Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: ground sound optimering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


ground sound optimering

 Post Reply Post Reply
Author
Message
marvil View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Feb 2012
Location: horsens
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote marvil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ground sound optimering
    Posted: 29 Dec 2012 at 21:22
hej jeg har købt en groundsound koolback jeg godt kunne tænke mig at få optimeret er der nogen der kan hjælpe jeg har et lukket kabinet på ca 80 liter eton 11i bunden akkuton 5 tommer i mellemtonen og en (bånddiskant i toppen skal måske udskiftes) delefrekvenser 320 og 3200 24 db okt filter er der nogen der kan hjælpe med målinger
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2012 at 11:34
Du kan prøve at kigge på kurverne for enhederne. Ikke optimalt, men det giver en ide om hvordan enhederne opfører sig. F.eks har de fleste Accuton enheder - har selv en ;o) - typisk et opbrud ved ca 4800hz. Her kan du med fordel "placere" en PEQ. På målekurven kan du se niveauet, altså hvor mange dB du skal dæmpe og så skal du lege lidt med Q-værdien, da den styre bredden på området du vil dæmpe. Hele pointen er at du på denne måde kan få en pænere afrulning på din mellemtone, der så passer pænere sammen med din diskant.
Hvis 2 enheder skal arbejde sammen med 24 db filter. Så skal du nemlig samtidig sikre dig at afrulningen er lige "stejl" og jævn på begge enheder, der hvor de skal mødes. Derfor hjælper det at dæmpe puklen på din mellemtone - hvis altså der er en. Hvilken Accuton bruger du?

Dette er selvfølgelig ikke optimalt i forhold til at måle direkte på tingene. Men du kan jo prøve at lytte på resultatet og se om ikke det giver lidt.
Back to Top
marvil View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Feb 2012
Location: horsens
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote marvil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2012 at 12:28
min akkuton hedder c 82/t4 jeg deler ved 3200 hz 24 db til fountex cd3 diskant (overvejer en raiddo bånd) kan det være en fordel at dele 48 db og er der nogle fasefejl ved det
Back to Top
marvil View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Feb 2012
Location: horsens
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote marvil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2012 at 12:39
jeg bruger akkuton c82-t40528 men jeg deler ved 3200 hz er det bedre at dele med 48 db oktav filter og er de faselinære lige som 24 db okt filter
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2012 at 13:03
Originally posted by marvil

min akkuton hedder c 82/t4 jeg deler ved 3200 hz 24 db til fountex cd3 diskant (overvejer en raiddo bånd) kan det være en fordel at dele 48 db og er der nogle fasefejl ved det


Min hedder C82-T8. Så der er måske ikke den vilde forskel Smile Så prøv du bare at dæmp den 7-8db ved 4800hz.
Du behøver ikke dele kraftigere end med 24dB i denne sammenhæng. Det vigtige er at du får styr på at dine afrulninger, dvs de 2 flanker der skal mødes skal være tæt på ens, for at filtrene virker optimalt. Her er der ikke den store forskel til analoge filtre.
Fasefejl skal du heller ikke tænke for meget over. Der er andre ting vi lige skal have styr på først. Det vigtige er stadig at du får din mellemtone til at hænge ordenligt sammen med din diskant. Og her skal du grundlæggende have styr på 3 ting.
1. Niveauet skal passe - start med at kigge på databladet og se hvilken enhed der er mindst følsom. Dæmp f.eks din diskant 3 db, hvis den har 91dB følsomhed og din mellemtone har 88dB. Det kan variere da bredden på din baffel har betydning. Men som tommelfingerregel er det et ok udgangspunkt.
2. Afrulning - din mellemtone skal opefter, rulle af på samme måde som din diskant skal rulle af, nedefter.
3. Forsinkelse - din mellemtone er større og derfor har den typisk et design der gør at dens centedome sidder fysisk dybere i kabinettet end din diskant. Dvs afstanden fra dit øre til hhv akustisk center af diskant og mellemtone er forskellig. Derfor skal du forsinke diskanten i filteret, således at forskellen bliver udkompenceret. Du kan teste virkningen ved at sætte musik på, og derefter siddende på hug et par meter fra højttaleren, langsom rejse dig op, mens du lytter. Så får du en ide om hvordan lyden ændre sig, alt efter hvordan afstanden til de enkelte enheder variere.

Der er flere punkter, men disse er gode at starte med. Jeg har selv groundsound. så send gerne en PM med en mail-addr, så vil jeg gerne kigge på dit filter Smile


Edited by Digital_thor - 30 Dec 2012 at 13:04
Back to Top
marvil View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Feb 2012
Location: horsens
Online Status: Offline
Posts: 55
  Quote marvil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Dec 2012 at 15:09
jeg kan se at enhederne er de samme undtagen dine er 8 ohm og en følsomhed på 88 db mine er 4 ohmog en følsomhed på 91 db hvad er dine delefrekvenserlige nu kører jeg med 2,5 db dæmpning af diskanten den har en følsomhed på 93 db og bassen har jeg equ 6 db ved33hz +jeg har sat følsomheden op med 1 db selv om den har en følsomhed på91 db jeg har bygget enhederne ind i et konducter kabinet på 80 liter ? hvad deler du ved ? jeg ville gerne dele ved 4000 hz men er bange for den pukkel der er mvh ole marvil min email er ole.marvil3@gmail.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz