Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: retro avance concrete !
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


retro avance concrete !

 Post Reply Post Reply Page  <1 12131415>
Author
Message
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: retro avance concrete !
    Posted: 15 Maj 2013 at 21:14
har fået en tanke om måske at lave siderne høje på bassen, lidt i stil med http://www.youtube.com/watch?v=AzFYhy0XYls så kan de også få spen!ses, de små, og justeres uden man kan se...ridsen...der skal ikke tænkes sjofelt tak :D

jan
Talk nerdy to me.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2013 at 22:14
Jeg synes også den fine modellering er lidt bastant. Men smag kan jo ikke diskuteres færdigt, og da jeg selv påtænker en firkantet kasse, skal jeg vidst ikke ytre mig for meget Evil Smile 
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 21:27
nu har jeg læst lidt med her på det seneste

jeg har en 26W8861T00 og den sidder lige pt i 65L

og der lyder den IKKE godt. hvad min erfaring siger mig, så bør din enhed komme ned omkring 45L pr styk, så får du altså en noget strammere bas, AKA en bedre stepresponse

prøv på www.pro.speakerbuilder.dk regn lidt på din kabinetvolumen.

hvis du sænker kabinetvolumen, så vil jeg æde min hat på at du slipper af med det der gumpetunge som du har nu.....

ALTERNATIVT kan du have 2 enheder i samme kabinet, LIGESOM MIG Wink
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 22:22
ja, nu ser vi.... men jeg har også regnet med ca 55-60 ltr med 2 ventiler, istedet for portet. jeg havde også overvejet lidt et par 22W istedet, men nu bliver det altså den her !:P kan du ikke lige linke dine, ronnie, jeg kan sgutte lige finde dem...tror dog efter mange tanker de seneste dage, at jeg har fundet et ca desigen imellem de bette og så bas kassen...en blanding mellem


og så den youtubevideo længere oppe.....


Talk nerdy to me.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Maj 2013 at 23:44
Originally posted by ronnie rasmussen

nu har jeg læst lidt med her på det seneste

jeg har en 26W8861T00 og den sidder lige pt i 65L

og der lyder den IKKE godt. hvad min erfaring siger mig, så bør din enhed komme ned omkring 45L pr styk, så får du altså en noget strammere bas, AKA en bedre stepresponse

prøv på www.pro.speakerbuilder.dk regn lidt på din kabinetvolumen.

hvis du sænker kabinetvolumen, så vil jeg æde min hat på at du slipper af med det der gumpetunge som du har nu.....

ALTERNATIVT kan du have 2 enheder i samme kabinet, LIGESOM MIG Wink

Jeg vil sige at jeg ikke har bestemt mig for noget endnu. Og dine råd luer bestemt i baghovedet. Jeg ser gerne at kassen bliver så lille som muligt samt at bassen er stram!- Hellere et hårdt hug end bulder, så kunne jeg vel ligeså godt have en købt en billig skrammelenhed - Og 10-20 liter arealmæssigt betyder alligevel en del for det visuelle.
Men altså, når nu vi har mulighed for at booste digitalt, så er det vel dumt at at gå efter et stort kabinet, hvis det andet er bedre.
Når man skal aflæse steprespons, som er hvor hurtigt enheden er til at starte og stoppe?, gælder det så om at der er et godt knæk på kurven i starten og så den går hurtigt til nul? 

Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Århus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 06:15
jeg vil aldrig bruge Eq for at opnå en lyd som systemet ikke kan reproducere.

din højttaler SKAL kunne spille det som du har som krav, så kan man korrigere en smule rum, that´s it...

det er 100 min holdning.

man kan jo heller ikke få en puha til at smage af lagkage ved at putte flødeskum på den
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 08:33
Originally posted by Roky

når nu vi har mulighed for at booste digitalt, så er det vel dumt at at gå efter et stort kabinet, hvis det andet er bedre.
 
1. Det er omvendt: Store kabinetter har lavere Q, der betyder mere veldæmpet bas.

2. Husk at det er den endelige, resulterende systemrespons, der bestemmer pulsresponsen. Eksempel:
Du sætter en bas i en stor, lukket kasse og får et Q på 0.5 - altså meget tør bas. Så eq´er du så responset kommer op i niveau ved systemresonansen. Men så vil pulsresponset også komme til at ligne det, du ser med et højere Q! Intet er gratis.


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 09:50
Originally posted by ronnie rasmussen

jeg vil aldrig bruge Eq for at opnå en lyd som systemet ikke kan reproducere.
din højttaler SKAL kunne spille det som du har som krav, så kan man korrigere en smule rum, that´s it...
det er 100 min holdning.
man kan jo heller ikke få en puha til at smage af lagkage ved at putte flødeskum på den

Det jeg troede var at den ikke ville gå ret dybt i et mindre kabinet, men der tog jeg fejl, via nedenstående simuleringer. Altså jeg er på ingen måde ude på at nå fuldt nivea ved 25 Hz. Jeg tænker at 35 Hz er helt fint- Og også muligt med den enhed.

Originally posted by felsby

Originally posted by Roky

når nu vi har mulighed for at booste digitalt, så er det vel dumt at at gå efter et stort kabinet, hvis det andet er bedre.
 
1. Det er omvendt: Store kabinetter har lavere Q, der betyder mere veldæmpet bas.

2. Husk at det er den endelige, resulterende systemrespons, der bestemmer pulsresponsen. Eksempel:
Du sætter en bas i en stor, lukket kasse og får et Q på 0.5 - altså meget tør bas. Så eq´er du så responset kommer op i niveau ved systemresonansen. Men så vil pulsresponset også komme til at ligne det, du ser med et højere Q! Intet er gratis.


Det jeg bare ikke forstår er- Hvis bassen kommer i en mindre kasse, så kommer den til at spille knap så dybt = bedre steprespons. Men i en stor kasse så bliver steprespons vel helt i hegnet? 

Jeg har lavet et 3 simuleringer i et volumen program fra Troels Gravensens hjemmeside:

45 Liter





60 Liter :



100 Liter:


Så det gør altså ikke Hz mæssigt det store hvad volumen "vi" vælger.
Tænkt eksempel: Hvis jeg laver et stejlt highpasfilter ved 34 Hz og igen vælger at rulle blødt af omkring 120 Hz, så vil steprespons stige for alle de tre volumener. Går Qtc så også ned?

Det jeg så ikke forstår er hvis Ronnie, synes den lyder bedst i 45-50 liter, hvis teorien siger at den bør have 60-70 Liter eller mere for at opnå lavt Qtc, men så til gengæld "dårlig" steprespons. 

Det er kun en lukket udgave, nok med akustisk ventil jeg snakker om. 

Forvirringen er total, Confused Star   


Edited by Roky - 17 Maj 2013 at 09:57
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 10:00
" Hvis bassen kommer i en mindre kasse, så kommer den til at spille knap så dybt = bedre steprespons".
Det er altså helt forkert - det forholder sig omvendt med lukkede kabinetter: lav Qtc (0.5-0.6) giver ikke dårlig, men god steprespons!
Men: Hvis man laver en basrefleksboks for stor, risikerer man at den lever sit eget liv omkring systemresonansen - 1-tone-bas.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 13:03
45 liter i et lukket kabinet med en ventil, så spiller det optimalt med f3 på 42-43Hz.
 
Michael
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 12131415>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz