Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Filter kondensator til midwoofer filter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Filter kondensator til midwoofer filter

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Filter kondensator til midwoofer filter
    Posted: 14 Feb 2013 at 10:57
Ja hvis manden ellers ejede Kundeservice, jeg ville hellere købe dem i udlandet så
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2013 at 11:19
Det skal jeg ikke kunne udtale mig om - har kun handlet der én gang - hurtig ekspedition uden problemer.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2013 at 11:19
1. Dvs dårlige erfaringer med at handle dér? 
2. Så når jeg skal have en 68uF cap, så er det
   -  58 uF 100V Bennic Bipolar B10 rad
   -  resten med en kvalitets folie? Har du nogen forslag hertil?  Janztsen super cap? Eller?


Edited by Svend - 14 Feb 2013 at 11:19
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2013 at 11:29
Jeg har haft lånt en Mundorf Biopolar kondensator som virkede fint i projektet, men den serie føres ikke i DK. Jeg tænker hvis Bennic standard bipolar kondensatoren skulle virke, så burde Frequences Standard MDL kondensator jo også kunne gøre det.
 
Ulrik, Hvad er det for nogle sølv kondensatorer du ikke kan lide. Jeg har hørt Mundorf med sølv/olie og jeg synes ikke jeg har noget negativt at kunne sige om dem i altfald ikke i den sammenhæng.
 
Jeg har tænkt mig at prøve den nye mundorf Alu/olie serie der er kommet fra dem til nognelunde fornuftige priser.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2013 at 12:01
@Svend; hvorfor ikke B03 eller B05 (det er bedre tolerancer).

@Hylle; jeg må bare generelt sige, at jeg indtil videre ikke har brudt mig synderligt meget om sølv nogen steder i forbindelse med audio - og da slet ikke i signal-kabler. Jeg synes, det klinger (og jeg gik ellers ind i det med forventning og overbevisning om, at sølv måtte være bedre). Det kan godt være, at der findes sølvkondensatorer, der lyder tilsyneladende meget åbent - men jeg tror ikke, det er p.g.a. sølvet. 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2013 at 12:55
Jeg har det på samme måde med de Sløv kondensatorer, derfor vil jeg køve dem der er Alu/olie til langt færre penge.
 
Jeg tror grunden til mange synes de får flere detaljer og mere "hul igennem" på sølvkondensatorer er fordi tabet i dem er mindre, derfor er niveauet også en smule højere ud af højttaleren, man bør justere sin dæmpe modstand hvis man vil lave en mere korrekt sammenligning.
Det er dog spekulation fra min side, jeg har ikke prøvet at måle med to forskellige kondensatorer.
 
Jeg har hørt fra en kabel producent at ren søv lyder godt, men i de fleste tilfælde er det kobber ledere i audiokabler, hvor der er pådampet sølv på, og det skulle ikke lyde godt.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2013 at 13:02
Det er rent sølv, jeg taler om - men det kan jo være fremstillet på forskellige måder (fladvalset...osv). Jeg skal bare har kobber i mine kabler!

Edited by USXX - 14 Feb 2013 at 13:02
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2013 at 13:06
@Hylle; ja, MDL kondensatorerne er nok lige så gode som Bennic (jeg har aldrig prøvet dem) - men hold dig til 100V typerne.

Frequence har tilsyneladende valgt at køre med 10% typerne (tolerance) - jeg plejer at bruge 5% Bennic, men man kan jo bare selv matche værdierne (hvis man har kondensatorer nok).


Edited by USXX - 14 Feb 2013 at 13:10
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2013 at 20:20
Uanset hvordan man kobler/benytter bipolare elektrolytter i en højttalerkonstruktion kommer der aldrig samme "hul igennem" som ved brug af en/eller flere parallelkoblede billige MKP blok-kondensatorer til samme uF-værdi. Det er min helt gratis udlægning Wink Bipolare elektrolytter er til for insolvente fattigrøve og HT-konstruktører der vil tjene kassen hurtigt. Endvidere findes bipolare elektrolytter kun op til ca.100VDC/63Vpp AC så i mange konstruktioner knækker filmen allerede her. Endvidere har de høj impedans og bliver mere end varme når der spilles ved realistiske lydtryk.
MKP blokkondensatorer koster ikke alverden, og giver tifold bedre lyd end de Kina-bipolare lynkinesere der er i handlen.
Omvendt findes der delefiltre ala. Infinity o.a. der fordre kapaciteter op mod 1000uF flere steder i filtret, og her skal man nok nøje kr./øre afveje hvad man vil ofre ved en evt. renovering/opdatering. Her ender man oftest med bipolare elektrolytter af helt klare årsager Smile
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2013 at 22:48
Så blev jeg bare forvirret lidt mere??  Confused  
Hvad med http://www.diyhifisupply.com/files/humble-home-made-hifi-cap-reviews.pdf   Er det review for subjektivt eller er der hold i det?  
 
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz