Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Diskantens spredning!
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Diskantens spredning!

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diskantens spredning!
    Posted: 05 Feb 2013 at 09:44
Originally posted by USXX

Man skylder selvfølgelig sig selv at lave/importere målinger i flere forskellige vinkler, så man ikke bare blindt optimerer i én vinkel (som for mange typisk vil være on-axis - og det er det mest tåbelige). Gider man ikke måle i mere end én vinkel, skal det i hvert fald ikke være on-axis - hellere 15-20 grader ud til siden.


Tak for forklaringen - så har jeg nogenlunde forstået det korrekt. Jer har også selv målt i flere vinkler og oplever umiddelbart ingen store problemer, andet end at det øverste niveau på diskanten falder i takt med off-axis vinklen, hvilket jo stemmer fint over ens med de fleste diskanters spredningskarakteristik.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2013 at 12:26
Originally posted by friman

Originally posted by USXX

.... kan den samme højttaler med to forskellige filtre lyde ret forskelligt.....

Ja tak, det skal jeg love for!

Forskellen på mine MTM med det originale filter, og så det Kappen fik lavet var helt vanvittigt! Jeg husker tydeligt, at den første umiddelbare reaktion var spontan latter da vi A/B testede. Det var HELT vildt så stor forskel der var, og det kom noget bag på mig....

Og mht. powerresponse, så er det dælme lækkert med en højttaler som ikke skifter voldsomt karakter, uanset hvor man befinder sig i rummet. 
Livet er for kort til et smalt sweetspot....Big smile

Ja lige præcis, det kan være en øjenåbner at se hvordan 2 filtre der måler næsten identisk on-axis kan lyde så forskelligt. 


Edited by kappen - 05 Feb 2013 at 12:27
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Feb 2013 at 12:29
Originally posted by kappen



Originally posted by friman


Originally posted by USXX

.... kan den samme højttaler med to forskellige filtre lyde ret forskelligt.....

Ja tak, det skal jeg love for!
Forskellen på mine MTM med det originale filter, og så det Kappen fik lavet var helt vanvittigt! Jeg husker tydeligt, at den første umiddelbare reaktion var spontan latter da vi A/B testede. Det var HELT vildt så stor forskel der var, og det kom noget bag på mig....
Og mht. powerresponse, så er det dælme lækkert med en højttaler som ikke skifter voldsomt karakter, uanset hvor man befinder sig i rummet. 
Livet er for kort til et smalt sweetspot....Big smile

Ja lige præcis, det kan være en øjenåbner at se hvordan 2 filtre der måler næsten identisk on-axis kan lyde så forskelligt. 


JA.....
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz