Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: retro avance concrete !
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


retro avance concrete !

 Post Reply Post Reply Page  123 15>
Author
Message Reverse Sort Order
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: retro avance concrete !
    Posted: 04 Sep 2013 at 10:55
ja...jeg var i bauhaus for at få skåret plader et PAR gange i sommerferien, men de havde ikke de rigtige plader, havde ikke tid...blabla... og så lavede jeg andre ting !:) så nu er cykelskur lavet, og carport er snart værksted !

så det bliver nok når dagene bliver kortere, og vejret til indedørs hygge. skal til udlandet og arbejde i en md, senere, så det bliver sgu desværre nok først sidst på året :(
Talk nerdy to me.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2013 at 23:34
Er også spændt på at høre om der er nyt, jeg har selv fået lavet kasser - Og er i gang med delefilterBig smile
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Sep 2013 at 23:13
Hvordan står det til med projektet, Jan ?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2013 at 21:58
Det kommer helt an på rummet. Min stue har et stort trægulv, der virker som en kæmpe bas-absorber. Hvor de samme ht i min gamle betonlejlighed buldrede uanset placering, lød de tørre og rigtig godt i den nye stue.
Lukket med Q 0.6 går aldrig helt galt. I mit nuværende rum blev det en mere fyldig afstemning for at give mig den lidt runde bas, jeg godt kan lide.
Back to Top
xion View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 04 Jan 2013
Location: ballerup
Online Status: Offline
Posts: 148
  Quote xion Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2013 at 21:09
hehe, det er helt ok roky. jeg kører lige PT med den enhed i et 60 ltr, og det lyder ok....men grundet tynd baffel, og lidt forkert monteret ventiler ( formoder jeg det er ) så er det en smule mudret. busk har spillet en del med den enhed, i et 60 ltr, og han har ihvertfalde gode erfaringer med den, med 2 ventiler bagi
Talk nerdy to me.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2013 at 16:09
Originally posted by felsby

" Hvis bassen kommer i en mindre kasse, så kommer den til at spille knap så dybt = bedre steprespons".
Det er altså helt forkert - det forholder sig omvendt med lukkede kabinetter: lav Qtc (0.5-0.6) giver ikke dårlig, men god steprespons!
Men: Hvis man laver en basrefleksboks for stor, risikerer man at den lever sit eget liv omkring systemresonansen - 1-tone-bas.

Ok, god forklaring !

Så omkring 60 liter er altså et godt udgangspunkt til lukket/ventil? Jeg har ikke hørt en direkte sammenligning mellem Qtc på 0,5 og 0,7, så hvad jeg rent faktisk foretrækker, er lidt svært at sige. Men den skal være stram, men med en lillebitte smule fylde. Og hvor stor er forskellen i en normal stue/lejlighed?

Hvem har rent faktisk hørt den pågældende enhed ? (26W4867T00

Og Xion, du siger bare stop, hvis det bliver for megetSmile



Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 13:32
En ventil sænker Q ved at introducere et mekanisk tab i systemet, men den sænker ikke fs.
Et større kabinet sænker både Q og fs. Wink
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 13:03
45 liter i et lukket kabinet med en ventil, så spiller det optimalt med f3 på 42-43Hz.
 
Michael
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 10:00
" Hvis bassen kommer i en mindre kasse, så kommer den til at spille knap så dybt = bedre steprespons".
Det er altså helt forkert - det forholder sig omvendt med lukkede kabinetter: lav Qtc (0.5-0.6) giver ikke dårlig, men god steprespons!
Men: Hvis man laver en basrefleksboks for stor, risikerer man at den lever sit eget liv omkring systemresonansen - 1-tone-bas.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2013 at 09:50
Originally posted by ronnie rasmussen

jeg vil aldrig bruge Eq for at opnå en lyd som systemet ikke kan reproducere.
din højttaler SKAL kunne spille det som du har som krav, så kan man korrigere en smule rum, that´s it...
det er 100 min holdning.
man kan jo heller ikke få en puha til at smage af lagkage ved at putte flødeskum på den

Det jeg troede var at den ikke ville gå ret dybt i et mindre kabinet, men der tog jeg fejl, via nedenstående simuleringer. Altså jeg er på ingen måde ude på at nå fuldt nivea ved 25 Hz. Jeg tænker at 35 Hz er helt fint- Og også muligt med den enhed.

Originally posted by felsby

Originally posted by Roky

når nu vi har mulighed for at booste digitalt, så er det vel dumt at at gå efter et stort kabinet, hvis det andet er bedre.
 
1. Det er omvendt: Store kabinetter har lavere Q, der betyder mere veldæmpet bas.

2. Husk at det er den endelige, resulterende systemrespons, der bestemmer pulsresponsen. Eksempel:
Du sætter en bas i en stor, lukket kasse og får et Q på 0.5 - altså meget tør bas. Så eq´er du så responset kommer op i niveau ved systemresonansen. Men så vil pulsresponset også komme til at ligne det, du ser med et højere Q! Intet er gratis.


Det jeg bare ikke forstår er- Hvis bassen kommer i en mindre kasse, så kommer den til at spille knap så dybt = bedre steprespons. Men i en stor kasse så bliver steprespons vel helt i hegnet? 

Jeg har lavet et 3 simuleringer i et volumen program fra Troels Gravensens hjemmeside:

45 Liter





60 Liter :



100 Liter:


Så det gør altså ikke Hz mæssigt det store hvad volumen "vi" vælger.
Tænkt eksempel: Hvis jeg laver et stejlt highpasfilter ved 34 Hz og igen vælger at rulle blødt af omkring 120 Hz, så vil steprespons stige for alle de tre volumener. Går Qtc så også ned?

Det jeg så ikke forstår er hvis Ronnie, synes den lyder bedst i 45-50 liter, hvis teorien siger at den bør have 60-70 Liter eller mere for at opnå lavt Qtc, men så til gengæld "dårlig" steprespons. 

Det er kun en lukket udgave, nok med akustisk ventil jeg snakker om. 

Forvirringen er total, Confused Star   


Edited by Roky - 17 Maj 2013 at 09:57
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 15>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz