Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: bass' kass' !
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


bass' kass' !

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: bass' kass' !
    Posted: 13 Apr 2013 at 10:07
hvis du deler den under 250Hz kan den fint være sidemonteret. Så kan kassen blive smal!
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2013 at 10:22
Det ville jeg klart afprøve i en billig test kasse. Har ii hvert fald ikke gode erfaringer med det.

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2013 at 10:29
Det er vigtigt ikke at dele for højt, men en 29cm bas er effektivt rundstrålende til 400Hz, så der er lidt at give af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2013 at 10:31
Ja teoretisk er det fint, men i praksis syntes jeg ikke det lyder godt. Men det er min mening. Og derfor anbefaler jeg at teste det først med en billigt kasse.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2013 at 10:35
hvilken bas - og hvilken kasse lavede du forsøget med, Busk?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2013 at 10:48
zomax 12" kan ikke huske kassens mål, 26" alu og pap og kan ikke huske kassen, 21w og kan ikke huske kassen. Men jeg tror det er en af de ting hvor vi nok bare ikke er enige Smile, har også hørt flere forskellige færdige højttalere, og jeg har bare ikke brudt mig om det. Men heldigvis er vi jo forskellige i hvad vi kan li. Så det er da klart et forsøg vær. Men her tror jeg så igen at det kommer meget an på rummets dimensioner, som vil have en positiv eller negativ indvirkning på resultatet. Og jeg skal indrømme at jeg har ikke forsøgt mig med det efter jeg er gået DSP vejen, det kan tænkes at der er nogen ting i de mange flere muligheder du har her som kan hjælpe på sagen.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2013 at 11:43
Hvor er det dog dejligt med alle de forskellige meninger, som kan give ideer, både til lyd OG design !
Alt efter hvor højt jeg ender op med at dele, så havde jeg regnet med at sætte enheden, enten lige under 15W'eren, eller helt nede ved gulvet. at sætte den i siden ville være RIGTIG godt for designet, da den ville komme til at se meget "slick" ud med en aluplade der bare går gennem hele højttaleren, og bredden vil bære det samme. Dog hælder jeg måske nok mest til at montere den på fronten, og så kan der så laves et prøve kabinet hvor man kan vende den enten tæt på gulv / tæt på øvrige enheder.
  Rent designmæssigt, er jeg ikke i tvivl om at hvis den kommer tættest på gulvet, bliver det pænest.... men nu er grunden til at de laves først og fremmest pga passionen for lyd....passionen for design kommer i 2. række, og her må det være ørerne der bestemmer, ikke øjnene !

jan


Talk nerdy to me.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2013 at 16:17
Når der er delte meninger om sidebas, kan det måske også skyldes at højden over gulvet betyder særdeles meget.
Mit bud er at lytte efter Busk´s råd og lave et hurtigt sammenflikket prøvekabinet, hvor bassen er monteret i den ene ende af den brede flade. Så kan du prøve fire placeringer: bassen monteret på side eller front, oppe eller nede.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2013 at 16:30
jeps, jeg kører i bauhaus og får skåret lidt plader imorgen, jeg har ca mål på hvordan det bliver, så det kan godt lade sig gøre allerede nu.....dog mangler jeg liiige de der coolbacks, jeg skal købe om et par måneder....ehem....

jan
Talk nerdy to me.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz