Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: beregning af isobarisk kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


beregning af isobarisk kabinet

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: beregning af isobarisk kabinet
    Posted: 22 Feb 2013 at 22:01
Er der nogen der kan vejlede mig i at beregne et korrekt isobarisk kabinet?

jeg har planer om et lukket kabinet til den inderste enhed, den skal have 55L, så måske 20L til den frontmonterede enhed.

det drejer sig om
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2013 at 22:45
Originally posted by ronnie rasmussen

Er der nogen der kan vejlede mig i at beregne et korrekt isobarisk kabinet?

jeg har planer om et lukket kabinet til den inderste enhed, den skal have 55L, så måske 20L til den frontmonterede enhed.

det drejer sig om
Men hvorfor når en enhed skal have ca. det samme, eneste grund til et compund kabinet er at spare plads, det har du jo ikke brug for her. Ved compund for du jo kun effekten af den ene enhed, men sparer plads. bare en meget dyr enhed.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2013 at 23:59
ja men du går altså også det dobbelte i kontrol, da du har næsten den dobbelte motorkraft der styrer den ene membran, det er i hvert fald sådan jeg har forstået det. er det ikke korrekt?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2013 at 00:00
det skal jeg ikke kunne sige, men tror det ikke. vi skal have de kloge på banen Big smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2013 at 00:06
er ret sikker på det er det som jeg opfattede af min snak med H.D.L.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
KimV View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 18 Dec 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 36
  Quote KimV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2013 at 08:04
Du skal bruge 1/2 volume, faar mere kontrol og halv effektivitet af hvad der bruges til en enhed.

Se her:     http://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeaker
mvh. Kim
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2013 at 16:58
Det bageste volumen skal være det halve af det volumen, du ville have brugt til en enkelt enhed.

Det volumen, der er mellem de to enheder har ikke noget med afstemningen at gøre - det skal bare være så lille som muligt (sæt enhederne magnet mod magnet) - og det skal være HELT TÆT!!!

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2013 at 19:02
@Ronnie; se her:


I dette pdf-dokument har du de ækvivalente parametre for sammenkoblede enheder - serie og parallel for såvel "almindelig" som Isobarisk.


Edited by USXX - 24 Feb 2013 at 19:23
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2013 at 19:05
Du bør selvsagt koble dem parallelt, for ved seriekobling (Isobarisk) mister du 6 dB i følsomhed - problemet er bare, at det allerede er en 4 ohm enhed...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2013 at 19:17
Der er dog mening i Busk's ord - det er for dyrt (med den enhed) i forhold til, hvad du får ud af det. Hvis du alligevel køber fire 32W enheder, så tag da at lave distribueret bas - og overkom nogle rumproblemer på den måde i stedet.

Hvis du partout vil køre isobarisk, så husk at montere de to enheder ryg mod ryg eller front mod front. Det er fuldstændig lige gyldigt for det isobariske princip, men det giver som sidegevinst, at asymmetrien i ophængene udlignes, så hvis man af en eller anden grund går op i harmonisk forvrængning ved lave frekvenser, ja så eliminerer man praktisk talt 2. harmonisk fuldstændigt - så må man bare håbe, at motorsystemet er i top, så den tilbageværende (og alt andet lige mere generende) 3. harmoniske ikke er for høj.

Monteres de mod hinanden, skal de selvfølgelig forbindes elektrisk i modfase, da membranerne fysisk skal bevæge sig i takt i samme retning.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz