Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille PC højtaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille PC højtaler

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille PC højtaler
    Posted: 20 Jun 2009 at 15:54

Jeg lavede for et par år siden et sæt PChøjtalere som jeg her vil vise et par billeder af.

Delefiltret består af et 1. ordens filter på både diskant og bas samt et Lpad på diskanten for nivautilpasning.
Jeg har derudover lavet en matchende subwoofer også i blanksort. Den består af en Peerless SLS 8" i portet Kabinet på 20 liter og med indbygget forstærker. (billeder af subben kommer senere)
 
Først lidt billeder:
 
 
 
 
 
 
Frekvensmåling:
Vandfaldsmåling:
 
Delefilter:
 
 
 
De "fødder" højtalerne har er et sæt spikes fra Thansen. Det var lige det enste jeg havde ved hånden da konstruktionen blev bygget.
Der er en basrefleksport pÃ¥ 1" under bunden der tuner ved ca 75Hz.
 
Mht frekvensgangen pÃ¥ højtaleren er diskanten faktisk justeret lidt længere ned end da frekvensmÃ¥lingen blev foretaget. Det skyldes at nÃ¥r man sidder sÃ¥ tæt ved højtaleren som man gør ved et skrivebord, blev de for gennemtrængende.  
Jeg er utrolig glad for højtalerne og bruger dem også hver dag jeg sidder ved computeren. Jeg
hører normalt FLAC ud af mit Creative Audigy2 ZS der er moddet med andre opamps og KXproject drivere.
 
Mvh


Edited by Frost - 20 Jun 2009 at 16:04
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2009 at 19:36
Det er bare søde de små, fedt design.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
joesch View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 18 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 81
  Quote joesch Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2009 at 20:44
De er jo små OG har et superenkelt delefilter ... er jeg logget på det forkerte site? Smile

... men der må alligevel være lagt en del arbejde i dem. De ser ret lækre og kompetente ud. Det er vel malersvenden, der har stået for den sidste finish?

God betragtning med diskantniveau. Jeg lurer selv lidt pÃ¥ mÃ¥ske at lave et par smÃ¥ ting til pc'en,  sÃ¥ den erfaring er jo meget smart at have med i baghovedet fra starten.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz