Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Nye kurver til sommer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nye kurver til sommer

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye kurver til sommer
    Posted: 20 Mar 2013 at 17:15
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by Bapu

Det var faktisk også det jeg havde tænkt på. var dog ikke helt sikker på om det var en god ide.


Hvis du kan gå ind i softwaren og dæmpe ved lidt forskellige frekvenser, f.eks ved en "hidsig" room-mode, med justerbar Q og gain værdi. så bliver du superglad for den. Det har jeg selv enorm glæde af ved mit groundsound. Men undersøg grundigt hvad den kan, så der ikke opstår uforudsete skuffelser - better safe than sorry Wink
Desuden er det min erfaring at sub/bas enheder i en højttaler generelt er glade for rigeligt med effekt, når man ønsker stram, dyb og veldefinere bas. Og her hjælper et aktivt system med at holde dine basser i et optimalt greb. Der er jo grænser for hvad en 6" SB kan tåle, men stadigvæk fortrækker jeg heller lidt for meget end lidt for lidt effekt Big smile
Hvad har du ellers af forstærker og pre?
 
Du har 1. og 2. ordens filtre, high og low shelfing og parametisk eq.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2013 at 17:46
Hej Thor.

Med hensyn til hvad hypexén kan og ikke kan er jeg nok nød til at tale med frequence om for jeg kan ikke helt selv overskue hvad der er af goder og mangler i den. Pt har jeg kun en NAD355bee til at trække tingene. Men planen er at lave et sæt aktive højttalere som så skal være styret af denne http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/da-konverter/cambridge_dacmagic-plus_da-konverter_sort.htm eller noget i samme boldgade

Som Martin skriver Wink


Edited by Bapu - 20 Mar 2013 at 17:47
Venligst Michael
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2013 at 18:12
Ok, på den måde. Jeg ville især spørge ind til opsætningen af filtret. f.eks kan det være nødvendigt at kunne indsætte nogle PEQ's efter et filter, for at tøjle nogle unoder. Men SB har det med at opfører sig rimelig pænt, så mon ikke det går.

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2013 at 18:13
Originally posted by Digital_thor

Ok, på den måde. Jeg ville især spørge ind til opsætningen af filtret. f.eks kan det være nødvendigt at kunne indsætte nogle PEQ's efter et filter, for at tøjle nogle unoder. Men SB har det med at opfører sig rimelig pænt, så mon ikke det går.


PEQs er lige præcis det der er. 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2013 at 18:17
Heldige mig. Det er da dejligt at der er nogen der er så venlig at svare for mig når jeg nu ikke selv kan komme med et fornuftigt svar...
Venligst Michael
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2013 at 18:24
Originally posted by Busk

Originally posted by Digital_thor

Ok, på den måde. Jeg ville især spørge ind til opsætningen af filtret. f.eks kan det være nødvendigt at kunne indsætte nogle PEQ's efter et filter, for at tøjle nogle unoder. Men SB har det med at opfører sig rimelig pænt, så mon ikke det går.


PEQs er lige præcis det der er. 
Manualen er her, du må hjertens gerne kikke den igennem og se om der er noget jeg ikke har set.
http://www.hypex.nl/downloads/product-downloads.html
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2013 at 19:54
spændende, helt sikkert. er selv begyndt at tænke digitalt,så glæder mig til at følge med i dette.
Back to Top
mebbesen73 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Mar 2011
Location: Stavanger, Nor
Online Status: Offline
Posts: 121
  Quote mebbesen73 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2013 at 20:08
Spændende med alternativ facon på højtalerne, altid interessant når der tænkes alternativt Thumbs Up
Mvh Martin
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2013 at 20:15
xion: Takker, jeg glæder mig også utrolig meget til at der bliver lidt bedre vejr så jeg kan komme igang Smile

Mebbesen: jeg må desværre tilstå at der ikke er noget som helst nytænkning i dette design. Min nuværende højttaler har nøjagtig samme form, det er såmænd bare mig der er for doven til at finde på noget nyt LOL

Venligst Michael
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2013 at 20:25
Har lige læst lidt i den manual som Busk'en var så venlig at linke til, nu da jeg var for doven til at finde den selv EmbarrassedLOL
der står faktisk at du kan lave LR4, altså et 4 ordens filter, ved at lave to ens 2' ordens filtre efter hinanden med samme Q-værdi. Det vil i hvert fald åbne op for at du bedre kan tøjle dine enheder, i tilfælde af at det bliver nødvendigt.
Regner med at du laver passivt til diskant og mellemtone, da der kun er 2 kanaler i plate-ampen.
Eller du kunne "nøjes" med at lave dine basser aktive, med EN hypex plate-amp. og så lade din NAD trække toppen. Hypex, kan nemlig også styre gain og delay. Mulighederne er mange Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz