Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Sugekredse
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sugekredse

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sugekredse
    Posted: 18 Jan 2013 at 16:13
Er der nogen der kan forklare lidt om forskel ,på serie og parallel suge kreds
Eksempelvis en sugekreds i top af diskant,,,nogle bruger serie andre parallel
Umidelbart vil man jo sige at serie sugekreds vil skade mindst, da der ingen komponenter er i serie med enhed,,,men er det rigtig??
mvh Bjarne
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 17:41
Altså den er med parallel vs seriel.... Man skal have sølv i serie med signalet og kobber i parallel med signalet...

For de elektroner der har bevæget sig igennem en kondensator i serie er blevet malet røde hvis konndensatoren er rød og det vil man ikke have ind i enheden, så heller parallel så løber de røde elektroner ind i forstærkeren igen, for lorentzkraften virker bedst med grønne elektroner som ikke klumper sammen, hvis de gør det skal man bruge en jævner f.eks. linolie eller maizena.........

Vi snakker jo AC her strømmen løber frem og tilbage i begge retninger og der er også backemf som gør at strømmene også bevæger sig på måder som vi ikke havde forudset, alt efter hvordan potentialet ligger i de forskellige knudepunkter.

Hvis et komponent er dårligt (ulineær karakteristik og el. parasitkomponenter) Er det så bedre at lægge bidraget til eller trække det fra? - Dets impedanskarakteristik er jo den samme om den sidder i serie eller parallel men bare med omvendt virkning !

Dvs. Er 3.1 + 7 = 10

Mere RIGTIGT end:

13 - 3.1 = 10

???


Edited by kappen - 18 Jan 2013 at 17:46
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 18:23
det var så den tekniske forklaring ,hvor 2+2 er fire
hvad med den subjektive
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 18:46
Min kommentar var knyttet til den generelle "mis"forståelse af at seriekomponenter's kvalitet er vigtigere end parallelkomponenter..

Hvis jeg endeligt bruger sugekredse, hvilket er sjældent, så er det altid uden for enhedens arbejdsområde og da finder jeg parallel kredsen (der hvor komponenterne sidder i serie mod stel) som værende den mest brugbare, jeg er ikke stødt på situationer, hvor den anden som sidder i serie med komponenterne parallelt mere anvendelig. Kan du komme på nogle?
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 18:50
nej det kan jeg ikke...men spørger også kun få at få at vide om nogle har bedre erfaring med den ene eller anden type----der sidder nemlig en suger parallel i min diskant --omk 13khz
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 19:04
min overbevisning er at det er helt op til hvordan enhederne og det resterende filter arbejder

det jo jeg oplever er at en seriemodstand, sænker niveauet på disktanten mere liniært end en der sidder parallelt, den parallelle laver på en måde afrulningen på diskantet stejlere men sænker ikke niveauet så meget
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 19:05
men om det rent faktisk forholder sig sådan, det vil H.D.L kappen usxx og alle de andre folk der er MEGET klogere end mig (dvs praktisk talt jer alle sammen) nok forklare bedre eller skyde i sænk
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Tubeman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Okt 2011
Location: vestjylland
Online Status: Offline
Posts: 179
  Quote Tubeman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 19:09
det er vel også et spørgsmål om den modstand cap og spole der i direkte i serie med enheden 
er mere hørbar ,,end den kreds der er parallel over diskanten--ved det ikke men kan selvfølgelig prøve,og se om man kan høre forskel
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2013 at 09:47
Man kan ikke bare frit vælge, om man vil bruge en serie-sugekreds eller en parallel-sugekreds.

Lad os først lige få definitionerne på plads. I min verden er en serie-sugekreds en sugekreds, der sidder i serie med højttalerenheden (de komponenter, sugekredsen består af, er indbyrdes koblet parallelt) - og en parallel-sugekreds sidder parallelt over højttalerenheden (sugekredsens tre komponenter sidder i serie med hinanden).

En serie-sugekreds hører til "the dark side" og er noget, man generelt bør holde sig fra - og har man båret sig bare nogenlunde fornuftigt ad med sin konstruktion, vil man aldrig få brug for den. Nuvel, en serie-sugekreds kan kun bruges til korrektion i pasbåndet for den pågældende højttalerenhed (dvs. i den arbejdsområde). Den kan ikke bruges til at fjerne et peak længere oppe (dvs. på/omkring afrulningen), idet den da vil skabe en ubehagelig resonans sammen med delefilteret, som også vil slå igennem på impedanskurven. Nå, men i pasbåndet kunne man måske fristes til at bruge serie-sugekredsen til baffelkorrektion - lad være med det, det er en fundamental misforståelse (til baffelkorrektion bør man enten bruge et lead/lag-netværk eller blot dele lavere).

Parallel-sugekredsen kan derimod være nyttig eller endda nødvendig. Den skal benyttes over delefrekvensen (for en bas/mellemtones vedkommende), da den virker ved at ændre belastningsimpedansen - så for at spændingsdeling kan finde sted, skal lavpasfilterets impedans være steget. Parallel-sugekredsen bruges til at fjerne et enkelt (kraftigt) peak på afrulningen, som ellers ville slå igennem. Det er meget anvendeligt på visse norske enheder. Man skal ramme helt rigtigt med sugekredsen, når man vil fjerne sådan et høj-Q peak. Parallel-sugekredsen kan også anvendes i en mere lav-Q udgave (stadig oppe på afrulningen) til at trimme klang og gøre en "besværlig" enhed nemmere at arbejde med - jeg bruger det selv i vores 2-vejs EKA kit med SB17 (det var da parallel-sugekredsen kom på og filteret trimmet sammen med denne, at det sidste faldt helt på plads).
Parallel-sugekredsen bruges også, hvis man af en eller anden uafklaret grund skulle få lyst til at udglatte impedanspuklen på en diskant - SÅ LAD DA VÆRE! Herved opnår man intet andet end at smadre det (naturlige) faseforløb, der er med til at få enhederne til at løbe smukt sammen (jeg skal ikke udelukke, at der kan være ganske få undtagelser). Det eneste sted, jeg kan se, man kan få brug for dette, er i forbindelse med et 1. ordens højpasfilter på diskanten - og de, der har den slags tendenser, har ofte valgt en diskant med tyk dræber-olie i luftgabet, så impedanspuklen (og det meste liv) allerede er slået godt ned.

Generelt gælder det for sugekredse, at man virkelig skal arbejde med dem og bruge tid på trimning. Dæmpning og Q skal nøje afstemmes, så man ikke ender op med noget mere resonant end det, man begyndte med (i den grad hørbart ved brug af serie-sugekredsen). 


Edited by USXX - 21 Jan 2013 at 09:09
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2013 at 10:03
Originally posted by USXX

Quote error


Edited by USXX - 19 Jan 2013 at 10:59
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz