Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: retro avance concrete !
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


retro avance concrete !

 Post Reply Post Reply Page  <1234 15>
Author
Message
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: retro avance concrete !
    Posted: 07 Jan 2013 at 08:41
Det var nok også lidt et åndsvagt spørgsmål..... De burde nok lyde lidt ens, bortset fra den ekstra saft i bunden...

   Ellers ret flot at du fik plads til de højttalere på 25 mm2 høhø ;)

 Har fået lovning på enheder til en jazzman, og har ligget vågen hele natten, hvor hjernen har skabt et ufrivilligt design....den ekta jesper spohr lavede, vendt med bagsiden som front, her sidder diskant og mellemtone, og så sidder bassen midt på bagpå, hvor det eventuelt kan "bule ud" omkring bassen i bløde former, for at opnå korrekt volumen.....tænkte også lidt front som neeper - agtigt...

Jeps, meget ambitiøst, og jeg starter jo nok med den lille model.....ved heller ikke om det vil være henstgtsmæssigt at monter bassen deromme, da der vel også er noget retnings bestemt lyd derfra...

Jan

Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2013 at 17:08
Tror at filteret løb op i omkring 2000kr for mit vedkommende, jeg havde nogle af komponenterne i forvejen.
Jeg synes umiddelbart at den lille og den store Ellam lyder hen af hinanden, men der er jo den noget mere potente basgengivelse i Ellam25, som klart er nødvendigt hvis man har over de 20kvm.

Det lyder spændende at du vil lave noget der minder om Neeper, men det er jo selvfølgelig oplagt når enhederne er fra samme serie.
Jeg har arbejdet på Hornslet Møbelfabrik som jo lavede Neeper Perfektion One engang, det var dog før jeg kom derud, så jeg har kun set tegningerne til den, men de er rigeligt avancerede. Der er ikke nogen 90graders vinkler på dem og alle de andre smig er forskellig vinkel. Virkelig en speciel måde at lave et kabinet på. Men prisen var jo så også derefter.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2013 at 02:50
jeg har skrevet med Hr. gravesen, og ellam25 er taget af programmet....der er åbentbart folk der havde problemer med mellemtonen. 
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2013 at 16:44
Så fik jeg fat i 2stk alu 20mm mon det er nok ? http://img705.imageshack.us/img705/7428/imagecnvo.jpg 

Får nok enheder hjem mandag, købt til en god pris af en venlig sjæl her på forummet,og så skal der høvles spåner af alu klodserne, da jeg ikke ved helt, hvor meget undersænkningen skal være....overvejer at lade overkanten spidse lidt udelukkende for designet skyld, kunne det lave ballade måske ? Vil også lade bagsiden skråne lidt for at modvirke resonans (og så tror jeg det ser godt ud) ...

Filter osv. Er bestilt ved jahnzen ( kæft det er bøvlet, lav da en online butik tak ;) så mangler jeg faktisk kun port og dæmpning af forskellig art....

Jan
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Online
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2013 at 16:56
Fedt! Med sådanne alu-plader har du jo god mulighed for at fræse ud og åbne op bagtil, så enheden kan "ånde" optimalt.




Edited by USXX - 13 Jan 2013 at 16:56
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2013 at 17:25
den langsigtede plan, er så at genbruge alubaffelen, også på et tidspunkt, købe en 22W magen til den i Jazzman, også vende den bagud....eller nedad ? da den skal virke som "kun" bas....spørgsmålet er så, om det kan give en fornuftig lyd, hvis den vender bagud...hhhmmm.......

Nå, men glæder migihvertfalde til at lave denne her, jeg har flere ideer, feks lave terminalen som på den lille faber http://www.youtube.com/watch?v=bM6lyhZB61o men nu må vi se...det kan godt være det bliver for besværligt, men alt det andet oven i.... ligger der et lille program der kan beregne port længde / diameter for et 11 liters kabinet ? synes jeghar søgt en del, men kan ikke lige finde noget ;(

jan
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2013 at 20:24
Hej Jan.
 
Du kan bruge speakerbuilder, som ligger på forsiden, til at udregne port. 
Umiddelbart ser det ud til at pladen godt kunne klare en tur med et rodehoved fx. Smile
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2013 at 21:05
Ok,takker. Jeg sidder lige og overvejer hvordan jeg kan genbruge mine gamle avance concrete 120, det er jo beton...skrå sider... Godt nok 12 liter, men det kan justeres lidt ind jo.....det kunne måske se ikke så tosset ud, med en firkantet plade  ( alu ) til enheder, på sådan en pyramide. Det ville mæsten være syndt ikke at de fine lyddøde kabinetter.....
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2013 at 21:49
hvad måtte sådanne alu bobber koste?
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2013 at 22:10
det er gået ind under firma gode...heldige mig ! 

har forøvrigt prøvet speakerbuilder pro tiludregning af port, men synes godt nok jeg får nogle " lange rør " :(

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz