Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Linux PC med Media Player Daemon
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Linux PC med Media Player Daemon

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Linux PC med Media Player Daemon
    Posted: 04 Dec 2012 at 20:07
Trådens indhold:

mpd.conf
Ecasound/LADSPA Plugin
Hardware krav
Lydkort
Valg af Linux distribution
Linux konfiguration

Hej,

Jeg starter i ovenstående rækkefølge med mpd.conf.

JH/









Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 20:39
Det glæder jeg mig til
Back to Top
finnogangela View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Dec 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote finnogangela Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 23:08
Hej

Som lang tids gæstekigger, blev jeg nødt til at registrere mig (tænkte på det, da du i et tidligere indlæg nævnte den bedst lydende Linux distribution) for at give Thumbs Up

Har div. ht-DIY tiltag på bedding, men har indtil nu brugt energien på at prøve at få bedst mulig lyd ud af Pc' en.

Foreløbigt højdepunkt (med mit hardware) er MpdPup, dog endnu kun fra Usb-nøgle og afspillende lokale filer. Headless skal prøves på et tidspunkt. Lydmæssigt er det på højde med eller bedre end en Cmp2/Cplay Windows installation og har, bortset fra en del begynderfejl, krævet langt mindre softwareoptimering.

Glæder mig til at høre/lære mere!

Mvh. Finn


Edited by finnogangela - 04 Dec 2012 at 23:12
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2012 at 23:41
hej finn
jeg har prøvet alle tænkelige linux distributioner og den suverænt bedste distribution til at bygge en musik server omkring er debian Linux unstable. Har selv prøvet mpdpub og puppy linux. Begge har low latency og god lyd men mangler software til digital lydbehandling og har ikke real time kernel. Debian Linux har det hele og alle programmer fungerer fejlfrit.


jh


Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2012 at 16:14
Grundlæggende Linux opsætning: Trivielt men nødvendigt for den bedste "audiophile" lydkvalitet.

1) Ingen grafisk brugerflade

2) Kablet forbindelse og ingen Wifi. Wifi kræver Xwindows

3) MPD styres fra NCMPCPP, som er en konsol baseret mpd client. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Den grafiske brugeflade fjernes på Debian/Ubuntu Linux ved hjælp af: update-rc.d. 

jesper@Debian:~$ update-rc.d -f gdm3 remove

Den grafiske brugeflade kan startes ved hjælp af startx komando

jesper@Debian:~$ startx

ncmpcpp og mpd installeres ved hjælp af apt-get.

bian:~$ apt-get install ncmpcpp mpd

/JH
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2012 at 16:26
ncmpcpp screenshots og eksempler på konfiguration: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=66488&p=4

ncmpcpp konfiguration arkiveres under brugerens hjemmekatalog ~/.ncmpcpp/config, hvor config er er et filnavn. F.eks. hvis bruger er jesper, så er filstien:

/home/jesper/.ncmpcpp/config

/JH
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2012 at 16:27
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Dec 2012 at 16:40
Standard opsætning for mdp er som navnet antyder at programmet startes op som "system wide" daemon, altså under system start. Således at flere brugerne på systemet, og husk Linux er tænkt som multibruger system.

Hvorvid mpd faktisk er installeret til at starte som "System wide" daemon kan undersøges ved at tjekke for filen mpd under kataloget /etc/init.d

"/etc/init.d/mpd"

Ulempen ved mpd som "system wide" daemon er at konfigurationen som audiophil afspiller er nærmest umulig. Jeg anbefaler derfor at mdp altid startes i "user mode"  manuelt ved hjælp af kommandoen:

jesper@Debian:~$ mpd mpd.conf


kræver at mpd.conf kopieres fra /etc/mpd.conf til hjemmekataloget

jesper@Debian:~$ cp /etc/mpd.conf /home/jesper/mpd.conf

Opstart af mpd som "system wide" daemon  hindres ved hjælp af: update-rc.d. 

jesper@Debian:~$ update-rc.d -f mpd remove

/JH
Back to Top
finnogangela View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 04 Dec 2012
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote finnogangela Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2012 at 10:46
Hej Jesper

Glædeligt at høre nyt.

Kommer du ind på grundlæggende Linux installation (hentning, boot-medie, valg af pakker etc.)?

- det tror jeg er en forudsætning for, at Linux-newbies som mig skal kunne ha´ en chance for at få et system op og køre (og ikke "forfalde" til MpdPup :-)

Mvh. Finn
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2012 at 19:18
Hej Finn,
 
Jeg anbefaler udelukkende Debian unstable og Linux distributioner baseret på Debian unstable. Alle andre Linux distributioner er spild af tid.
 
Jeg foreslår at du tjekker: www.distrowatch.org, hvor du kan downloade aptosid som iso fil på 515 mb. Aptosid anvender xfce som brugerflade og er derfor nemmere at gå til end mpd pub.
 
 
Hvis du er helt nybegynder anbfaler jeg at du reserver en hel harddisk til Linux og ingen dual boot/installering med Windows.
 
SD kort på 10 GB er rigeligt til en Linux installation. Fjern eventuelt intern harddisk med Windows før du installerer Linux.
 
Musik bør du have på en ekstern USB harddisk.
 
Skriv når du har den grundlæggende Linux opsætning på plads. Så guider jeg dig med opsætning af MPD.
 
 
/JH
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz