Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Bygge en subwoofer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bygge en subwoofer

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygge en subwoofer
    Posted: 13 Mar 2013 at 12:41
Hvad jeg kan se i programmet, så opnår du stadig F3 på 25hz, selv om du går ned i 75 liter. og med 3cm tykke vægge og 50cm på alle leder har du 85 liter. Så er der 10 liter til afstivning og amp. Det burde være realistisk. Men sandhedens time opstår først når man sætter lyd på og lytter på bæstet. Teori og praksis hænger ikke 100% sammen - desværre Smile
Husk også at det gør stor forskel, alt efter hvor du placere bæstet. Du kan sagtens få lidt mere i dybden, med en hjørneplacering. Men det kan også være med til at forværre room-modes. Så derfor kommer det meget an på din "smag" samt hvor godt en evt DSP kontrollere situationen.
Back to Top
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2013 at 12:45
Jamen jeg har en Yamaha A1010, der er rum korrektion...
Men hvad kan man da ellers gøre?
Back to Top
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2013 at 18:22
Nå det bliver noget rod med den store sub, jeg har sku svært ved at bestemme mig, så det bliver sku en mindre lukket, så en tråd fra Svenskeren, med en aktiv 10" og to slaver, i et kabinet på 39x39x39, men skal det fyldes ud med dæmpe materiale eller hvad??

her er tråden
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=936&PN=1&title=subwoofer-designs


Edited by BaSsE_- - 13 Mar 2013 at 19:20
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2013 at 08:46
Det lyder som en fornuftig plan. flere har rost princippet med 2 slaver og en aktiv enhed. Det er også noget med at du kan købe vægte til de passive enheder og på den måde trimme dem til den bedste ydelse. Der står sikkert noget på SB's hjemmeside Wink
Back to Top
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Mar 2013 at 08:56
Men tror du at den skal fyldes med dæmpe materiale??
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Mar 2013 at 08:21
Jeg fandt lidt om din surround reciever her:
http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=179508

Og som jeg kan forstå det så skulle det være muligt for dig at få lidt styr på din sub, ved hjælp af det indbyggede målesystem. Men hvis du ikke kan få det til at blive helt godt, så kan det godt tænkes at du skal ud i en seperat løsning som f.eks denne her, for at det bliver rigtig godt:
http://www.av-connection.dk/?PGr=4363&ML=1581

Hvad angår dæmpemateriale i din subwoofer. Så kræver det nok lidt eksperimenteren. Alt efter hvor godt du får lavet dit kabinet, så kan en lille smulle intern dæmpning hjælpe på at give det sidste. Der er dog - efter min mening -   kun en korrekt metode og det er at prøve, først uden og så bagefter smide lidt i kassen og så lytte igen Smile
Til en vis grænse, kan man snyde enheden til at tro den sidder i et større kabinet, ved at fylde dæmpemateriale i. Men det er mest en fintuning. Dvs du kan måske hente 5 liter i et 50 liters kabinet, ved hjælp af dæmpemateriale. Så derfor vil jeg anbefale at du bygger kabinettet en lille smule for stort, eller lige tilpas. Da det er nemmere at gøre et kabinet mindre end omvendt, når først limen er tør LOLWink
Igen skal det siges, at jeg med ovenstående, tage forbehold for at du bygger en ganske solid kasse. groft set forholder det sig sådan, at man laver et kabinet så "hårdt" at dets egenresonans ligger mindst en oktav over den frekvens, som enheder i det givne kabinet skal spille. Dvs hvis din subwoofer skal spille op til ca 60hz, så skal dit kabinet helst ikke synge med, før vi er oppe ved 120hz. Alt efter hvad dit filter i forstærkeren kan, så vil du f.eks med et 24dB's filter, stadig spille 76dB ved 120hz, når du spiller 100dB ved 60hz. Og det opdages nok ikke ved film osv. Men det "farver" lyden en anelse og kan være mere eller mindre irriterende for nogle end andre.
Derfor er det som DIY'er, tit mest succesfuldt at bygge lidt mere solidt og kraftigt. F.eks kan du lige bruge lidt mere tid på at opbygge nogle solide afstivninger på tværs inde i kabinettet. Det gør unægteligt en del for det færdige resultat. Og som sagt så er det nemmere at overdrive en lille smule, da matematikken kan blive lidt langhåret, hvis altså man vil regne det hele ud på forhånd Wink
Heldigvis er kabinnetet typisk det billigste, især når det gælder subwoofere. Så derfor anbefales det tit at man ikke laver for meget finish, før man har lavet et testkabinet der virker godt. Men i dit tilfælde, skulle du meget gerne kunne komme i mål, med en velkendt og gennemprøvet konstruktion, og så tweake det sidste med lidt EQ og fysisk placering i dit rum.
Jeg er ikke ekspert og der er mange måder at gøre det på - med fint resultat til følge. Men brug hellere 5 minuter for meget end 5 minuter for lidt, til design og konstruktion. Så skulle det gerne blive godt Big smile


Edited by Digital_thor - 15 Mar 2013 at 08:29
Back to Top
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2013 at 22:54
Tusind tak for rådene...Men hvad er den billigste måde at få styr på subwooferen?? findes der andre måder?

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2013 at 09:22
Det biligste er nok at lave det gode gamle trick, som går ud på at sætte din subwoofer i lyttepositionen, altså direkte i sofaen. så sætter du noget musik på med lidt go bas og går så rundt og i rummet og lytter hvor du syntes bassen passer bedst til din smag - kravlende selvfølgelig, det er jo dernede den kommer til at stå Wink
Når du så har fundet subwooferens sweetspot, så placere du den der - prøv selvfølgelig at finde et punkt som ikke er midt på gulvet eller lignende LOLWink
Du kan selvfølgelig også lige bygge den først, lege lidt med de 2-3 knapper bag på, og se hvor god din surround reciever er til at styre den. Så kan man altid koble en DSP til senere, måske endda en som er fundet brugt, så budgettet ikke lider i samme grad Smile
Back to Top
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2013 at 10:03
OK, ja havde godt læst lidt om det, men jeg har ikke så mange andre muligheder end i hjørnet op af sofaen, så hvad er den billigste dsp metode noget med mikrofon osv??
Back to Top
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2013 at 12:26
Hej BaSse
Jeg har købt denne DSPeaker Antimode 8033:
Den er jeg meget glad for Thumbs Up
 
Hilsner
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz