Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: minidsp vs groundsound
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


minidsp vs groundsound

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: minidsp vs groundsound
    Posted: 06 Mar 2013 at 13:15
En Analog Devices SHARC rækker fint. Jeg har selv bygget en digital højttaler fra bunden hvor jeg kørte filtre fra sådan en på et AD evaluation board.

Jeg forstår ikke din snak om opløsning (eller det gør jeg godt) Men jeg kan ikke se hvorfor du mener at det er et problem.

Her har jeg moddeleret en SB acoustics 12NRX mellemtone enhed.


Den grønne kurve er sb acoustics 12nrx mellemtone i en 19cm bred baffel. Målingen er taget i et lyddød rum og gateningen er 20ms lang.

Den blå kurve er min egen moddelering af impulsresponsen, den er 241taps lang. Jeg synes nu ikke den mangler "opløsning" Faktisk så vil jeg kunne inversfiltrere 12mnrx så den fik en frekvensresponse som var lineær +/- 0.1dB på baggrund af den kurve der fra 200Hz og opefter og under 200Hz giver det slet ikke mening at tale om den slags korrektion, det gør det heller ikke opefter, men det er en anden diskussion.

Til dit argument omkring lineær fase i FIR filtre ofte ikke er hørbart, der er jeg helt enig. Det er kun ved optagelser foretaget i et lyddødtrum uden refleksioner og med hovedetelefoner hvor jeg har kunne høre forskel.

Men jeg vil også påstå at dine IIR filtre faktisk ikke har nogle fordele over helt alm passive filtre når vi snakker opfattet lydkvalitet. I langt de fleste situationer vil det samme kunne opnås med passive filtre, der er få situationer hvor man kan gøre noget med digitale filtre som ikke er muligt med passive.

Når jeg spørger hvorfor du ikke tilbyder det, mener jeg selvfølgelig også hvorfor du ikke har en DSP i dine produkter som er hurtig nok til at processere FIR filtre. Man må jo sige at prisen er Premium, hvis jeg købte udstyr til den pris, ville jeg forvente det. Min lille mediacenter pc til 2500kr klarer fint 6 kanaler med 2000taps fir filtre... Det var måske værd at overveje?


Edited by kappen - 06 Mar 2013 at 13:21
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 14:11
Originally posted by kappen

Hvorfor skulle ground sound være bedre? Så vidt jeg ved har minidsp nu FIR filtre. Det sætter meget større krav til hardwaren end IIR som feks ground sound kører med og så har man større frihed over sine filterkarakteristikker og man kn opnå lineær fase. Det er ikke muligt med iir

Originally posted by kappen


Når jeg spørger hvorfor du ikke tilbyder det, mener jeg selvfølgelig også hvorfor du ikke har en DSP i dine produkter som er hurtig nok til at processere FIR filtre. Man må jo sige at prisen er Premium, hvis jeg købte udstyr til den pris, ville jeg forvente det. Min lille mediacenter pc til 2500kr klarer fint 6 kanaler med 2000taps fir filtre... Det var måske værd at overveje?

Ja - undskyld mig et øjeblik, men det virker s.. som om du har det meget svært med mine produkter og at du har svært ved at holde det tilbage - eller er det min holdning til passive filtre?
Jeg lytter og ser på det jeg bliver præsenteret for og derfra vurdere jeg hvad JEG synes der virker. Du kan så godt give mig ret i at der er minimal forskel på IIR og FIR - og JEG har så den opfattelse at det er "mindre" vigtigt at tilbyde FIR filtring. Min opfattelse er at det er utrolig vigtigt at tilbyde en anvendelig software, som gør det muligt for "næste" enhver bruger at komme "i mål" - det er der sandt for dyden ikke mange DSP software der gør særligt godt.

Mvh. Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 14:46
Jeg er ikke ude på at fremstille hverken dig eller dine produkter som dårlige. Man kan jo høre på dine tidligere kunder at de (alle dem jeg kender til) har været tilfredse med deres køb.

Jeg tror bare at det for mange selvbyggere, kan være svært at overskue. Derfor stiller jeg dette retoriske spørgsmål som du også referer til: "Hvorfor skulle ground sound være bedre?" 

Det lader jo til at selvbyggerne herinde tror at det er bedre fordi det koster mere. Det er jo en meget almindelig realitet for forbrugere at der ofte er en sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Det er derfor at jeg forsøger at klaregøre hvad man får og hvad man ikke får og der også findes andre muligheder som kan have både fordele og ulemper. Jeg gør det ovenikøbet i dialog med dig ved at stille spørgsmål indtil dit produkt og de valg du har gjort dig omkring dit produkt, så overlader jeg jo helt og fuldendt din evne til at overbevise dine potentielle kunder herinde, som den afgørende faktor for hvordan du og dit produkt kommer til at fremstå. Jeg har ikke forholdt mig til det.

Personligt sælger jeg jo passive komponenter (det gør jeg faktisk ikke engang længere når de sidste er væk). Denne diskussion er mellem 2 produkter der tilbyder digital filtrering, jeg har ingen interesse i nogle af dem.

Jeg synes ellers at det er "unfair" hvis du ikke møder lidt dabat om dine produkter når du jo ikke er bleg for at anbefale dem herinde. Det er jo meget almindelig praksis i vores samfund idag ligemeget om det er polik biler eller hifi.


Edited by kappen - 06 Mar 2013 at 14:49
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 16:00
Originally posted by kappen

Jeg er ikke ude på at fremstille hverken dig eller dine produkter som dårlige. Man kan jo høre på dine tidligere kunder at de (alle dem jeg kender til) har været tilfredse med deres køb.

Jeg tror bare at det for mange selvbyggere, kan være svært at overskue. Derfor stiller jeg dette retoriske spørgsmål som du også referer til: "Hvorfor skulle ground sound være bedre?" 

Det lader jo til at selvbyggerne herinde tror at det er bedre fordi det koster mere. Det er jo en meget almindelig realitet for forbrugere at der ofte er en sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Det er derfor at jeg forsøger at klaregøre hvad man får og hvad man ikke får og der også findes andre muligheder som kan have både fordele og ulemper. Jeg gør det ovenikøbet i dialog med dig ved at stille spørgsmål indtil dit produkt og de valg du har gjort dig omkring dit produkt, så overlader jeg jo helt og fuldendt din evne til at overbevise dine potentielle kunder herinde, som den afgørende faktor for hvordan du og dit produkt kommer til at fremstå. Jeg har ikke forholdt mig til det.

Personligt sælger jeg jo passive komponenter (det gør jeg faktisk ikke engang længere når de sidste er væk). Denne diskussion er mellem 2 produkter der tilbyder digital filtrering, jeg har ingen interesse i nogle af dem.

Jeg synes ellers at det er "unfair" hvis du ikke møder lidt dabat om dine produkter når du jo ikke er bleg for at anbefale dem herinde. Det er jo meget almindelig praksis i vores samfund idag ligemeget om det er polik biler eller hifi.


Fair nok - men jeg var end ikke inden i debatten i denne tråd da du bragte det med FIR på banen og som du åbenbart lige som jeg ikke ser den store forskel ved - hvorfor så fremhæve dette som et argument i forhold til miniDSP? Jeg undres i hvert fald lidt...

Den store forskel i pris hænger sammenmed at mit produkt er "mere færdigt/gennemtænkt" og tilbyder en software der langt overgår den fra miniDSP med flere - det synes jeg i hvert fald og der er investeret en hel del i dette fordi jeg har erfaringer fra langt tilbage i tiden med netop ubrugeligt (eller tæt på) software og dårligt optimeret hardware på diverse DSP platforme. Det skal være til at opnå et ordentligt resultat ellers kan det være det samme.

Jeg prøver for det meste at overbevise eventuelle kunder ved at de selv prøver udstyret på egne højttalere enten her eller hjemme eller via kunder der allerede har produkter fra mig. Så kan eventuel kunde selv tage stillig akkurat som jeg selv ville gøre som kunde. Det synes jeg er fair.

Jeg synes at "svendborg" skal få sig et førstehåndsindtryk af både miniDSP og GS produkterne. Og eventuelt Hypex' DLCP inden der træffe en afgørelse.

Mvh. Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 17:08
Nu er der lige den hage, at jeg bruger Mac og ikke pc, så softwaren skal kunne køre på Mac, ellers skal jeg til at installere en Windows også. Det ved jeg ikke om jeg lige synes er fedt... Den oplysning kan jeg godt se nu, at jeg skulle have fået med i første indlæg. Det beklager jeg.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2013 at 09:35
Hey,

Svendborg > Kører du mac? Har du ikke en nabo eller familiemedlem der har en pc? Det er vel kun én gang man skal have det på og indstille, eller hvad?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2013 at 09:49
Ifølge FAQ, så skulle det kunne lade sig gøre:
http://www.groundsound.com/faq.php

Du kan jo evt hente gratis versionen og prøve om det vil virke Wink
http://www.groundsound.com/technical.php

Bare fordi filteret er digitalt, så skal der stadig tweakes. Så jeg ville klart undersøge om det ikke vil kører på din MAC.
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2013 at 10:09
Jo, det skal helt klart køre på min Mac, da det jo ikke kun er det ene filter. Jeg har pt 4 sæt højtalere stående, og bliver helt våd i trussen ved tanke om alle de timer jeg kan få til at gå med dem:-) Derfor dur det ikke med naboens pc, hans datter måske, men ikke hans pc LOL.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2013 at 10:38
Originally posted by svendborg@email

Jo, det skal helt klart køre på min Mac, da det jo ikke kun er det ene filter. Jeg har pt 4 sæt højtalere stående, og bliver helt våd i trussen ved tanke om alle de timer jeg kan få til at gå med dem:-) Derfor dur det ikke med naboens pc, hans datter måske, men ikke hans pc LOL.


Igen et argument for at det nok er snedigst at teste det på din MAC først  WinkLOL
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2013 at 14:21
OG så er det jeg lige tænker, hvorfor er det man lader sig begrænse af en bestemt brugerflade, hvis det produkt su synes er bedst ikke fungerer til den DATAMASKINE du bruger, så køber man jo bare en til formålet
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz