Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: DIY med Aarhus Musik og HiFiklub
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DIY med Aarhus Musik og HiFiklub

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DIY med Aarhus Musik og HiFiklub
    Posted: 14 Jan 2013 at 20:18
Her i weekenden afholdt Ronnie og jeg et lille arrangement for Aarhus Musik og HiFiklub, hvor vi begge er medlem.
Formålet med arrangementet var, at vise de andre medlemmer af klubben hvilke processor man skal igennem, når man bygger sin egen højtaler. Herunder primært at give dem et indtryk af, hvad delefiltret betyder for lytte oplevelsen, og hvor meget man kan flytte på lyden ved at ændre ganske lidt på komponent værdierne.

Til formålet havde jeg samlet en lille 2-vejs højtaler af nogle stumper, som jeg havde til at ligge.
Kabinettet er et færdiglavet fra Parts-express, der bare skal have snittet huller til enhederne og port.
Basmellemtoneenheden er en 15W/4531Gxx (lidt anderledes membran end standard enheden Wink)
Diskantenheden er en D2904/980000 ligeledes fra Scan-speak.



Jeg havde på forhånd målt højtaleren vha. Clio og simuleret et filter i LspCAD, vi kunne bruge som udgangspunkt.
Efter en del lytning og justering af komponentværdier endte vi med følgende delefilter:


Frekvensresponset er som følger:




Edited by ham_den_lange - 14 Jan 2013 at 20:28
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2013 at 20:34
Fedt med sådan et arrangement...;)

Vi har haft lavet noget i stil med det nede hos Busken med Vestsjællands Hifiklub. Der gik det blot på aktiv deling med Groundsound. Det var også rigtig sjovt....;)
Mvh.
Friman
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2013 at 21:13
ja det var rigtig hyggeligt

den spillede da godt den lille bandit, men der skulle leges lidt med porttuningen.

diskanten, tjaaa ikke lige min smag, men sådan er det jo.


Edited by ronnie rasmussen - 14 Jan 2013 at 21:15
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2013 at 21:32
Smile
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2013 at 22:10
Fedt ! jeg kan ikke lade være med at beundre hvor meget folk går op i det, og ikke mindst hvor dygtige og kvalificeret folk er herinde ! Det lille kabinet ser sgu da ikke så ringe ud, er det fornuftigt afstivet osv ?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2013 at 08:49
Du kan se tegningerne over kabinettet her:
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2013 at 16:35
Fin ide med sådan et arrangement, har selv haft en lille højtaler med samme enheder, afstemt til omkring 42 hz i et ca. 8 liter kabinet.  Filteret kan jeg ikke længere huske præcist, men det har været noget i retning med det viste.
Altid på vej...
Back to Top
Jonasz View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 22 Aug 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote Jonasz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2013 at 19:58
Flott!
Går kabinetterna att köpa i Europa eller måste man beställa direkt från Parts-Express?
You'll Never Walk Alone...
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2013 at 20:45
Hey,

Prøv hos http://jantzen-audio.com/
De har dem måske på lager.
Back to Top
Jonasz View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 22 Aug 2009
Location: Sweden
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote Jonasz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2013 at 20:47
Tack!
You'll Never Walk Alone...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz