Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Fjerne resonans med RC led
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Fjerne resonans med RC led

 Post Reply Post Reply
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fjerne resonans med RC led
    Posted: 04 Jul 2009 at 10:01
Hey,

Jeg sidder nogle gange og prøver ting af. Det kan godt være det er normalt kendt, men jeg har først opdaget det nu. 

Vil høre om nogen har prøvet det, og hvad folks holdninger/meninger er til denne måde at fjerne en enheds peak i toppen (basmellemtonen)

Her uden


Her med mit RC led:

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jul 2009 at 14:30
Ingen kommentarer? Spørgsmål?

Impedansen ændre sig stort set ikke i dette tilfælde, og groupdelay bliver væsentlig bedre i det område hvor peaket er.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2009 at 06:56
Originally posted by syncroniq

Ingen kommentarer? Spørgsmål?

Impedansen ændre sig stort set ikke i dette tilfælde, og groupdelay bliver væsentlig bedre i det område hvor peaket er.
Ja det jo ikke fordi det ændre det store på frekvenskurven, du siger det ændre på groupdelay, hvordan oplever du ændringen rent lydmessigt?
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jul 2009 at 08:31
Hey,

Det fjerner peaket på mellemtonen omkring 8000Hz. Og så bliver fasen bedre i toppen. De to fasestreger ligger meget mere parallelt. 

Jeg har ikke haft mulighed for at lytte endnu. Skal lige finde en 0,39mF kondensator. Den tror jeg ikke jeg har på lager. 
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2009 at 11:04
Hey syncroniq..
Det er formodenligt samme metode, Troels G. benytter i de filtre han laver.
Det var ihvertfald noget lignende han forklarede, da jeg spurgte om "hvorfor og hvordan" :-)
Mvh
chris-torb
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2009 at 11:52
Hey,

Syntes ikke at have set Troels bruge ovenstående. Man kan selvfølgelig gøre det med en alm sugekreds, men det kræver 3 komponenter. Dette kræver kun to. En lille kondensator og større modstand. 
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2009 at 11:58
Originally posted by syncroniq

Hey,

Syntes ikke at have set Troels bruge ovenstående. Man kan selvfølgelig gøre det med en alm sugekreds, men det kræver 3 komponenter. Dette kræver kun to. En lille kondensator og større modstand. 
Jo, det er jeg ret sikker på... Et R-C led over seriespolen, bruger han da i en del af de Scanspeak konstruktioner, han har på sin side...
mvh
chris-torb


Edited by chris-torb - 09 Jul 2009 at 12:01
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2009 at 12:40
Ja kan se han bruger det på ekta grande. Det havde jeg faktisk ikke lagt mærke til. Men... gad vide hvorfor på lige scanspeak enheder. Men nå, jeg må prøve og lytte mig til om det giver bedre lyd med eller uden (og om det kan høres). Så melder jeg lige tilbage.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz