Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: retro avance concrete !
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


retro avance concrete !

 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415>
Author
Message
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: retro avance concrete !
    Posted: 04 Maj 2013 at 23:28
eller 20 mm aluminium, hæhæ :)
Talk nerdy to me.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maj 2013 at 23:55
oki, er de på 60 Liter, som du skrev at du regnede med de skulle være, for et par sider tilbage?

Jeg tænker også at lave mine i 22 mm MDF og så 44 mm til fronten, hvor jeg har en ide om at placere bitumen imellem de to lag på frontbaflen. Om det hjælper på resonanser så langt nede i frekvens, er jeg dog ikke klar over.
Og så godt med afstivning på 19 mm inden i. 

Alu kunne være lækkertStar
   


Edited by Roky - 04 Maj 2013 at 23:56
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maj 2013 at 02:01
jeps de bliver på 60 med 2 ventiler.
Talk nerdy to me.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maj 2013 at 10:25
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Maj 2013 at 10:59
Bitumen mellem 16mm MDF og 4mm spånplade er den klare blå. Effekt fra 400Hz og opefter - og også under 400Hz den suverænt bedste resonansdæmpning.
Data fra http://picosound.de/ - der er meget virkeligt spændende.


Edited by felsby - 05 Maj 2013 at 11:00
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Maj 2013 at 11:11
Her er linket: http://www.picosound.de/D_gehmat.htm 
Ja det er en meget interessant artikel, som jeg også havde i mente, da jeg byggede mine (tak for hjælpen). Som jeg forstår det, er det dog vigtigt, at bitumen er inde mellem 16 mm og 4 mm spånplade, med en passende lim, og så bliver det lidt besværligt at lave kabinetter.

Så 22mmMDF + 4mm bitumen + 22mmMDF giver ikke så meget mening til en baffel til en 26W. Måske en 16 mm spånplade og 22 mm MDF ville være bedre. Men det vigtigste til et baskabinet er vel at det er så tungt og ISÆR stift (matrix agtigt ) som muligt? 
En tommelfinger jeg har læst et sted er 1000 gange membran massen på den enhed man anvender. Altså ca. 50 kg for en 26 W

Xion: Sorry for hijackEmbarrassed


Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Maj 2013 at 13:43
hehe, det er helt ok, jeg suger til mig ! men rent praktisk tror jeg det er svært at få pænt medbitumen imellem 2 plader....tror stadig jeg kører 18 birkfiner ------>19MDF----->bitumen, på alle sider, og så 20 mm alu tilfront.
Talk nerdy to me.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2013 at 20:02
så er der sket lidt.....JAV fik lavet en lille tegning  efter en del snak frem og tilbage.....men vi synes begge to at den måske er lidt...bastant...




tror vi havner på noget i den stil......ellers skal der nok andre enheder til for at "skrumpe" designet lidt.....de bliver 110 cm høje ca. med 26W
Talk nerdy to me.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2013 at 20:04
Kunne minde om Linkwitz Reileys højttalere i formen...

Men ser da fine ud.
Mvh.
Friman
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2013 at 20:26
Bredbaget bondepige? Et alternativ: Lav den lige bred bagtil hele vejen op og varier affasningen med et skråt snit, så denne øges med højden. Så får du smallere baffel til diskant.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1112131415>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz