Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: MÃ¥ling af MTM arrangement
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


MÃ¥ling af MTM arrangement

 Post Reply Post Reply
Author
Message
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MÃ¥ling af MTM arrangement
    Posted: 26 Dec 2012 at 14:39
Hej,
 
Jeg kunne godt tænke mig at høre om forskellige mÃ¥der at mÃ¥le mine enheder ud pÃ¥, nu nÃ¥r jeg for første gang har lavet en højttaler med MTM arrangement.
 
Der skal lige gøres opmærksom pÃ¥ at jeg deler aktivt mellem bass og mellemtone, sÃ¥ det er umiddelbart kun det midterste kabinet som skal mÃ¥les pÃ¥.
 
Måden jeg har gjort det på til mit testfilter:
 
IMPEDANS:
Mellemtoner: Begge enheder målt samlet, som de er forbundet i kabinettet (parallelt)
Diskant: Jaaah, det giver vel sig selv Wink
 
SPL/PHASE:
Mic. placeret ud for diskant og ca. 15 grader off-axis (lyttepos.)
1: Mellemtoner RAW (forbundet parallelt)
2: Diskant RAW
3: Diskant RAW + Mellemtoner RAW (forbundet parallelt) - for udmåling af Delay
 
Gating bliver sat ens, og så er det bare at eksportere så det kan læses i LspCAD.
 
Højttalerne som der tales om:
 
 
MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2012 at 14:53
Dine mellemtoner sidder jo meget symmetrisk. At mÃ¥le dem sammen kan give en del problemer. Du skal ihvertfald langt ud hvis du skal være sikker pÃ¥ at være ude af nærfeltet. Mit forslag ville være at kun mÃ¥le den ene og sÃ¥ bare kopiere den til begge 2. Har du egentlig besluttet dig for om det skal være en 3vejs eller 2½vejs? + sub 
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2012 at 15:07
Hej
Tak for input Kasper.
2½vejs har ikke været i mine tanker, så det bliver 3vejs indtil videre.
 
Har nok været ca. 1 meter fra bafflen med mic. da jeg målte.
Hvis jeg forstÃ¥r det rigtigt, sÃ¥ er det noget med at mÃ¥le i samme position, men med kun én mellemtone i spil. NÃ¥r jeg sÃ¥ kommer til LspCAD skal jeg sÃ¥ lave 2 mellemtoner med hver deres SPL og IMP tilkoblet Ã©n generator ?
 
MVH
Michael M


Edited by GlayZ3R - 26 Dec 2012 at 15:11
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2012 at 16:17
Ja det er ihvertfald en måde at gøre det på.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2012 at 16:36
Tager den metode højde for den øgede strålingsdæmpning når to enheder arbejder sammen? Eller betyder det ingenting?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2012 at 19:06
Tror ikke jeg er helt med på hvad du mener?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2012 at 20:44
Hey,

Jeg plejer at måle dem parallel. Hvis den ene mellemtone har bare lidt kortere end den anden til mikrofonen, vil du se ballade i toppen af frekvensgangen. Så det handler om at lege lidt med højden af mikrofonen, så du får en pæn afruldning i toppen. Det er nemt at se.
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2012 at 22:57
jeg gjorde det på samme måde som henrik, i sin tid da jeg havde mit MTM, det er også den måde jeg ville måle det, men jeg kan ikke se at kappens måde skulle være mere forkert, reelt skal du jo kun med de målinger finde ud af delayet mellem enhederne....

så either way is fine efter min mening, det er vel bare to forskellige måder at gøre det på

der hvor det kommer til foreskellen er jo når du skal tage de akustiske målinger som du skal bruge i LSP, så bliver du nødt til at have begge mellemtoner i spil, da det jo er sammenspillet imellem disse to og så diskanten du skal arbejde med
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2012 at 23:48
Hvis du vil finde et korrekt delay, så skal du ihvertfald ikke måle dem i parallel..

Edit: Det kan du godt, men det kræver at måleafstanden går mod uendelig.


Edited by kappen - 26 Dec 2012 at 23:49
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2012 at 07:14
Originally posted by felsby

Tager den metode højde for den øgede strålingsdæmpning når to enheder arbejder sammen? Eller betyder det ingenting?

hmmm, er der ikke noget med at to enheder der deler det samme frekvensområde, ser en større strålingsmodstand og derfor har et øget niveau i den nedre del af frekvensområdet? Indrømmet, det er lidt støvet viden(?) fra min side. Men jeg ville synes det var et eksperiment værd, når man skal måle på to mellemtoner og vælger at lade den ene køre solo.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz