Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Edge program
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Edge program

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Edge program
    Posted: 01 Apr 2013 at 13:51
Hey,

Jeg har længe leget med tanken om et web program der kan beregne kant difragtion, lige som edge. 
Nogen ville måske sige, hvorfor ikke bare bruge Edge..

Mine problemer med Edge er:
  • Det skal downloades, og installeres før brug
  • Du skal downloade en ny version hver gang en fejl er rettet
  • Du skal selv holde øje med om der er kommet en ny version
  • Det kører kun på Windows
  • Det snyder efter min mening folk, på enhedens størrelses input
Det sidste punkt er mit største problem. Problemet er at folk indtaster størrelsen på enheden. Men det bør jo være det akustisk effektive areal (Sd) regnet om til en diamenter (eller radius). Det meste af bølgeophænget siger ikke noget, og selve monteringskanten gør jo slet ikke.

Og så ville jeg gerne kunne vælge en enhed fra en liste, så man ikke skal ind på producentens hjemmeside, finde diameteren og så taste ind.

Mit største problem er selve fomlerne. 

Jeg kan se at dette excel ark http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html  bruger "Vanderkooy model for edge diffraction". Hvad det så end er.

Så hvis nogen vil hjælpe med formlerne, laver jeg gerne selve siden.

Et udkast kan ses her :


Indput og kassetegningen virker. Mikrofonen bliver dog ikke tegnet endnu. Grafen virker, man skal udvides til 20.000Hz.

Hvad siger folk? Er der en ingeniør der kunne hjælpe? Tongue
Det bliver jo selvfølgelig som alle de andre sider gratis og online for alle.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 13:40
Hey,

Så tegnes der også en mikrofon :)

Næste step er at kortlægge punkterne der udgør enheden, samt de der udgør kanten af kabinettet.
Der syntes jeg faktisk at Edge programmet gør noget smart, og vælger flere tæt på enheden. Så det tror jeg også at jeg vil gøre.. No problemo.

En venlig sjæl har sendt mig formler for kabinet difragtion (GTD). 
Mangler en der kan tyde disse, og omskrive dem til alm folkeskole matematik, så jeg forstår det :)

Sidste problem er, at man også gerne vil simulere diskanter i det her program. Så jeg skal til at oprette en hel del enheder i databasen, som ikke skal komme frem i kasse beregneren (giver ikke mening). Men det bør nu ikke være svært.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 17:26
Hvorfor i alverden vil lave en database med enhederne? Modellen repræsenterer enheden (dvs. Sd) med x antal punktkilder, og det interessante er vel i første omgang at se på diffraktionerne alene!?
 
Du havde måske tænkt dig at gange enhedens overføringsfunktion på bagefter, eller...? Det er jo helt unødvendigt for det, programmet skal simulere.


Edited by USXX - 03 Apr 2013 at 17:26
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 17:31
Nej. Grunden til at det kobles op på en enhed i databasen er, er jeg allerede har Sd. Så istedet for at folk skal finde Sd selv, kan de bare vælge enheden fra en liste og Sd udfyldes. Ellers indtaster folk bare enhedens dia. Eller lign.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2013 at 17:32
Altså, edge programmet kobles op på databasen for kabinet programmet. Ikke en ny db. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Apr 2013 at 12:10
Jeg har lige lavet det i MathCad på mindre end en halv time - det er beskrevet så ligetil i artiklen, som det næsten kan være.  Jeg kører dog med en fast længde på 1 cm på diffraktionskilderne hele vejen rundt. Jeg får nøjagtig samme kurver som Edge giver.

Edited by USXX - 05 Apr 2013 at 12:12
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2013 at 10:18
Så tror jeg det meste af brugergrænsefladen er på plads.
Jeg har valgt at åbne det lidt op, så man selv kan taste Sd ind, men stadig vælge en enhed fra databasen, som så udfylder Sd indputfeltet.


Usxx > Trækker det noget CPU når du beregner, eller er det "a walk in the park" for en alm pc?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2013 at 11:03
Beregningerne i sig selv er ikke så avancerede - der er bare mange af dem. Beregningstiden er jo nærmest proportional med antallet af diffraktionskilder. Det skal så ganges op med antallet af punktkilder, der repræsenterer enheden. Du kan jo selv prøve at lege med det i EDGE.
 
Du skal bruge en del FOR-løkker samt noget SQR og SQRT.


Edited by USXX - 07 Apr 2013 at 11:05
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2013 at 12:40
er det bare mig eller kan man ikke rigtig få nogle kurve frem?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2013 at 12:47
Ronnie; det er den del, der ikke er implementeret endnu Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz