Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥leudstyr
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥leudstyr

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥leudstyr
    Posted: 18 Jan 2013 at 11:01

Efter en længere "julepause", fik jeg tid til rode videre med mine nybyggede kasser og der er røget en hel del musik igennem. 

Da jeg før jul fik sat strøm til den sidste kasse, var det første indtryk at pÃ¥ visse skæringer var bassen i omrÃ¥der temmelig pÃ¥trængende. Her pÃ¥ det seneste har sÃ¥ jeg fidlet lidt med en downloaded tonegenerator (NCH) og ud over at fÃ¥ virkelig syn (lyd) for sagen, hvad rumrefleksioner og højtalerplacering egentlig betyder, fremgÃ¥r det ogsÃ¥ at omkring 60-70Hz er der en gedigen pukkel og igen ved ungefær 120hz, den sidste dog ikke sÃ¥ fremtræden, sÃ¥ sikkert et multiplum af den første.?!? 
Bestemte placeringer i stuen fremhæver så yderligt puklerne, så det må jeg have gjort noget ved. Tongue
 
Jeg har længe ønsket noget udstyr at mÃ¥le efter med, ikke nødvendigvis professionelt, men bare noget der kan give syn for sagen. Jeg har "leget" lidt med Holmimpulse pÃ¥ en bærbar, med dennes jarmerlige mic, hvilket gav spøjse resultater. Jeg ser at flere bruger en  Behringer ECM800 + en mixer med micpower? SÃ¥ jeg bestiller fluks en sÃ¥danne en.
Men sÃ¥ behøver jeg helt sikkert lidt (meget!) bistand til hvordan mÃ¥lingerne udføres og helt sikkert til tolkning.....?   
 
 
  
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2013 at 22:09
Fik mic'en idag....  En første gorilla mÃ¥ling, bare lige ca 1 m foran højtaler uden hensyn til noget som helst... Det forklarer vist hvorfor jeg synes jeg har et hyr med bassen, især pÃ¥ visse skæringer. Ermm  Og efter at have flyttet rundt pÃ¥ højtaler i stuen, viser det at puklen ved 70 pÃ¥ det nydeligste spiller med i rummet....  Men generelt ser det ud til at niveauet 50-150 er en hel del for højt...?????  Wacko   
 


Edited by Svend - 19 Jan 2013 at 22:21
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Lgrau View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Nov 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Lgrau Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2013 at 13:27
Hej,
 
Svært at sige om niveauet ved 50-150 er for højt, umiddelbart tyder det på det, men ville gerne se niveauet højere oppe i frekvens, ligger det også på -20dB?
 
Din pukkel omkring 70 er helt normal, passer fint med en stående bølge mellem gulv/loft ved lofthøjde omkring 2.5 meter.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2013 at 15:34
Tjoh, det kan godt være puklen ved de 70 er helt normal, men den stikker godt nok hovedet lang frem... Confused
Herunder indsaxet et sweep til 20k.  Og uden hensyn til om mic er calibreret korrekt eller andre forhold, men det understøtter fint det generelle "mørke" billede, nÃ¥r man lytter til musik, der dækker hele spektret. Og med "bastunge" som U2, Coldplay oa gÃ¥r det i visse tilfælde helt galt. Der er masser af spark i bassen, men man hører sq ikke Allison Krauss pÃ¥ en dÃ¥rlig Cervin Wega klon...   
SÃ¥ hvad gør man monstro lige her? Forfra med valg af mellem-diskant  ?  Eller strækker W20EX'erne op til 2k2 og lader en T25CF overtage? Gode rÃ¥d søges.. Big smile 
     
 
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2013 at 15:50
Hej Svend
 
Jeg skal nok lige passe på her, for har igennem tiden vist at være kun middelmådig egnet til at opbygge filtre. Jeg er nu, syntes jeg selv, kommet en del videre.
 
Du har før omtalt at du måler ca. 1m. fra bafflen, men i hvilket højde-niveau. Imellem mellemt.-diskant eller hvor ?
 
Det jo et rimelig galt og forståeligt nok, mørkt lydbillede du høre på.
Det er vidst noget med at der kan forekomme noget brum ind over målingen, som gør at bassen vil syne voldsommere på en måling. Der er også noget som hedder støjgulv, og du skal være sikker på at du er godt og grundigt over det når du måler. Jeg tænker, brug rigeligt med energi, nu du har beskyttet diskant fint med et nuværende filter. Når man måler råt på enhederne, plejer jeg at justere mit output niveau under måling efter diskanten, da det jo er den der giver først op...
 
Prøv igen med mere effekt og en placering mellem mellemt. og diskant. Hvis det giver det samme, skal der kigges på det. Jeg går ud fra at der INGEN serie-modstande eller anden form for dæmpning sker på dine mellemtoner ?
 
MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2013 at 16:16
Ja altså....

Tro det eller ej. 

Nu har jeg ingen ide om hvordan målingen er lavet.

Men din basrespons i stuen er enormt god hvis man skal tro denne måling. Det er de færreste lytterum der har så pæn en gengivelse i basområdet Det eneste der er galt er at de ligger 10dB for højt i niveau, men ellers er der INTET at være ked af.

Det var respons på de kurver du viser.


Det EGENTLIGE spørgsmål er så hvad de kurver rent faktisk viser - min påstand vil jo være: hverken dit rum eller højttalere. Med en så uovervejet placering af både lydkilde og microfon i modalområdet af en rum, så er det mere tilfældigheder der spiller ind end din akustik og dit udstyr.

Jeg vil på det kraftigste anbefale dig at læse op på grundlæggende rumakustik, hvis du fremover vil kunne bruge den slags målinger til noget som helst.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2013 at 16:25

Jo, mÃ¥ling var bare en quick and dirty mÃ¥ling, med mic i ca 1 m afstand fra og pÃ¥ højde med den øverste bas (2 stks w22ex001), sÃ¥ korrekt mÃ¥lt, ser det sikkert ikke helt sÃ¥ slemt ud med det, over de 2-3 K. Jeg synes selv at det lyder rimeligt herover, mÃ¥ske mere da jeg lægger større vægt pÃ¥ perspektiv end niveau (og mine +50 Ã¥r gamle ører er forvejen handicappet af lidt for meget MC og rock..Cool).

Der sidder en 1R5 i serie med mellem tone og tilsvarende 1R8 med diskant plus 27K i parallel. 
Ikke sikker på at det kan rette op på et skævt billede alene, at fjerne disse
 
 
 
 
 
  


Edited by Svend - 21 Jan 2013 at 16:30
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2013 at 16:34
SÃ¥dan lige at vurdere herfra ser filteret forholdsvis fornuftigt og sundt ud.

Du skal huske at gate dine målinger, hvis du vil have en ide om hvordan din højttaler måler. Ellers inkluderer du alle refleksionerne fra rummet og dem skal du ikke have med.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2013 at 16:46
Originally posted by kappen

Ja altså....

Tro det eller ej. 

Nu har jeg ingen ide om hvordan målingen er lavet.

Men din basrespons i stuen er enormt god hvis man skal tro denne måling. Det er de færreste lytterum der har så pæn en gengivelse i basområdet Det eneste der er galt er at de ligger 10dB for højt i niveau, men ellers er der INTET at være ked af.

Det var respons på de kurver du viser.


Det EGENTLIGE spørgsmål er så hvad de kurver rent faktisk viser - min påstand vil jo være: hverken dit rum eller højttalere. Med en så uovervejet placering af både lydkilde og microfon i modalområdet af en rum, så er det mere tilfældigheder der spiller ind end din akustik og dit udstyr.

Jeg vil på det kraftigste anbefale dig at læse op på grundlæggende rumakustik, hvis du fremover vil kunne bruge den slags målinger til noget som helst.
Nu var mÃ¥lingen ogsÃ¥ bare ment til at give et førstehÃ¥ndindtryk og om mine ører var helt ude i skoven... Smile  Men jo, bassen sparker som en hest, sÃ¥ visse (kvalitets) skæringer som Brothers in Arms er forrygende, men med et, som du skriver nok temmelig højt basniveau. Andre skæringer, der har en tendens til lidt mudder bliver tilgengæld forstærket ganske voldsomt, sÃ¥ de er uudholdelige at høre pÃ¥, nÃ¥r det bliver mere end 11 pÃ¥ volumen...   
Men det er sg fedt at du mener det er en god bas respons, så må resten ku' klares med diverse justering af filter/eventuel andre enheder/...
Selve stuen er pÃ¥ 40m2 med pænt høj til loften, men temmelig udæmpet, sÃ¥ der er sikkert mulighed for resonansballade her... 
Men første step er at fÃ¥ gennemført en mere proffet mÃ¥ling.... ..
 
  
 


Edited by Svend - 21 Jan 2013 at 16:58
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2013 at 17:15

Fik i et fornøjelig selskab med Digital_Thor (AKA Thorbjørn) syn for sagen, da han tryllede med sit mÃ¥lesetup og GroundSound. Imponerende hvordan han lige i in-flight flyttede delefrekvenser, stejlhed, type og niveauer. SÃ¥ tak for opvisningen og undervisningen.. Thumbs UpThumbs Up

SÃ¥ overordnet konklusion, som ogsÃ¥ udtrykt af andre her pÃ¥ sitet, var at mellemtonen 15W8531K01 har for lav følsomhed, til at spille fornuftgt op mod resten..... Med et ca 6db hæv faldt linierne bedre pÃ¥ plads... SÃ¥ enten hopper jeg over pÃ¥ aktiv deling og laver det samme herhjemme ........  eller ogsÃ¥ rykker jeg 8531K01 ud til fordel for en 15M/4531k00.....Stern Smile
 
Så hvis nogen skal bruge et par 15W/8531K01 til en fornuftig pris, så sig til ... Eller også bliver de til et par nye køkkenht'er...
 
Ud over at 15M er en 4R mod 15W'ens 8R, sÃ¥ er der sikkert andre forskelle, der fordre redesign af delefilter.
Men inden jeg kommer sÃ¥ langt, er det sÃ¥ ikke korrekt at halveres en enheds impedans, sÃ¥ skal  L halveres og C fordobles, givet samme delefrekvens...  ??  
 
Svend
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz