xion

god idé, helt sikkert. med en stabil baffel og godt med afstivning, så skal det nok lykkes....oooggg...så må jeg sige at jeg er ret tosset med min 15W til mellem området, den spiller stemmer osv. meget naturtro. så jeg er med busk her, 2 af dem tak !:) 12M har jeg dog ikke hørt endnu, men du går IKKE galt i byen med 15W ihvertfalde.

jan
12m kan du komme til at høre i løbet af året når jeg bliver færdig Smile.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz