Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Bygge en subwoofer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Bygge en subwoofer

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygge en subwoofer
    Posted: 11 Mar 2013 at 18:52
Hej alle


Jeg vil gerne bygge mig en sub, som kan spille meget dybt, præcist og detaljeret... Nogen der har nogle forslag, eventuelt nogle færdige prøvede konstruktioner???

alle forslag er velkommene, da jeg venter med at ligge mig et budget, til jeg ved hvor vi skal hen af... Smile

Mvh
Sebastian


Edited by BaSsE_- - 11 Mar 2013 at 18:53
Back to Top
Stefan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 27 Jul 2010
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2013 at 19:37
Før du kan vælge en enhed, er du nødt til at beslutte hvor stor den må være? Altså subwooferen. Og også enheden for den sags skyld! Hvad skal det ellers spille sammen med? Har du en forstærker til at trække wooferen?
Back to Top
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2013 at 20:07
jamen det skal være 10/12"  og det skal være en aktiv... skal spille sammen med mine diy højttaler/surround, stort set kun til film... det skal være en på størrelse med en velodyne 1200



Edited by BaSsE_- - 11 Mar 2013 at 20:08
Back to Top
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2013 at 21:29
Jeg har prøvet at beregne lidt her, hvor jeg har taget en 12" sb-acoustics SB34nrx75-6
hvor jeg har lavet et kabinet på 75 liter med en port på 7 i diameter og 35 cm lang  

er der nogen der vil forklare mig, om det er godt eller ej?? jeg ville gerne kunne forstå kurverne, men kan ikke helt...  jeg kan forstå at jeg for en portafstemning på 19,55 hz ??

Hjælp :-)






Edited by BaSsE_- - 11 Mar 2013 at 21:39
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 08:46
Jeg vil helt klart anbefale dig at kigge på SB34SWNRX-S75-6 (i stedet for SB34NRX75-6) - den er mere subwoofer-egnet (i øvrigt er dit kabinet til SB34NRX en smule for lille efter min mening - men porten kan da være der, og egentlig bør den jo op på Ø100 mm, men så bliver den lang). SB34SWNRX er velegnet til brug sammen med vores passive enheder (2 stk.) - vægtskiver til trimning (DW50) kan købes separat.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2013 at 17:58
følger lige lidt med her, kunne måske godt være mit næste projekt til min små wanna-be højttalere :)

jan
Back to Top
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2013 at 11:15
Ok, men jeg tror jeg vil bygge en subwoofer med to af sb acoustics 8" istedet, er der nogen gode forslag til kabinet? Og vil den ikke kunne spille mere præcist og dybt?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2013 at 11:34
Originally posted by BaSsE_-

Ok, men jeg tror jeg vil bygge en subwoofer med to af sb acoustics 8" istedet, er der nogen gode forslag til kabinet? Og vil den ikke kunne spille mere præcist og dybt?


En 8" kan ikke spille dybt og højt på samme måde som en 12". pga det minde membran areal, og dens måde at koble til luften. man kan så godt opnå lidt af den samme effekt ved at placere dem tæt og snyde med en masse Xmax osv. Men en større membran der opfylder lytterens lydtryksbehov, men med mindre vandring, vil unægtelig spille en mere kvalitativ bas.
Men lige for at komme lidt tættere på hvad vi snakker om her:
1. Rumstørrelse
2. krav til størrelse af sub
3. budget
4. hvilke ht'er skal subs'ne spille sammen med
5. film, musik eller begge dele

Så tager vi den derfra Smile
Back to Top
BaSsE_- View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 29 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote BaSsE_- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2013 at 12:05
Jamen jeg, bor i lejlighed og det er stue køkken ud i et, så der er vel 30 kvm
Subben skal ikke være monster stor altså højst 50*50*50
Budget 4000kr
Mine højttalere er nogle diy, med sb acoustics enheder fra rabu, lavet af Kasper.
Fonter er 2 stk 6" og en rdc29 diskant..
Og center er 2 stk 5" og en stac26.
Bare til film...

:-)
Men så glemmer vi 8"

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Mar 2013 at 12:36
Hvis ikke din surround reciever har noget indbygget målesystem, så ville jeg overveje seriøst at kigge på en sub-amp med noget DSP indbygget. For du vil uden tvivl have nogle problemer ved et sted imellem 40-70hz. som vil lave boom/bulder og forstyrre lyden hørbart. Og medminde du får dæmpet de peaks eller room-modes, så kommer du ikke til at opleve din subwoofers fulde formåen, selv til film.
Men en god enhed 10-12" koster ca 1200-1300kr og så skal der vel en 500kr til kabinet. Så er der 2200 tilbage til at finde en evt brugt amp. Hvis du har f.eks noget audyssey i din surround kasse, så burde det blive ganske godt.
Ifølge udregningsprogrammer speakerbuilder pro her på siden, så vil den enhed som USXX har nævnt, have et F3 på ca 23hz i 85 liter. Og det burde lige kunne gå med det kabinet som du har nævnt på max 50cm på alle leder. Så er der lidt liter i overskud, men der ryger jo noget til amp og afstivning. Lav endelig kassen godt afstivet og solid, det giver bedre bas når sådan en enhed banker derudaf  Wink


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz