Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: retro avance concrete !
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


retro avance concrete !

 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 15>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: retro avance concrete !
    Posted: 24 Apr 2013 at 09:21
Hvordan lyder det så med sidevendt kontra frontvendt bas?

Wink
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Apr 2013 at 20:03
jeg synes...når nu jeg deler ved 250 at det kommer til at lyde lidt rodet....man skulle nok dele lavere for at komme af med den fornemmelse, tror jeg. men så forsvinder ideen lidt, med at aflaste 15W'eren mest muligt...så det bliver fremad rettet i denne konstruktion.
Talk nerdy to me.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2013 at 23:44
Har du fået d ventiler jeg sendte til dig? og hvornår skal de i baskasserne?
 
Michael
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2013 at 23:48
ja han har, jeg har set dem :-)
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maj 2013 at 08:32
jeps, så røg der ventiler i, tak for handlen michael :)







Talk nerdy to me.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maj 2013 at 08:41
busken var forbi og måle både rum og højttalere, og vi fandt en enkelt frekvens hvor den stak lidt af,i den ene højtaler ( mest fordi den står tæt på et hjørne ) men ellers så så det faktisk ret pænt ud. vi er også så heldige at have et rum, med skråt loft, i et træhus, så akustisk set er det slet ikke så tosset her, viste det sig :)

 vi snakkede en del om forskellige enheder osv, og desværre nok allerede et nyt design i hovedet...ehem...hehe...men tror jeg holder mig til 2 stk ventiler og så hvad jeg har bestemt mig for, fra start, så må det andet komme i en ny højttaler....overvejer at lave en til bror, med vifa XT diskant 12M og en 22W....men det er så en anden snak :P
vil godt lige kaste en high five til busken, for at "spilde" sin tid i langesø, men jeg får altså meget ud af disse besøg, det samme når jeg har været ved robert GS, der ryger lidt info ind hver gang, ganske brugbart :)

jan
Talk nerdy to me.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maj 2013 at 09:36
Spild af tid var det bestemt ikke, det jo altid hyggeligt at møde nye mennesker som deler samme sygdom Smile
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maj 2013 at 20:50
Hvor stejlt delte du mellem 15W og 26W ? 
Skal selv i gang med et kabinet til 26W her til sommer. Hvor mange liter har du givet den ?, mdf tykkelse ? og er afstivningerne du har lavet indtil videre nok?
Jeg regner nemlig med at have 26W sidevendt og så dele omkring 100-200 Hz. Lukket og så 2 akustiske ventiler også delt aktivt.

fedt at kunne trække lidt på andres erfaringerWinkBig smile
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maj 2013 at 21:03
der deles ved 250, og prøvede også sidevendt, ved 225 og det lyd...mudret. men som busk sagde da han var her, så skulle jeg nok have prøvet at sætte noget delay ind.

ang. ventiler, så har jeg spillet musik mens jeg monterede / borede ventilerne i..og der var MEGET forskel på lukket kabinet ( pga for lille volume til lukket bla ) og så en ventil. da jeg så borede til 2. ventil var der også en god forbedring, dog betydelig mindre.

http://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/ læs lidt her ang placering osv....princippet er lidt alá transmissionlin..og så alligevel ikke jo...

ang MDF tykkelse, så ville jeg ikke nøjes med 1 lag, men ihvertfalde 2, for at dæmpe resonans bedst muligt. jeg laver mine færdige i 19 mm MDF + 18 mm birkefinér.... men de afstivninger jeg lavede synes at virke ok....men 22 mm MDF til front er SLET ikke  nok, den vibrere lidt middelhøj musik. de her er kun til at afprøve lidt forskelligt, og få målt lidt. de nye kommer lidt senere :)

jan
Talk nerdy to me.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Maj 2013 at 22:25
22mm MDF er nok, hvis man anbringer afstivninger bag for hver 8 cm - sådan matrix-agtigt. Men så er det seføli nemmere bare at lave en 44mm front :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 1011121314 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz