Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: minidsp vs groundsound
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


minidsp vs groundsound

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: minidsp vs groundsound
    Posted: 05 Mar 2013 at 21:22
Hej folkens.

Skat har været flink ved mig, så derfor skal jeg ud og handle :-)

Jeg kører pt aktivt med en dcx2496 som forsøg, men det skal ud og erstattes af noget mere hifi-orienteret. Der er simpelthen al for meget støj.

Mit umiddelbare førstevalg er minidsp 4-10 hd. Men hvad med Groundsound? Jeg har da haft det i tankerne,men synes det er al for dyrt.
Er jeg for nærig, eller vil i mene GS er så meget bedre, rent lydmæssigt, så minidsp alligevel ender med at blive erstattet af GS?


Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2013 at 21:27
Hvorfor skulle ground sound være bedre? Så vidt jeg ved har minidsp nu FIR filtre. Det sætter meget større krav til hardwaren end IIR som feks ground sound kører med og så har man større frihed over sine filterkarakteristikker og man kn opnå lineær fase. Det er ikke muligt med iir
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2013 at 21:36
Jeg har bare set på prisen, og tænkt at det måtte være bedre, da alt efterhånden bliver solgt via nettet og priserne nemt kan sammenlignes. Kan så være at man kan mere med GS, men det kommer ikke til at betyde noget pt. Jeg er langt fra en haj, men finder det kraftigt motiverende at kunne lave flere forskellige projekter uden at købe stumper hele tiden, og så den funktion at kunne tilrette med dsp, det gør det nemmere at få tilpasset til rummet.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2013 at 22:24
Jeg har benyttet groundsound i ca 3 år nu og er fuldt ud tilfreds. jo det koster lidt mere end kina-produkter, men det er jo også udtænkt og bygget i DK. GS er solidt kram, som kan mere end rigeligt når det gælder om at tilpasse til en given DIY konstruktion. Jeg vil mene at IIR vs FIR diskussionen mere handler om teoretiske forbedringer, som i for stor grad overskygger vigtigheden af akustik, kabinetkonstruktion, valg af enheder, måling osv.
Du kunne jo evt kigge på GS's Coolbacks. Så får du også deres forstærkere, som bestemt også kan levere varen, syntes jeg. De trækker lave impedanser, yder rå power og kanon finesse.
Hvad er dine ambitioner?

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mar 2013 at 22:34
Desuden - hvad har du af udstyr i forvejen?  jeg ville nok søge nogle demo-oplevelser, så du kunne få nogle flere real-life svar på dine spørgsmål. Teori og praksis er 2 forskellige ting Smile
Back to Top
svendborg@email View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 23 Jan 2010
Location: 2300S
Online Status: Offline
Posts: 254
  Quote svendborg@email Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 07:07
Hej igen.
Jeg kører pt med en PA7E til basserne, en Citation22 til mellemtoner og en Proton AA2080 til diskant. Som pre har jeg både en CA5E og en PRA 1500, men det er ved at blive udskiftet. Jeg har ingen overvejelser i retning af GS Coolback. Hvis jeg skal ud i en ren GS, bliver det langt dyrere end hvad jeg har til rådighed :-)
Mit spørgsmål gik egentlig også på, om der er en gevindst ved at vælge GS kontra minidsp. En gevindst som retfærdiggører merprisen. Man skal huske på at minidsp er åbent, så de mange brugere har en slags indflydelse på udviklingen. Sådan har jeg da forstået det. Det er ikke mit indtryk at GS har samme filosofi på det punkt.
 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 09:21
Intet produkt er bedre end den som benytter det. Jeg har dog efterhånden snakket med nogle stykker, som er ret ambitiøse, dygtige, erfarne og kvalitetsbevidste. Og de melder alle sammen at GS produkterne levere varen hvad angår kvalitet og ydelse.
Jeg valgte GS for at få noget der kunne leve op til mine strenge krav, desuden får jeg god support og kunne få en ordenlig demo, før jeg købte.
Måske bliver du glad for miniDSP og måske ikke - erfaring er svær at læse sig til Wink
Som nævnt tidligere, så ville jeg søge nogle oplevelser med det udstyr du vil købe, for at opbygge et erfaringsgrundlag for de penge du er villig til at bruge.
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 10:48
Info om miniDSP og FIR:
Processoren som anvendes på minidsp 4-10 hd er Analog Device ADAU1446 og kan komme op på ca. 200 taps ved 96kHz og så er der ikke processorkraft til andet. Med 200 taps kan du opnå lineær fase ned til ca. 2kHz med en opløsning på 480Hz - altså rækker det ikke ret langt og man har dermed ikke mulighed for at optimere hele frekvensområdet. Man skal så også lige have styr på algoritmerne så man undgår pre-ringning. Med FIR øger man også latency og jo længere ned i frekvens jo mer latency - kan være et problem ved billedgengivelse.

Mvh. Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 11:48
Originally posted by Robert GS

Info om miniDSP og FIR:
Processoren som anvendes på minidsp 4-10 hd er Analog Device ADAU1446 og kan komme op på ca. 200 taps ved 96kHz og så er der ikke processorkraft til andet. Med 200 taps kan du opnå lineær fase ned til ca. 2kHz med en opløsning på 480Hz - altså rækker det ikke ret langt og man har dermed ikke mulighed for at optimere hele frekvensområdet. Man skal så også lige have styr på algoritmerne så man undgår pre-ringning. Med FIR øger man også latency og jo længere ned i frekvens jo mer latency - kan være et problem ved billedgengivelse.

Mvh. Robert GS

Hvor mange FIR taps kan dit produkt klare og hvordan kan det være at du ikke tilbyder det?
 
Nu er jeg ikke super godt inde i deres produkter og ejer dem da heller ikke selv. Men ders Open DRC er baseret på en SHARC fra AD og den kan uden problemer håndtere flere tusinde taps.

Min erfaring er at i praksis med en samplingsfrekvens på 48k skal man bruge omkring 250taps for at moddelere højttalerens impulseresponse ordentligt ned til ca. 100Hz (teorien siger 192) Skal man begynde at "korrigere" noget derunder så begynder det virkelig at kræve mange taps vedmindre man laver noget intelligent undersampling dernede og behandler under 100Hz uafhængtigt af det ovrige område.

Det svarer selvfølgelig til 500taps ved 96k, hvis det er den samplingsfrekvens man vil køre. Men det kan miniDSP's OPen DRC kit også sagtens klare. Det er iøvrigt ligemeget om det er analoge, IIR eller FIR filtre så er det vigtigste at man ved hvad man laver. Der er jo ting man skal være opmærksomme på med dem alle. Med IIR er det jo kvantiseringsstøj som ryger tilbage ind i tilbagekoblingen. Men vi kan vist hurtige blive enige om, at det er mere teoretisk end praktisk med de processore som vi har idag.
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mar 2013 at 13:00
Originally posted by kappen

Originally posted by Robert GS

Info om miniDSP og FIR:
Processoren som anvendes på minidsp 4-10 hd er Analog Device ADAU1446 og kan komme op på ca. 200 taps ved 96kHz og så er der ikke processorkraft til andet. Med 200 taps kan du opnå lineær fase ned til ca. 2kHz med en opløsning på 480Hz - altså rækker det ikke ret langt og man har dermed ikke mulighed for at optimere hele frekvensområdet. Man skal så også lige have styr på algoritmerne så man undgår pre-ringning. Med FIR øger man også latency og jo længere ned i frekvens jo mer latency - kan være et problem ved billedgengivelse.

Mvh. Robert GS

Hvor mange FIR taps kan dit produkt klare og hvordan kan det være at du ikke tilbyder det?
 
Nu er jeg ikke super godt inde i deres produkter og ejer dem da heller ikke selv. Men ders Open DRC er baseret på en SHARC fra AD og den kan uden problemer håndtere flere tusinde taps.

Min erfaring er at i praksis med en samplingsfrekvens på 48k skal man bruge omkring 250taps for at moddelere højttalerens impulseresponse ordentligt ned til ca. 100Hz (teorien siger 192) Skal man begynde at "korrigere" noget derunder så begynder det virkelig at kræve mange taps vedmindre man laver noget intelligent undersampling dernede og behandler under 100Hz uafhængtigt af det ovrige område.

Det svarer selvfølgelig til 500taps ved 96k, hvis det er den samplingsfrekvens man vil køre. Men det kan miniDSP's OPen DRC kit også sagtens klare. Det er iøvrigt ligemeget om det er analoge, IIR eller FIR filtre så er det vigtigste at man ved hvad man laver. Der er jo ting man skal være opmærksomme på med dem alle. Med IIR er det jo kvantiseringsstøj som ryger tilbage ind i tilbagekoblingen. Men vi kan vist hurtige blive enige om, at det er mere teoretisk end praktisk med de processore som vi har idag.


Jeg må sige at jeg ikke finder det interessant at tilbyde FIR filter mulighed med kun 200 taps, som den DSP jeg anvender også ville kunne tilbyde. Der skal simpelthen noget mere heftigt til og her rækker end ikke Sharc DSPen i miniDSP Open DRC - for hvis det skal gøres skal det være med ordentlig opløsning og jeg foretrækker samtidig en sample frekvens på 96kHz.
Jeg betragter ikke FIR, som særlig vigtig sammenlignet med alle de andre parametre i en højttalerkonstruktion, efter at have hørt ganske mange systemer med lineær fase. Jeg har endda haft muligheden for at teste IIR kontra FIR på samme system med skift "on the fly" - system med omkring 30000 taps - 96kHz!
Men FIR filtring er jo vigtigt for nogle og det er da frit for at gå efter et system med 200 taps.

Mvh. Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz