Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Linux PC med Media Player Daemon
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Linux PC med Media Player Daemon

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
finnogangela View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Dec 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote finnogangela Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Linux PC med Media Player Daemon
    Posted: 09 Dec 2012 at 22:18
hej

Jo.. men jeg har fået lagt en Debian Wheezy "Testing_Netinstall_x64" ind på en lille partition, så jeg vha. F8 kan vælge mellem den og Windåsen - delvist ud fra denne guide:

https://wiki.proikt.com/wiki/index.php/Hi-Fi_Debian_MPD_USB_transport

(basisinstalllation, blot med RT-kernel, Mpd og mpc)

Nu bøvler jeg så med at få mountet mit musikbibliotek fra en anden intern NTFS Hd, så Mpd kan se den.

Vi har netop skiftet Router; på den gamle og med MdpPup kunne jeg bruge Gmpc fra en anden pc; jeg har endnu ikke gennemskuet den nye router, så jeg kunne svært godt tænke mig at få hul igennem med alt på musikpc´en her i stuen først.

Mvh. Finn
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2012 at 23:15
Hej finnogangela,
 
Lyder som et OK setup.
 
Har du et problem ved mouting af harddisken eller er det bare opdateringen af musikbliblioteket som irriterer?
 
Problemet er muligvis at du kører mpd som root under opdstart. Det betyder at root overtager musikbiblioteket, således at alle andre brugere mister skriverettigheder til musikbibliotektet, og dermed kan musikbiblioteket ikke opdateres af brugeren fra clienten.
 
Kopier lige koden fra mdp.conf vedrørende musikbiblioteket.
 
Skriverettigheder kan du tjekke i terminalen ved hjælp af: ls -l
 
/JH
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2012 at 12:49
Hej,
 
Med hensyn til "lydkort" kunne dette være en mulighed: http://www.qnktc.com/ab_12.php
 
Jeg har selv overvejet at købe en for at prøve. Jeg har en anden løsning, så det er mest for at lege lidt med det. Projektet er lavet som et open-source projekt på http://www.diyaudio.com
 
Mvh,
Senilix
Back to Top
finnogangela View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Dec 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote finnogangela Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2012 at 16:58
Originally posted by JH

Hej finnogangela,
 
Lyder som et OK setup.


Tak for godkendelsen :-) Lysten  til at prøve stammer fra denne tråd på norske HIFISentralen (starter som "Voyage Mpd" tråd, men bevæger sig over til at handle om at få bedst mulig lyd ud af Mpd hard- og softwaremæssigt):

http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/64040-voyage-mpd.html
 

Har du et problem ved mouting af harddisken eller er det bare opdateringen af musikbliblioteket som irriterer?
 
Kopier lige koden fra mdp.conf vedrørende musikbiblioteket.
 
Skriverettigheder kan du tjekke i terminalen ved hjælp af: ls -l
 


Har kun forsøgt logget på som "root"

"music directory" i mpd.conf var jo standard /var/lib/mpd/music

har forsøgt:

mkdir /mnt/Musik
mount -t nfts /dev/sdb1 /mnt/Musik

og ændret "music directory" i /etc/mpd.conf til "/mnt/Musik"

men får (stadig) fejl, når jeg skriver "mpd": "cannot bind to port 6600 adress already in use"

mvh. Finn



Edited by finnogangela - 10 Dec 2012 at 17:28
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2012 at 20:01
OK Finn,
 
Når du er root, så har du ingen skriverettighedsproblemer.
 
Beskeden "cannot bind to port 6600 adress already in use" betyder at mpd allerede kører i baggrunden som daemon..
 
Jeg foreslår at du installerer ncmpcpp som client: apt-get install ncmpcpp. Clienten startes ved at skrive "ncmpcpp" i terminalen.
 
 
/JH
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2012 at 20:09
Hej Senillix,
 
Jeg foreslår ESI Juli..
 
Jeg har en Hegel usb DAC, med top AKM DAC. Lyden er på niveau med et Soundblaster Xfi lydkort.
 
ESI Juli lyder uendeligt meget bedre.
 
/JH
 
 
 
Back to Top
finnogangela View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Dec 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote finnogangela Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2012 at 11:47
Originally posted by JH

OK Finn, 
Når du er root, så har du ingen skriverettighedsproblemer.


Ok; tænker det er bedst at få hul igennem som "root", inden jeg laver user-tilpasninger?


Beskeden "cannot bind to port 6600 adress already in use" betyder at mpd allerede kører i baggrunden som daemon..


Ok, har været i tvivl om, om mpd skulle lukkes og genstartes efter edit i mpd.conf.

(Ikke sikkert det er vigtigt lige nu, men
"#
invoke-rc.d mpd restart" lukker mpd, men giver samme fejl ved (forsøg på) genstart: "unable to bind to etc.")


Jeg foreslår at du installerer ncmpcpp som client: apt-get install ncmpcpp. Clienten startes ved at skrive "ncmpcpp" i terminalen.


Ah, ok: kender ncmpcpp fra MpdPup, men har kun brugt den i XWindow. var ikke klar over, den kunne bruges i konsol ("GUI"-konsolinterface, stærkt :-)

Har ikke kunnet gennemskue muligheden for at søge efter filer udenfor Mpd´s music_directory?

Udover det har jeg forsøgt:

#mkdir /mnt/music

#mount - t ntfs /dev/sdb1 /mnt/music

og i /etc/fstab tilføjet: /dev/sdb1 /mnt/music ntfs default 0 0

og i /etc/mpd.conf sat "music directory" til /mnt/music

- men stadig ikke held ("mpc listall" siger "no such directory or file")

Hvad mon jeg gør galt?

(Eddie Izzard: "Ah but there´s something You haven´t done": http://www.youtube.com/watch?v=k6C_HjWr3Nk  :-)

mvh. Finn


Edited by finnogangela - 11 Dec 2012 at 12:06
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2012 at 13:35
Hej finn,
 
Hvem er mpd user ifølge mpd.conf.
 
Prøv lige at lukke mpd med komandoen kill all -9 mpd, og derefter genstarte med mpd.
 
/JH
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2012 at 22:00
Hej finn, og andre

Har I fået styr på jeres mpd? har selv et familie arrangement i weekenden. I næste uge kører jeg løs på highend audiophile mpd. Så vær klar til:

Realtime upsampling til 32/192, 24/92 khz
LADSPA plugins (tripleparaEQ, TAP EQ, BS2B, tubewarmth, highpass, lowpass,singlepara EQ osv)
Bafflestep korrektion
Grafisk visualisering af EQ kurver..

mere end 5000 linjer kvalitetskontrolede kode til mpd.conf. Leveret som zip filer..

Interesseret?

Og for dem som ikke kan klare Linux, har jeg spekuleret på en løsning.. hvor I sender jeres PC, og jeg sender retur med Linux installeret konfigureret til highend hifi. Det koster selvfølgelig lidt, øhh måske speakerbuilder har et forslag til hvordan vi klarer den del..



/JH


 



Back to Top
finnogangela View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Dec 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote finnogangela Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2012 at 23:17
Originally posted by JH

Hej finn, 
Hvem er mpd user ifølge mpd.conf.
Prøv lige at lukke mpd med komandoen kill all -9 mpd, og derefter genstarte med mpd.
/JH


Har sat "finn" som "user"

Fejlsøgning (fik et glimt af en fejlmedd. under opstart) vha. dmesg | less (måtte hente "less" pga. minimal installation) afslørede fejl:

"NFTS-fs error (device sdb1) parse_optional(): unrecognized mount option default"

- jeg havde overset et "s" (=defaults..) (doh..)

(Jesper, er din "kill" kommando rigtig? får en fejl..)

Men nu kan Mpd stoppe+starte med "#invoke-rc.d mpd restart"

- med følgende fejlmedd.: "failed to stat directory "/mnt/music/Musik": Permission denied"

Med "finn" som user i Mpd:
"no permission to traverse ("execute") directory: /mnt/music"
"no permission to read directory: /mnt/music"

(fandt derigennem ud af, at den oprindelige NTFS driver i installationen med "read" access ikke var nok..)

Så har nu hentet og installeret ntfs-3g, mountet, og i /etc/fstab:

/dev/sdb1 /mnt/music ntfs-3g users, uid=1000, gid=1000,umask=0000 0 0

"mount -ls" siger: "/dev/sdb1 fuseblk (RW, nosuid, nodev, noexec, relatime, user_id=0, groupid=0, default permissions,allow others, blksize) (+ partitionens Windows-navn (="Data"

- men stadig no joy:

logget ind som user "finn":

Ls -la /mnt/music viser mapperne i mit "Data" drev (/dev/sdb1) med flg "attributter:

drwxrwxrwx 1 finn finn (4096 etc.) (dato/tid) . (grøn farve)
- for alle , undtagen linje 2:
drwxr-xr-x 4 root root (4096) (dato/tid) ..(blå farve)

har prøvet at mounte "Musik" mappen på "Data" drevet (gik ud fra, at Mpd kunne finde denne, blot drevet var mountet, men hvis nu ikke..):

Her vises undermapper i "Musik", alt er grønt og "Attr." er alle ens:
drwxrwxrwx 1 finn finn (4096 etc.) (dato/tid) . (grøn farve)

uanset om "music_directory" i mpd.conf sættes til "/mnt/music" eller "mnt/music/Musik":

"mpc update": "error:allready updating"

"mpc listall": "directory or file not found"

hm....
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz