Forum Home Forum Home > Andet > Off-Topic
  New Posts New Posts RSS Feed: Træbeton (Troldtekt) Akustik
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Træbeton (Troldtekt) Akustik

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Træbeton (Troldtekt) Akustik
    Posted: 05 Jul 2009 at 08:46
Verdens billigste tweak til dit anlæg, du har aldrig hørt dit anlæg eller dine plader rigtigt før du har monteret 2 eller flere i dit rum. De kan forvandle et rum med jordens dåligste akustik til det perfekte lytte rum. Selv et rum man syntes er ret godt for et løft man slet ikke kan forestille sig. De kommer i plader af 240*60cm, vejer ikke ret meget, koster 209kr pr. plade i XL-byg og man behøver ikke at hænge dem op hvis man ikke vil lave huller, de fungere perfekt selv bare ved at stå på gulvet. Erfaring er at de gerne må stå skråt op af væggen så man får udnyttelse af begge sider. Monteres de på væg er det en god idé at montere lægter på vægen så de kommer ca. 4cm ud fra væggen.
Har en god ven med et rum der var totalt ubrugeligt til at høre musik i, Hårdt parket gulv oven på beton, beton væge og loft, rummet er 3*5 meter og der er kun en sofa og et tæppe i rummet. Og da lejligheden ikke må ændres på var det svært at gøre noget. Selv samtale kunne være ireterende i rummet. Men en tur i den Lokale XL-byg ændrede totalt dette.
 
Her kan du købe disse akustik plader, har set dem flere gange før men aldrig prøvet dem eller hørt dem brugt nogen steder. Vi købte 6 plader og prøvede os lidt frem, det endte med 2 plader bag hver højttaler og en på hver sidevæg hvor de første reflektioner ville ramme. Anlægget steg lige med 100.000kr i værdi, alt faldt på plads og stod klokkeklart, vi hørte en del musik og var intet mindre i den 7. himmel. og det hele havde kostet 1254kr Smile.
 
Nu har jeg selv et meget anderledes lytterum, mit er 5*9m delt pÃ¥ midten med en mur med 2 store bue-huller i, sÃ¥ den del jeg sidder i er 5*4,9m. Gulvet er et gammelt levende trægulv med store smukke planker. Loftet er af træ med stuk pÃ¥, alsÃ¥ haml og mørtel, vægene er meget tykke murstensvægge med tapet pÃ¥, jeg har 3m til loftet. Jeg har lavet nogen bas-fælder af rockwool og de hjalp da pÃ¥ akustikken, og jeg lod det egentlig være ved det. Men efter det hos min ven skulle jeg prøve det samme. 7 plader er indkøbt, det passer med at dække vægen bag ved anlægget helt med mellemrum pÃ¥ 8cm. Lige nu stÃ¥r de bare lænet op af væggen og det er helt sindsygt hvad dette har gjort for musikken. Jeg har ladet 2 af mine hjemme gjorte bas-fælder stÃ¥ pÃ¥ sidevæggen nede ved højttalerne. og 6 plader stÃ¥r bag anlægget fordelt ligeligt, har en stor strøm boks i midten sÃ¥ den 7. skal skæres nÃ¥r de skal hænges op.
Jeg syntes ikke rummet var dÃ¥rligt før, men det gør jeg nu, for det jeg hører nu er vildt. Jeg hører mine plader pÃ¥ ny nu. Bassen er blevet kontroleret og det peak jeg havde et sted i det lave omrÃ¥de er blevet glattet ud og man hører nu detaljer længere ned end før. Mellemtone diskant er blevet meget mere detaljeret og det der foregÃ¥r mellem højttalerne stÃ¥r nu med mere plads i mellem og med mere rum og detaljer. Og nÃ¥r jeg har hængt dem op har jeg vel brugt 2000kr.
 
Og det er ikke fordi anlægget var dÃ¥rligt, taget fra el-tavlen og ud bestÃ¥r det af følgende: Egen HPFI 40A, 13A gruppe, skærmet instalations kabel, 2stk 1500W konstantspændigstransformatorer, skærmet instalations kabel, EMC alukasse med schukostik, Supra LoRad kabler og stik, Marantz SA-7S1 cd-afspiller, Balanceret kabel af ny demo serie, Marantz SC-7S2 forforstærker, Balanceret kabel fra ny demo serie, 2stk Marantz MA-9S2 mono-blokke, DIY højttaler kabel af 50mm bred delefilter spole kobber, og til sidst et sæt Neeper Perfection One.
 
Alt er nu blevet ufatteligt godt, nyt anlæg for 2000kr Tongue, det er billigt og bør prøves af alle. De fÃ¥s forskellige farver, det er dog forskelligt hvad bustikkerne har hjemme.
 
Prøv det!
 

 
Busk 
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jul 2009 at 08:48
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2009 at 13:35
Ja det er utroligt hvad det kan gøre, jeg har også lavet lidt optimering af mit rum med hjemmelavet diffusere. Efter min mening er rummet det 2 vigtigste led i hifi kæden, lige efter højttaleren og ikke ude i "tweak" kategorien hvor mange placere det sammen med kabler osv.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2009 at 14:00
Kan ikke være mere enig kappen
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz