Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 8x 10" i hver side...
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


8x 10" i hver side...

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 8x 10" i hver side...
    Posted: 22 Feb 2013 at 08:55
Til julefrokosten hos Brian viste jeg billeder af et lille projekt, som jeg er igang med. Og nu er det tid til at I andre skal se det.

Det en ren bas højtaler med 8 stk 10" enheder i hver side. Enhederne er en OEM Scan-Speak model baseret på 25W/8567-SE med en 50 ohms svingspole. Hver enhed har et membran areal på 330 cm^2. det giver et samlet areal på 2640 cm^2 pr. sider. Det svare ca. til to 18" enheder pr side. Så membran areal er der nok af.

Kabinettet er en åben H-baffel bygget i 18 mm birkefiner hvor baflen er placeret ret langt fremme ift. sidepladerne, så det er næsten en U-baffel. Hvert kabinet er 110 cm høj med 4 enheder i hver. Der skal så bruget to kabinetter i hver side.

Jeg er næsten færdig med at montere enhederne de to første kabinetter, så jeg har ikke haft lyd i dem endnu. Det to sidste kabinetter er tomme og står og venter på, at jeg får tid til at montere enhederne.

Planen er, at den kan kombineres med nogle af de andre højtalere, jeg har og har planer om at bygge. Delingen vil så foregå vha. min DSPre eller miniDSP.




Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2013 at 09:15
Ugens suveræn største underdrivelse : "Et lille projekt" Confused
 
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2013 at 10:53
Det er slet ikke stort nok Wink
 
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2013 at 12:52
Mon ikke du får bund med bund i.....;)
Mvh.
Friman
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2013 at 15:03
ser godt ud mester. bliver spændende at høre
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2013 at 18:14
Voldsomt... !
 
Jeg syntes at jeg har ok bund herhjemme med mit det nye, men det der, det må sq da sparke røv !!! Så det jo godt du bor i en villa med ok afstand til naboer... Wink
 
Go' stil ellers Thumbs Up
 
MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2013 at 22:42
Intet erstatter membran areal, sådan er det bare Clap
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Stefan View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 27 Jul 2010
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Stefan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2013 at 17:23
Hej HDL.. Det ser sgu vildt ud :)..

Må jeg spørge hvorfor du ikke bare har lavet 2 x 18" sub i hver side, når nu membranarealet er tilsvarende dine 8 x10" ?

Det må da have været noget billigere..
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2013 at 17:31
Originally posted by Stefan

Hej HDL.. Det ser sgu vildt ud :)..

Må jeg spørge hvorfor du ikke bare har lavet 2 x 18" sub i hver side, når nu membranarealet er tilsvarende dine 8 x10" ?

Det må da have været noget billigere..
Det er fordi han så ikke får enheder fra gulv til loft som vil udligne rummet unoder, da der er så mange enheder som har meget forskellige afstande til væge og loft. 
Hver enkelt enhed anslår et antal peaks og dyk i rummet i lyttepositionen, men da der er placeret 8 stk med forskellige afstande vil de peaks og dyk være forskellige og ender så ud med at udligne hinanden.
Og det vil man ikke kunne gøre med 2stk 18".
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2013 at 17:49
Busk har helt ret. Det havde dog været endnu bedre, hvis jeg havde bygget 16 selvstændige kabinetter, og spredt dem i hele rummet. Derved kunne jeg have opnået en næsten perfekt trykladning af rummet. Men så havde åben baffel ikke været en mulighed.

En anden grund til at benytte 8 x 10" i hver side istedet for 2 x 18" er, at jeg havde 10" enhederne til at ligge.

Status for projektet er, at alle 16 enheder er monteret i de fire kabinetter og to af kabinetterne (8 enheder) mangler at blive loddet.
Målsætningen er, at have det hele klar inden weekenden er omme.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz