Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥lepulser
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥lepulser

 Post Reply Post Reply
Author
Message
UlrikS View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Mar 2013
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote UlrikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥lepulser
    Posted: 30 Mar 2013 at 13:10
Hej, første post her. Smile
 
Jeg har et lille hjemmelavet program til at lave målesignaler med. Toner, sweeps, støj og pulser osv. En 'ideal-puls' bestående af én sample på en eller anden høj værdi, og resten nuller, virker godt til diskantmåling. Længere nede i frekvensområdet plejer jeg at bruge en step-funktion, for at få mere energi. Den falder med 6dB opefter, så jeg kompenserer med 6dB højpas på spektrumanalyseren.
 
Men det kunne være fedt med en pulsform der varede noget længere end en idealpuls, sÃ¥ der var noget mere total energi i den, sÃ¥ man fÃ¥r støjgulvet lidt ned. Og som er frekvenslineær som idealpulsen. Hvordan konstruerer man sÃ¥dan en puls, jeg forestiller mig noget med et superkort sweep eller noget i den retning.
 
Hilsen
Ulrik Smed
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mar 2013 at 15:12
Hey og velkommen.

HÃ¥ber du fÃ¥r svar. Ellers tror jeg gutten fra holm kan svare. Har indtrykket at de gerne svare pÃ¥ den slags. 

Hvad laver du programmet i? Lyder spændende. 
Back to Top
UlrikS View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Mar 2013
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote UlrikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mar 2013 at 22:39
Takker for velkomsten. Smile
 
Programmet er lavet i C#. Jeg har ogsÃ¥ et lille spektrumanalyser program jeg ogsÃ¥ har lavet i C#, som bare bruger lydkortet. Det er et ganske brugbart lille setup der ikke koster andet end en tilfældig brugt bærbar med et nogenlunde godt lydkort, og en ekstern electret-mikrofon.
 
Hilsen
Ulrik Smed
Back to Top
UlrikS View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 26 Mar 2013
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote UlrikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2013 at 00:23
Nu har jeg været ved at programmerer lidt mere pÃ¥ spectrumanalyseren. Jeg vil have den til at kunne mÃ¥le fase med en puls eller et step.
 
Kan det passe at et step har en 'naturlig' faseforskydning på 90 grader? Når jeg måler på en puls får jeg perfekt 0 grader over hele frekvensområdet. Men et step giver 90 grader, og jeg er ikke sikker på jeg måler rigtigt.
 
Jeg har tænkt på et tredje målesignal, som giver en mellemting mellem puls og step. Det er en puls der bliver gradvist bredere ned mod bunden, ikke lineært, men noget der ligner en exponential udvidelse som et horn. Den ligner faktisk et horn med mundingen nedad. Og den giver 3dB lavpas slope. Jeg fandt på den for nogen tid siden ved at invers transforme et 3dB lavpas spektrum, og kan se nu at den også er faselineær fordi den er symmetrisk. Det er jo super brugbart! :)
 
Jeg mangler bare en smart måde at lave den på, forstiller mig noget lignende den måde man envelope'r en sinus på for at få en sinc kurve. Altså reciprok af et tal der går fra minus til plus, og passere nul. Pulsen har godt nok uendelig stor bredde (når aldrig ned på nul ude på 'fløjene'), så man er nok nødt til at cosinus envelope den også.
 
Hilsen
Ulrik Smed
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz