Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: StÃ¥ende bølge i port
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Stående bølge i port

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: StÃ¥ende bølge i port
    Posted: 23 Jun 2009 at 23:20
Jeg er igang med en 2-vejs basrefleks med Vifa MG18WK09-08 og XT25TG60-04.

Under målinger opdagede jeg i impedans kurven en resonans lige under 400Hz, som ikke burde være der.

Det er ikke en stående bølge for ingen dimensioner i kabinettet passer med denne frekvens. Tager jeg alt dæmpematerialet ud, skabes der fint en resonans på højden lige præcis på 500 Hz.

Kabinettet måler 336mm i højden indvendigt. Dette er den længste dimension, så andre stående bølger (en den i højden) skulle ligge over 500Hz.

Jeg har haft skruetvinger på alle leder af kabinettet for at tjekke, om det er en panel resonans, men den forsvinder ikke.

En nærfeltsmåling (den røde kurve) af porten viser, hvad jeg gætter på er, en stående bølge på omkring 800Hz. Portens længde (og den er stadig for lang, men det var første forsøg) ville rent teoretisk supportere en stående bølge på 950 Hz.


Spørgsmål:
1. Kan det passe, at resonansen i impendanskurven kurven hænger sammen med den stående bølge i porten?

2. Hvordan slipper man af med stående bølger i porten ud over måske at vælge en konisk port?

/bknielsen


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2009 at 09:03
Portens fundamentale pibe-resonansfrekvens (som er uønsket) findes som: f=c/(2*Lp), hvor Lp her er portens akustiske længde (altså lidt længere end den fysiske portlængde - den længde man beregner, inden der foretages endekorrektion). Denne pibe-resonans kan være meget svær at få bugt med. Det er dog ofte "kun" i 2-vejs systemer, den ligger inden for enhedens arbejdsområde.
 
Du kan skære enden (den ende inde i kabinettet) af porten af 45 grader. Det kan som regel let reducere peak'et pÃ¥ port-responsen med 3dB - og det er da værd at tage med. Man kan ogsÃ¥ komme dæmpning i porten, men sÃ¥ falder hele formÃ¥let med bas-refleks efter min mening til jorden.
 
Den uden sammenligning bedste udformning af en port (overhovedet!) er en nozzle-port, der er (kan være) absolut resonansfri. Man skal bare ramme den rigtige tuningsfrekvens første gang, for en nozzle-port lader sig ikke trimme (skærer man af længden, er geometrien ikke længere optimal).
 
Jeg lavede engang et forsøg med en spalte-absorbent, som var dimensioneret til at "suge" ved pibe-resonansen. Den placerede jeg sÃ¥ pÃ¥ nogle stag i passende afstand fra portÃ¥bningen. Der var en effekt - men ikke 100%.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2009 at 09:08
Hvor bredt er dit kabinet udvendig?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2009 at 09:12
Sidder lige og kigger på nogle målinger, jeg selv har lavet. Her er der 5dB reduktion ved peak'et som følge af 45 grader afskæring.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2009 at 12:16
Hey,

Peaket kommer på grund af placeringen af porten i forholdet til de indre dimentioner af kabinettet. Flytter du porten lidt op på kabinettet, ændre du det.

En græker har lavet et program der kan vise disse realtime. Altså man ændre dimentioner, portplacering, portlængde og så viser den portresonanserne.

Prøv og se her:

BÃ¥de simulering og mÃ¥ling. Andre af hans projekter passer endnu bedre. 
Han har en demo udgave man kan få tilsendt. Han siger han benytter teorien fra transmissionline resonansberegninger, til at lave programmet med.

Jeg har programmet hvis nogen vil have det (demo udgave). 


Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2009 at 12:49
@ USXX: Tak! Det med 45 graders afskæring skal afgjort prøves, min port er i forvejen (med vilje) for lang, så der er lidt at tage af.

Din måde at spørge til frontbafflens bredde, som er 220 mm med en 13mm bred affasning i begge sidder, fik mig til at kigge på min måling af enheden igen. Jeg har skåret impulsen forkert i første omgang. Faktisk lige før difraktionen fra bafflens sidder rammer mikrofonen.

Et overslag på den nærmeste reflekterende flade (gulvet) siger 1.95 meter fra enhed til mikrofon.

Tager jeg alt med til før gulvrefleksion viser frekvens kurven et stort dyk ved 400 Hz. Måske bafflen er skyld i resonansen på impedanskurven?



@ Syncroniq: Tak. Det ser interessant ud. I praksis har jeg ikke mange muligheder for at flytte porten, som i forvejene er meget tæt på kabinettets top. Men det er kun en prøveudgave, så det kan rettes til den endelige.

Har du lov til at give demo versionen af programmet videre, vil jeg gerne have en kopi og kan sende dig min emailadresse? Det kunne jo være sjovt at se om teorien stemmer overens med et praktisk eksempel.

Alternativ er de indvendige kabinetmål b x h x d 170 x 336 x 300 mm porten Ø46x180mm og placeringen 67mm fra toppen. Så kunne du måske trykke på beregningsknappen Big smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2009 at 12:55
Syncroniq; Peaket er fundamentalt set en resonans i selve porten - en såkaldt pibe-resonans. Portplaceringen giver anledning til nogle fænomener, der så kommer oveni og ændrer det samlede billede. Det er meget afhængigt at kabinetdimensionerne, hvor meget portplacerinen gør. Jeg har eksperimenteret med et 22 liter kabinet til en 8" enhed. Det var minimalt, hvad portplaceringen gjorde. Pibe-resonansen lå klokkerent, hvor den skulle i følge den simple beregning.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2009 at 13:04
Det er usandsynligt, at det skulle være baflen, der giver anledning til resonansen på impedanskurven. Baffel-step og resonanser hænger ikke sammen på den måde.
 
Prøv lige at stop porten fuldstændig til og mål så impedanskurven igen. Hvad blev der af nærfeltsmålingen af enheden?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2009 at 21:07
Nærfeltsmåling på enheden er her:



Jeg får lige lavet en ny impedanskurve med tilstoppet port. Samt en med porten skåret i 45 grader.



Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jun 2009 at 06:33
Jeg målte impedanskurven med tilstoppet port og resonansen er der fortsat dog i knap så udpræget grad:


Derefter ved at afspille en sinustone på 388 [Hz] og søge efter en resonans med øret, fandt jeg faktisk (alligevel) en panelresonans forrest i toppen af kabinettet.

(Hvorfor brugte jeg ikke "øremetoden" istedet for skruetvinger så jeg var fri for at genere jer i første omgang Pinch)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz