Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: retro avance concrete !
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


retro avance concrete !

 Post Reply Post Reply Page  123 15>
Author
Message
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: retro avance concrete !
    Posted: 04 Jan 2013 at 19:58
halløj i forummet !

Jeg har et par " nogenlunde " http://www.frequence.dk/sites/pca-m6.htm med tilhørende sub, men har i længere tid støvsuget markedet for en god upgrade. deriblandt ekta / tqwt fra troels gravesen,
hornladet system fra tqwt tiltaler mig en del at prøve...men så...!

faldt jeg over denne artikel http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20779&PN=0&TPN=1
og kom i tanke om at jeg sgi' da har en concrete 150 til at stå i kælderen ! og straks så jeg en smutvej; måske opgradere med nye enheder, og så bruge dem ? de spillede jo faktisk ret godt, men blev med årene lidt sløve i betrækket, og derfor byggede jeg de M6'ere jeg har nu....

eller måske købe nogle udtjente 170'ere eller noget i den stil, og lave en upgrade ? skal siges at jeg slet ikke er til finér...det bliver nok ca som originalen, hvis det er.

alle indput er velkomne, da jeg bliver mere og mere forvirret nu mere jeg læser, hehe ;)

MVH Jan.









Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2013 at 19:26
jeg har søgt højt og lavt, og blevet enig med mig selv om at jeg har diskanter liggende ( VIFA XT 25 ) som skulle lyde godt til prisen, og derfor lige så godt kunne lave en forbedret udgave af hvad jeg har....og er faldet over http://www.troelsgravesen.dk/PL18XT.htm hvor jeg så bare skal have fat i nogle mid / bass ting og et filter.

Jeg læser så også en del om Rabu har nogle gode prisbillige enheder man måske kunne bruge ? måske endda bruge deres satori http://rabu-acoustics.dk/index.php?route=product/product&path=59_65&product_id=60 for bedre lyd.... nogle der har erfaringer med dette, eller forslag til andet lignende projekt måske ?
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2013 at 21:00
Du skulle overveje Ellam XT, også fra Troels Gravesens side. Den er godt nok kun med en 5,25" basenhed, men den spiller super godt. Og så bruger den også Vifa XT25 så det stadig kun basser og filter du skal investere i.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2013 at 21:56
Det lyder slet ikke så tosset !

Og så er det et skridt på vejen til en JAZZMAN, så skal der kun købes bas næste gang, hehe :)og filter selvfølgelig....
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2013 at 22:13
Ja, havde den samme tanke de jeg skulle opgradere fra Ellem XT for et års tid siden, men jeg indså at jeg ikke havde pladsen til så stor en højttaler, og byggede en 2½vejs Ellam25 i stedet, også en Troels havde på sin side.
Men jeg gad godt at høre en Jazzman, der må være en hel del mere kraft i den, med den dobbelt så store(membranareal) basenhed.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2013 at 22:36
Ja, jeg har læst at den vist skulle give godt skrald i bassen, den jazzman, der....ville dog også gerne høre på TQWT modellen engang, jeg har aldrig rigtigt hørt en transmisson line højttaler. 

Har du eventuelt et link, jeg kan ikke lige finde din model ? jeg har sådan set stuen til en større model, men der er noget med husfreden osv. der vil lide et knæk over alt for store skrumler, hehe :)

jan
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2013 at 22:37
forresten...kan du huske prisen på filteret ?
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2013 at 23:53
Originally posted by xion

Ja, jeg har læst at den vist skulle give godt skrald i bassen, den jazzman, der....ville dog også gerne høre på TQWT modellen engang, jeg har aldrig rigtigt hørt en transmisson line højttaler. 
Har du eventuelt et link, jeg kan ikke lige finde din model ? jeg har sådan set stuen til en større model, men der er noget med husfreden osv. der vil lide et knæk over alt for store skrumler, hehe :)
jan


Hey.

Der er lidt om Ellam25 her

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=71&title=ht-med-scanspeak-15w-xt25

Troels har den, af uvisse årsager, ikke på sin side mere.

Der er en lidt længere tråd på hifi4all også, hvis du er interesseret.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2013 at 02:08
Jeg takker mange gange. Ja, jeg fandt et sted et link....der var blindt, godt nok,på troels side...hvor stor forskel er der på stander modellen og den med 2 bas enheder ? lidt mere kraft i bunden eller ?
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Jan 2013 at 07:10
Originally posted by xion

Jeg takker mange gange. Ja, jeg fandt et sted et link....der var blindt, godt nok,på troels side...hvor stor forskel er der på stander modellen og den med 2 bas enheder ? lidt mere kraft i bunden eller ?

Hey.
Ja, membranarealet er jo, af indlysende årsager, det dobbelte, og den flytter defor mere luft i basområdet.
 Samtidig er følsomheden hævet ca. 3 Db.

Jeg synes at konstruktionen er o.k.
 I min stue på 25 mm2, er der ihvertfald rigeligt med bas. 

Mvh
Chris-torb


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz