Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs 2.ordens, faseproblem
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs 2.ordens, faseproblem

 Post Reply Post Reply
Author
Message
UlrikS View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Mar 2013
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote UlrikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs 2.ordens, faseproblem
    Posted: 02 Apr 2013 at 21:25
Hej
 
Jeg roder lidt med 3-vejs filter for tiden. 12dB. Men jeg opdagede, da jeg ville lave et referencefilter, at man ikke bare lige kan få fasen mellem enhederne til at passe.
 
Ved 2-vejs går det jo nok så nydeligt, der passer fasen gennem hele frekvensområdet. Men ved 3-vejs vil mellemtonen være i 0 grader midt i dens område, fordi den er delt 'i begge ender'. Bassen og diskanet vil være bagefter og foran ved denne frekvens, men ikke 180 grader, nærmere 120-140 grader, afhængig af afstanden mellem delefrekvenserne.
 
Jeg kan godt få fasen til at passe lige ved delefrekvenserne, og det er selvfølgelig det vigtigste, men den skrider når frekvensen nærmer sig midten af mellemtonen.
 
Skal man bare finde sig i det, eller er der en teoretisk ideel løsning? Der går jo let perfektionisme i den slags, så det huer mig ikke helt at ikke engang ens reference-target-delefilter er uperfekt. Embarrassed
 
Hilsen
Ulrik Smed
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 09:03
Hey,

Hvordan ved du at fasen er ude af trit ?
Er det ud fra målinger, beregninger eller hvad?
Back to Top
UlrikS View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Mar 2013
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote UlrikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 09:55
Jeg simulerede et 3-vejs filter på SapWin3, og summerede de 3 outputs. Det forventede jeg gav en flad frekvensgang, men det gjorde det ikke. Og ved nærmere eftertanke er det jo klart, et 2. ordens filter når jo aldrig 180 graders fasedrej, og derfor kommer enhederne ikke i fase der hvor mellemtonen er i 0 grader (eller rettere 180 grader, mellemtonen er fasevendt).
 
Jeg har 'fedtet' mig frem til nogle ændrede Q og niveau'er på filteret, der reducerer fejlen fra næsten 2dB til omkring 0.1dB på det summerede output. Men det blev ikke perfekt, og fasen passer stadig lige dårligt.
 
Hilsen
Ulrik Smed
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 10:18
Hey,

Så dine simuleringer er ikke baseret på målinger?

Hvis du vil have et perfekt filter, uden målinger, skal du kigge på duelunds synkronfilter.
Men du bliver nød til at simulere filteret på faktiske målinger.

Prøv og se den her artikel jeg har lavet :

Jeg kan godt hjælpe dig med målinger, hvis du kommer til Randers med én højttaler. Jeg har Clio stående.
Så kan du simulere alle de filtre du vil i f.eks. LspCAD eller lign på de målinger.
Back to Top
hhenne View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Sep 2009
Location: Virum
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote hhenne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 12:22
Prøv at lave filtret som 2 stk 2-vejs filtre, der er serie koblede

Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 13:49
hvis du har brug for at få taget nogle målinger, så kan du kigge ud til trige, så vil jeg gerne lave nogle målinger for dig og så kan vi sammen simulere filter.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
UlrikS View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Mar 2013
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote UlrikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 16:07
Spændende læsning om Duelunds synkronfiltre. :) Jeg kan genkende tankerne og problemerne, så vidt jeg forstår, så er hans ide at tilføje ordener for at rette fasen, men uden at ændre amplituden ret meget. Det har jeg også tænkt på, men har svært ved at se at det kan blive perfekt. Man kunne måske tilføje allpass filtre, men det virker lidt overkill at rode så meget med fasen på bekostning af impulsresponse, for at løse et ret lille problem.
 
Det med to gange 2-vejs tænkte jeg også. Hah, siden et 2-vejs er ideelt, så laver jeg da bare først et 2-vejs med diskant og mellemtone, og anser det for én enhed, og tilføjer bassen med et til 2-vejs. Men... diskant/mellemtone-'enheden' har jo et faseskift ved delefrekvensen (allpass filter) som gør at fasen igen ikke passer med bassen. Ouch Det ender jo egentlig også bare med 4.ordens højpas på diskanten, hvor den ene delefrekvens ligger nede på bas/mellemtone, det ligner vist Duelunds metode lidt.
 
Tak for tilbudene om målinger. Smile Jeg har mulighed for at måle herhjemme, med lidt hjemmelavet software.
 
Jeg har lavet et target filter i praksis og bruger dets målinger som targetkurver. Målingerne passer fint med simuleringerne i amplitude, dog har jeg ikke checket fasen. Og jeg er igang med de rigtige filtre, de er næsten færdige og kan spille, mangler lige at finjustere den ene diskant, og det lyder lovende, mere perspektiv, mere 'glathed' og 'lethed' i lyden. Smile
 
Hilsen
Ulrik Smed
Back to Top
UlrikS View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Mar 2013
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote UlrikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2013 at 14:12
Så, nu har jeg fået målt fase på mit targetfilter. Jeg har udbygget min analyser til at kunne måle fase med impuls og step response, både elektrisk og gennem mikrofon. Det virker vildt godt, nu kan jeg se fasekurver i realtime mens jeg roder med filter, uden alt det bøvl med at måle afstand mellem mikrofon og højttaler, og køre sweeps. :)
 
Filtermålingen viser præcis det jeg havde 'frygtet' og forudset, at fasekurverne sporer OK ved delefrekvensen (her mellem diskant og mellemtone, mellemtone fasevendt), og skrider så fra hinanden nedefter. Fejlen er ca. 45 grader ved mellemtonens max-punkt, lidt over 2kHz.
 
 
Når jeg måler på højttaleren er sporingen faktisk lidt bedre. Det må være fordi enhederne selv faseforskyder lidt i den rigtige retning. Så problemet kan sikkert løses ved at justere lidt på det rigtige filter. Men det kunne selvfølgelig være fedt at ha' targetfilteret helt perfekt, det kunne være jeg skulle prøve at bygge et Duelund filter som target. :)
 
Hilsen
Ulrik Smed
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz