Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: aluminiums baffel ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


aluminiums baffel ?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: aluminiums baffel ?
    Posted: 08 Jan 2013 at 19:51
Se nu er jeg jo ved at være på plads med enheder, mulighed for færdigt filter fra troels, volumen på kabinet er på plads..... så nu kommer vi til udformningen.

Og så er det jeg overvejer at lave fronten i alu, på arbejdet, hvad er holdningen til den slags, lydmæssigt ? er alu at fortrække frem for en fornuftig MDF front ?



MVH Jan
Back to Top
morellen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 14 Aug 2011
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 256
  Quote morellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2013 at 20:51
Der er ikke så mange diy´er der har mulighed for at lave en baffel i aluminium, så nok ikke mange der har prøvet det.

Alu er meget stærkere end MDF, så du behøver slet ikke en så tyk baffel som MDF.

Der er flere højtalere der bliver lavet med alu baffel - se bare Neeper her fra Danmark.

Så tror da absolut det er at fortrække frem for MDF - og så er der også mulighed for en anden finish, der kan se mere professionel ud.

Vil da gerne selv lave alu fronter, men muligheden er der bare ikke.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2013 at 15:32
Originally posted by xion

Se nu er jeg jo ved at være på plads med enheder, mulighed for færdigt filter fra troels, volumen på kabinet er på plads..... så nu kommer vi til udformningen.

Og så er det jeg overvejer at lave fronten i alu, på arbejdet, hvad er holdningen til den slags, lydmæssigt ? er alu at fortrække frem for en fornuftig MDF front ?



MVH Jan

Hvis du har mulighed for at lave en alu-front, så er det da bare om at komme i gang.

MDF er ikke et fornuftigt materiale til højttalere - det er bare nemt at arbejde med og let tilgængeligt (andet godt er der ikke at sige om det!). MDF har en kedelig hul klang, som det kræver megen afstivning (eller vibrationsdæmpning) at komme af med. Hvis valget stod på træ, så vælg en god baltisk birkefinér - det er lysår bedre end MDF (men jeg må indrømme, at jeg selv har bygget en del højttalere i MDF gennem tiden).


Edited by USXX - 09 Jan 2013 at 17:40
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2013 at 18:10
Takker for indput, så er det da bare at finde en plade og så igang med filen :)
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2013 at 18:52
bare med at finde pladen, OG PUNGEN, et stykke rå aluminium er ikke bare lige til at komme i nærheden af for penge
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2013 at 21:46
Her kunne der måske gøres en god handel.
 
Michael
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2013 at 17:40
smadder godt, takker mange gange ! Nu snakker jeg lige med sjæffen, og mon ikke vi kan få ham til at synes at det kan ligges ind under frøns :)


Jan
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz